میرتاج الدینی: سند همکاری ایران و چین به منابع کشور چوب حراج نمی‌زند

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: سند همکاری ایران و چین برای توسعه زیرساخت‌های کشور و بی‌اثر شدن تحریم‌ها پیش بینی شده و کاملا فراجناحی است.

به گزارش ایمنا، حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی درباره تفاهم نامه ۲۵ ساله بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین اظهار کرد: سند همکاری ایران و چین، نقشه راه همکاریهای دو کشور است که با احترام متقابل بین دو طرف تنظیم شده است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس گفت: همکاری‌های مشترک در زمینه‌های مختلف از جمله کارهای عمرانی، توسعه زیرساختها، ریل، جاده، آب و برق و گاز، توسعه شهرک‌های بندری، حوزه انرژی، صادرات پایدار نفت به چین، فراوردهای نفتی و محصولات پتروشیمی، حوزه آی تی و شهر هوشمند را از محورهایی عنوان کرد که بر اساس این سند دو طرف باید در این بخش‌ها اسناد و موافقتامه‌های همکاری امضا کنند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه این سند همکاری سبب بی‌اثر کردن تحریم‌های آمریکا خواهد شد، گفت: این سند رویکرد راهبردی جمهوری اسلامی برای توسعه روابط با کشورهای همسایه و کشورهای قدرتمند مانند چین را نشان می‌دهد.

میرتاج الدینی درباره برخی مخالفت‌های رسانه‌ای در داخل و خارج با این سند گفت: امام خمینی رضوان الله می‌فرمودند وقتی مسؤولان اقدامی انجام می‌دهند، ببینید چه افرادی مخالف و چه افرادی موافق آن اقدام هستند. «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، سخنگوی وزارت خارجه این کشور از امضای این سند همکاری ابراز نگرانی کرده است. علاوه بر این ابراز نگرانی و تبلیغات رژیم صهیونیستی و اپوزیسیون خارج نشین نشان می‌دهد این تفاهم نامه به سود جمهوری اسلامی است.

وی ادامه داد: البته توسعه روابط اقتصادی نباید محدود به کشور چین شود و باید با دیگر کشورهای آسیایی و غیرآسیایی هم این رویه را ادامه داد. زیرا جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌هایی بالایی دارد و با بهره گیری از این ظرفیت‌ها می‌تواند برای رشد اقتصادی پایدار خود گام بردارد.

میرتاج الدینی با تاکید بر اینکه این سند راهبردی یک تفاهم نامه فراجناحی است، اظهار داشت: این سند اختصاص به یک دولت یا یک جناح خاص ندارد و برای اینکه بتوانیم ظرفیت‌های کشور را در حوزه‌های مختلف احیا کنیم، رشد اقتصادی قابل قبول داشته باشیم، فقر را رفع کرده و از منابع انسانی و منابع زیر زمینی خود بهتر استفاده کنیم، باید با کشورهای مختلف از جمله چین که از بزرگترین اقتصادهای جهان است همکاری کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از مواردی که در سند ۲۵ ساله بین ایران و چین دیده می‌شود، موضوع خطوط ریلی و راه آهن است، عنوان کرد: توسعه خطوط ریلی از شرق به غرب و از شمال به جنوب از جمله مواردی است که در این سند دیده شده و سرمایه گذاری سنگینی در این بخش باید هزینه شود تا زیر ساختهای حمل و نقل ریلی توسعه یابد و همین امر اشتغال زایی و توسعه پایدار را در پی خواهد داشت.

نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان اینکه تمام آنچه به واسطه این سند همکاری در کشور انجام شود، برای این ملت است و برای مردم باقی خواهد ماند، خاطرنشان کرد: در این سند صادرات پایدار نفت به چین پیش بینی شده تا تحریم‌های آمریکا و دیگر کشورها نتواند مانع از این صادارت شوند.

میرتاج الدینی درباره ابراز نگرانی برخی تحت عنوان چوب حراج زدن به منابع کشور اظهار کرد: اینکه به واسطه این سند منابع یا بخش‌هایی از کشور در اختیار چین قرار می‌گیرد، کاملاً اشتباه است و صحت ندارد.

وی افزود: منابع ایران در این همکاری به حراج گذاشته نمی‌شود بلکه سرمایه‌گذاری در بنادر و گردشگری و غیره برای کشور انجام خواهد شد. به عنوان نمونه سرمایه گذاری در بندر جاسک بر اساس احترام به حقوق دو کشور است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه به ایرنا گفت: بعضی از شایعات و نگرانی‌ها از طرف کسانی است که مخالف رشد و توسعه کشور هستند. زیرا آنها می‌خواهند نگاه کشور فقط به آمریکا معطوف شود که نتیجه آن اعمال فشار بیشتر بر کشور بوده و خواهد بود.

کد خبر 485637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.