نوبخت: رتبه‌بندی فرهنگیان از ۱ فروردین ۱۴۰۰ اجرا می‌شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: رتبه بندی فرهنگیان از تاریخ یکم فروردین ماه ۱۴۰۰ اجرایی می شود، محاسبات پرداخت‌ها از این تاریخ عمل خواهد شد حتی اگر پرداخت این مبالغ در ماه دیگری انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدباقر نوبخت در نشستی که به صورت برخط برگزار شد، اظهار کرد: موضوع رتبه بندی فرهنگیان از سال قبل در چنین ایامی آغاز شد و این اقدام با شرایطی که از سال ۹۸ با آن مواجه شدیم، شامل تأثیر تحریم‌ها بر تورم و قدرت خرید مردم، اجرایی شد، در اسفند ۹۸ با افزایش قانونی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری توانستیم افزایش نسبی در حقوق کارمندان دولت داشته باشیم.

وی افزود: افزایش حقوق کارمندان دولت موضوع رتبه بندی فرهنگیان را بی اثر کرده بود بنابراین این طرح نیز اجرا شد اما چون نمی‌توانستیم از افزایش فصل دهم استفاده کنیم، از مسیر ماده ۳۰ قانون برنامه و بودجه برای این مسیر اقدام شده و در نهایت رتبه بندی و متناسب سازی انجام شد.

وی افزود: در مجموع برای افراد تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی لشگری از نمایندگان این صندوق‌ها خواستیم فرمولی را اعلام کنند تا بر اساس آن افزایش حقوق بازنشستگان را اجرایی کنیم البته می‌دانستیم ممکن است این فرمول برای همه اقشار قابل تعمیم و اجرا نباشد. روز گذشته جلسه‌ای با نمایندگان بازنشستگان داشتیم، کمک‌های فکری این افراد باعث شد بخش زیادی از این متناسب سازی انجام شود.

مابه‌التفاوت متناسب سازی بازنشستگان کشوری و لشگری پرداخت خواهد شد

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: فرمول محاسبه متناسب سازی حقوق بازنشستگان بخش لشگری و کشوری اشکالاتی داشت که برای اصلاح آن متممی ارائه شد که در آن قرار شد برای کسانی که پیش از سال ۹۶ بازنشسته شدند قانون یک طبقه رعایت شود و حق ایثارگری نیز به صندوق‌های کشوری و لشگری ابلاغ شده و به دلیل دیر ابلاغ شدن پرداخت نشده بود، قرار شد احکام این حقوق صادر شود و در بخش دیون دولت لحاظ شود تا در سال آینده به افراد پرداخت شود.

نوبخت افزود: احکام سال ۱۴۰۰ با لحاظ پایه‌ای که برای آن یک طبقه و حق ایثارگری در نظر گرفته شد اجرایی می‌شود، تلاش کردیم نظام پرداخت بازنشستگی یک بار اصلاح شود اما این اصلاح با یک فرمول انجام نخواهد شد کاستی‌های سال ۹۹ باید بر طرف شود. برای سال ۱۴۰۰ مشکلی نداریم همه محمل‌های قانونی و منابع مالی ضروری برای این کار در قانون بودجه ۱۴۰۰ دیده شده است. همواره با فرمولی که بین شاغل و بازنشسته حداکثر حقوق باید ۱۰ درصد یا کمتر باشد تثبیت شده است.

وی ادامه داد: جمع بندی جلسه دیروز با نمایندگان بازنشستگان کشوری و لشکری این بود که بتوانیم لایحه‌ای با قید دو فوریت به مجلس ارائه شود تا بر اساس آن متناسب سازی حقوق بازنشستگان به تصویب رسیده و به قانون تبدیل شود. این لایحه باید بدون کاستی باشد، برای بررسی آن کارگروه‌هایی تشکیل شد که اعضا آن مسئولیت تدوین لایحه را دارند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: بنابراین هر میزانی از متناسب سازی حقوق بازنشستگان در سال ۹۹ که پرداخت نشده پرداخت خواهد شد و در سال ۱۴۰۰ نیز منابع مالی تأمین شده و برای آینده نیز با تنظیم پیش‌نویس لایحه دائمی شدن قانون متناسب سازی تلاش می‌کنیم این موضوع را در آینده نیز برطرف کنیم.

چرا پرداختی بازنشستگان تأمین اجتماعی کمتر از کشوری و لشگری بوده است؟

نوبخت همچنین درباره متناسب سازی حقوق بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی اظهار کرد: سال گذشته از ۵۰ هزار میلیارد تومان در بند "و" با توجه به تعداد ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری اعضا این صندوق، ۳۶ هزار میلیارد تومان برای آنها در نظر گرفته و در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار داده شد و حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان به صندوق لشگری و کشوری پرداخت شد.

وی افزود: برای بازنشستگان لشگری و کشوری همه این مبلغ توزیع شد اما سازمان تأمین اجتماعی با توجه به برداشتی که از قانون داشت، ۳۰ درصد این مبلغ را به بازنشستگان پرداخت کرد. سازمان برنامه و بودجه، سازمان اداری و استخدامی و دولت در ارتباط با لشگری مسئول بوده و نظارت کرده است و در چگونگی توزیع حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی دولت دخالتی نداشته است. با این وجود تا پایان سال با همه مشکلات مالی ۶ هزار میلیارد تومان دیگر نیز در اختیار تأمین اجتماعی قرار داده شد و برای سال ۱۴۰۰ نیز در خصوص متناسب سازی تأمین اجتماعی تأمین منبع شد.

بودجه ۹۰ هزار میلیارد تومانی سازمان تأمین اجتماعی

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: با همکاری نمایندگان مجلس توانستیم بودجه ۳۲ هزار میلیارد تومانی صندوق تأمین اجتماعی را به ۹۰ میلیارد تومان افزایش دهیم که امید است به نحو شایسته‌ای بین مردم توزیع شود. بهتر است فرمولی که برای کشوری و لشگری به کار گرفته شد و با کمک آنها این فرمول تهیه شد، در تأمین اجتماعی نیز به کار برده شود و از مشورت تشکل‌ها استفاده کنند. اکنون که نظام تصمیم گرفته واقع‌بینانه با وجود شرایط اقتصادی مشکلات مردم را بر طرف کند برنامه و بودجه نیز نظارت کامل را خواهد داشت.

نوبخت افزود: در رابطه با بازنشستگان بهداشت و درمان نیز از تعدادی از این افراد دعوت کردیم نظرات خود را برای این متناسب سازی ارائه دهند.

وی تصریح کرد: پیش از آنکه لایحه رتبه بندی فرهنگیان به مجلس برود منابع لازم برای آن در بودجه در نظر گرفته شد، اجرا رتبه بندی از تاریخ یکم فروردین ماه ۱۴۰۰ است، محاسبات پرداخت‌ها از این تاریخ عمل خواهد شد حتی اگر پرداخت این مبالغ در ماه دیگری انجام شود.

متناسب سازی حقوق اعضا هیئت علمی وزارت علوم اجرایی می‌شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در سال گذشته بنا بر درخواست مکرر کادر درمان و اعضا کادر اداری وزارت بهداشت و درمان مبنی بر استفاده از فوق‌العاده ویژه، این کار صورت گرفت و باعث شد تفاوتی بین پرداخت‌هایی که از سوی دولت برای دانشگاه‌های علوم و علوم پزشکی انجام می‌شود به وجود آید. این اختلاف نیز پیش بینی شده، منابع قانونی آن دیده شده است. حقوق اعضا محترم هیئت علمی وزارت علوم و وزارت بهداشت باید یکسان شود و فرمول مصاحبه این میزان در دست بررسی است.

نوبخت افزود: حقوق بگیران باید بدانند فرمولی که به عدالت اجرا شود مهم‌تر از میزان پولی است که در اختیار افراد قرار دارد. امید است با این کار بتوانیم کیفی سازی کنیم و پرداخت‌هایمان را بر مبنای کیفیت متناسب سازی کنیم. همه ضوابط متناسب سازی از تاریخ ۱۴۰۰.۱.۱ محاسبه و پرداخت خواهد شد، از وزارت علوم و مجموعه آن نیز خواهشمندم پیش از محاسبه این فرمول با تشکل‌های زیر مجموعه خود مشورت کنند.

قانون تسری سازمان زندان‌ها به طور کامل اجرایی می‌شود

وی همچنین اظهار کرد: نگرانی‌هایی از اجرا قانون تسری برای کارمندان سازمان زندان‌ها وجود دارد هماهنگی لازم با مسئولان ذی ربط انجام شده و این طرح به صورت کامل انجام خواهد شد، نمایندگان مجلس با این طرح موافقت کرده و منابعی را برای آن در نظر گرفته‌اند این منابع به صورت کلی است و بر حسب مورد می‌توانیم در هر جا که لازم است از آن استفاده کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: یکی دیگر از وظایف سازمان برنامه و بودجه نظارت بر اجرا قوانین خود است، بنابراین بر اجرای قوانین نظارت کامل انجام خواهد شد. ما در شرایط سخت اقتصادی منابع را تأمین می‌کنیم بنابراین اهمیت زیادی وجود دارد که این پول‌ها بدون تبعیض و به جا هزینه خواهد شد.

افزایش حمایت از معلولان در بودجه ۱۴۰۰

وی افزود: اگر تا سال گذشته که دامنه شمول اجرای قانون حمایت از معلولان افزایش یافت تلاش کردیم در هر ماه به شکل ممکن این حمایت را انجام دهیم، اکنون این امکان وجود دارد و منابع مالی متناسبی توسط مجلس فراهم شده که بتوانیم بیش از سال قبل و سال پیش تر از آن قانون حمایت از معلولان را اجرایی کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: قانون بودجه در روزهای گذشته به ما ابلاغ شد، ضوابط اجرایی آن شب گذشته به دولت تقدیم شد، ابهاماتی در آن وجود دارد که قرار شد با برگزاری جلسه مشترک با اعضا کمیسیون برنامه و بودجه نحوه اجرا این قانون نیز بررسی شده و به اجماع برسیم. بنا بر این به محض آماده شدن این ضوابط موضوع رها نخواهد شد.

نوبخت همچنین تصریح کرد: قانون تسری فوق‌العاده خاص به کارکنان سازمان دامپزشکی نیز پیگیری خواهد شد و از تاریخ یکم فروردین ماه ۱۴۰۰ محاسبه و پرداخت می‌شود.

کد خبر 485487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • آزاد IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    3 0
    چرا حقوق سایر کارمندان را انقدر زیاد کردید و حقوق معلمان را زیاد نکردید که باعث شد رتبه بندی بی اثر شود.؟؟؟؟