سهم ۷۴ درصدی دولت تدبیر و امید از صادرات صنایع دستی

صادرات صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی در حدود دو دهه گذشته ارزش تقریبی ٢ میلیارد و ۶٠۶ میلیون دلار را ثبت کرده، که ٧۴ درصد آن در دولت تدبیر و امید انجام شده است.

به گزارش ایمنا، وقتی سخن از اقتصاد بدون نفت و صادرات غیرنفتی به میان می‌آید، اولین و مهمترین صنعت جایگزینی که مطرح می‌شود گردشگری است، صنعتی که به شکل ذاتی خدماتی است و پشتوانه و سرمایه آن جاذبه‌های فرهنگی تاریخی، چشم‌اندازهای طبیعی و البته هنرهای سنتی و صنایع‌دستی ایران است.

برند هنرهای‌سنتی و صنایع‌دستی ایران همواره معرف محصولاتی کم‌نظیر با ویژگی‌های منحصر به فرد، ذوق سرشار و کیفیت ممتاز است و در بازارهای جهانی در کنار نمونه‌های مشابه، کاملاً متفاوت و قابل تمایز است.

صنایع دستی ایران در بازار جهانی چنان مورد توجه خریداران و متقاضیان است که بسیاری از کشورها نمونه‌های تولیدی خود را با برچسب تولید ایران به مشتری قالب می‌کنند، اما مشتریان باهوش و حرفه‌ای کالای بدیع، بی‌بدیل و اصیل ایرانی را به راحتی تشخیص می‌دهند.

از طرفی صنایع‌دستی در چند سال اخیر علاوه بر جایگاه فرهنگی، نقش اقتصادی خود را در هم پیدا کرده است و به یک جریان اقتصادی و اشتغال‌زا در کشور تبدیل شده است به گونه‌ای که علی اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی معتقد است «صنایع‌دستی به جریانی زنده و پویا در جامعه تبدیل و در میان جوانان هم رونق پیدا کرده است هم دولت و هم مجلس به آینده وزارتخانه امیدوارتر نگاه می‌کنند».

بر اساس آمار، ارزش کل صادرات رسمی صنایع‌دستی در ١٨سال گذشته ۲ میلیارد و ۱۷۳ میلیون دلار بوده است، و با توجه به ثبت و ارزیابی تقریبی صادرات غیر رسمی (تجارت چمدانی) به میزان ۴٣٣ میلیون دلار در ۴ سال گذشته، کل رقم ارزآوری صنایع دستی کشور (در کمتر از دو دهه) به ۲ میلیارد و ۶۰۶ میلیون دلار می‌رسد که ٧۴ درصد آن در فاصله زمانی دولت یازدهم و دوازدهم انجام شده است.

این در حالی است که صادرات صنایع‌دستی پیش از دولت یازدهم در سال‌های ٨٢ تا ٩١ به میزان ۵۶۵ میلیون دلار بوده است که در دولت یازدهم به ۶٧٧ میلیون دلار رسید، در حالی که ارزش تقریبی مجموع صادرات رسمی و غیررسمی (تجارت چمدانی) صنایع‌دستی از ابتدای دولت یازدهم تا شهریور سال ٩٩ بیش از ۲ میلیارد و ۴۱ میلیون دلار ثبت شده است.

آمار نشان می‌دهد که صادرات رسمی صنایع‌دستی کشور در دولت یازدهم و دوازدهم تا ۶ ماهه اول سال ٩٩به میزان یک میلیارد و ۶۰۸ میلیون دلار و صادرات غیررسمی (تجارت چمدانی) صنایع دستی کشور در سال ٩۶ به ارزش تقریبی ۴٩ میلیون دلار از ٢٢ استان و در سال ٩٧ به ارزش تقریبی ٩٢ میلیون دلار از ١٨ استان بوده است که این مقدار در سال ۹۸ با آمارگیری از همه استان‌های کشور رشد٣٠٠ درصدی را نشان می‌دهد و ارزش تقریبی آن ٢٩٢ میلیون است.

از آغاز دولت دوازدهم تا پایان شهریور ماه ٩٩ بخش صادرات رسمی صنایع‌دستی رقم ٩٣١ میلیون دلار را ثبت کرده و ارزش تقریبی تجارت چمدانی صنایع‌دستی در همین مدت، ۴٣٣ میلیون دلار بوده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد صادرات محصولات صنایع‌دستی در ۶ ماهه نخست سال ٩٩ به ارزش تقریبی ١٠۶ میلیون دلار بوده و این رقم در پایان آذرماه به ۲۱۴ میلیون دلار رسیده است و به گفته پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور بر اساس آمار گمرک از ابتدای دولت دوازدهم تا آذر سال ۹۹ صادرات رسمی صنایع‌دستی به بیش از یک میلیارد دلار رسیده است.

صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، حوزه‌ای وسیع است که بیش از نیم میلیون هنرمند و صنعتگر را در برمی‌گیرد و معاونت صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی وزارت میراث فرهنگی در حوزه تولید با اعطای ۱۸۱ هزار و ۷۹۵ مجوز صنایع‌دستی در سه بخش انفرادی، گروهی و مشاغل خانگی برای ۱۴۴ هزار و ۷۶۲ نفر شغل از محل مجوزهای تولید صنایع‌دستی و با پرداخت ۲۳۵ میلیارد تومان تسهیلات از محل مجوزهای مشاغل خانگی، ۳۳ هزار و ۹۷۲ شغل ایجاد کرده است.

پویا محمودیان درباره اعطای تسهیلات اشتغال‌زا به فعالان صنایع‌دستی می‌گوید: بیش از ۶۶ میلیارد تومان تسهیلات از محل کمک‌های فنی و اعتباری به ذی‌نفعان صنایع‌دستی پرداخت شده است، در زمینه تسهیلات روستایی هم بیش از ۲۵۶ میلیارد تومان از محل تسهیلات روستایی به حوزه صنایع‌دستی پرداخت و از پرداخت این میزان تسهیلات، ۱۹ هزار و ۲۶۵ فرصت شغلی ایجاد شده است. بیش از ۹ میلیارد تومان نیز تسهیلات از محل اشتغال فراگیر اختصاص پیدا کرد که منجر به ایجاد ۵۰۷ فرصت شغلی شد.

این در حالی است که در سال ۹۷ (بعد از پنج سال توقف) بیمه تأمین اجتماعی هنرمندان مجدد برقرار شد و ۸۱۲ نفر از هنرمندان حوزه صنایع دستی و از محل صندوق عشایری و روستایی ۳ هزار و ۴۶۵ نفر را بیمه شده‌اند. همچنین در سال ۹۹ با دستور رئیس جمهوری و بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که بسته شد سهمیه ۱۵۰ هزار نفری از محل صندوق بیمه روستایی به هنرمندان صنایع‌دستی اختصاص پیدا کرد.

احیا و باززنده‌سازی ۱۰۵ رشته صنایع دستی، صدور ۱۰۵۴ گواهی کیفیت و مرغوبیت، اخذ گواهی استاندارد توسط ۳۸ رشته صنایع‌دستی، دریافت ۸۳۱ گواهینامه مهر اصالت ملی، ۴۶ مهر اصالت بین‌المللی، ۳۶ نشان ملی جغرافیایی، هشت نشان ملی بین‌المللی جغرافیایی و ثبت ۱۴ شهر و روستای جهانی و ۵۲ شهر و روستای ملی حوزه صنایع‌دستی از اقدامات و دستاوردهای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است که موجی از امید و هویت بخشی در میان هنرمندان و صنعتگران در سراسر کشور ایجاد کرده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 485566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.