فواید خوردن عسل در وعده صبحانه/۱۰ ماده غذایی سرشار از پروتئین

توصیه‌های تغذیه‌ای بیماران کرونایی در دوران نقاهت، ۱۰ ماده غذایی سرشار از پروتئین، مواد غذایی مؤثر برای درمان یبوست، ۶ دلیل مصرف سیب برای کاهش وزن، فواید شگفت‌انگیز مصرف عسل در وعده صبحانه و مواد غذایی مؤثر برای کاهش چربی خون را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اهمیت تغذیه بیماران کرونایی در دوران نقاهت بیماری، اظهار کرد: افرادی که دوران نقاهت بیماری کرونا را طی می‌کنند، بدانند مصرف دمنوش‌ها، میوه و سبزی‌ها به دلیل دارا بودن املاح و ویتامین‌ها انتخاب خوبی برای کاهش التهاب در ایام نقاهت کرونا هستند و حالت نشاط آور و توان‌زایی در این افراد را به دنبال دارد.

سیده زهرا شریعت پناهی، افزود: بیماران کرونایی در ایام نقاهت بیماری دچار مشکلاتی نظیر کاهش وزن، از بین رفتن بافت عضلانی، کاهش اشتها، مشکلات تنفسی، خستگی، اختلالات بویایی و چشایی می‌شوند که باید با مصرف غذاهای پرکالری و پروتئین جبران شود.

وی تصریح کرد: غذاهایی که از پروتئین بیشتری اعم از گیاهی یا حیوانی نظیر سوپ‌ها، گوشت‌ها و لبنیات برخوردار هستند، می‌توانند کاهش وزن و عضله در دوران نقاهت کرونا را بهبود دهد.
عضو هیئت علمی دانشکده علوم تغذیه با تاکید بر به وجود کم اشتهایی، مشکلات تنفسی و خستگی زودرس در ایام نقاهت بیماران کرونایی، گفت: این افراد باید تعداد وعده‌های غذایی خود را افزایش داده و حجم آن هر وعده را کاهش دهند، باید هر دو ساعت غذاهای با حجم کم ولی پرکالری و پر پروتئین، مصرف کنند.

شریعت پناهی، خاطرنشان کرد: بیماران بی اشتها در دوران نقاهت بیماری کرونا باید غذاهایی نظیر شیر و عسل، میوه‌های طبیعی، عصاره گوشت و سوپ‌های میکس شده که نیازی به جویدن ندارند و به صورت مایع هستند را مصرف کنند، بیمارانی که با اختلال چشایی مواجه هستند، باید در پخت غذاها، از آبلیمو و ادویه‌های طعم دار استفاده کنند تا تمایل بیشتری به خوردن غذا پیدا کنند.

فواید خوردن عسل در وعده صبحانه/۱۰ ماده غذایی سرشار از پروتئین

۱۰ ماده غذایی سرشار از پروتئین

تخم مرغ نه تنها منبع کامل پروتئین است بلکه این ماده غذایی سرشار از مواد معدنی، چربی‌های سالم، و ویتامین‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن نیز محسوب می‌شود. پروتئین موجود در این ماده غذایی کمک می‌کند تا احساس سیری طولانی مدت کنید ضمن این که منجر به حفظ توده عضلانی می‌شود.

با این حال، تخم مرغ تنها منبع پروتئین کامل نیست و ۱۰ نوع مواد غذایی مثل لوبیا، نخود، خمیر بادام زمینی، موتزارلا و پنیر چدار، نان غلات، عدس، تخمه کدو، ماست یونانی، مرغ و گوشت گاو وجود دارد که میزان اسیدهای آمینه و پروتئین آنها چند برابر یک عدد تخم مرغ است.

مواد غذایی مؤثر برای درمان یبوست

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی در خصوص مواد غذایی مؤثر برای درمان یبوست، اظهار کرد: یبوست به علت رژیم‌های کم فیبر و پر چرب، عدم فعالیت ورزشی و عدم دریافت روزانه مایعات کافی به خصوص آب ایجاد می‌شود، مصرف برخی داروها، بارداری، استفاده زیاد از ملین ها، کم کاری تیروئید می‌توانند باعث ایجاد یبوست شوند.

نرگس جوردانی، افزود: دریافت کافی فیبر از طریق میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند به بهبود بیماری یبوست کمک کند، همچنین مواد غذایی مانند: نصف فنجان لوبیا، یک عدد گلابی کوچک، سه عدد خرما، یک عدد سیب متوسط و یک عدد سیب زمینی متوسط پر فیبر در درمان یبوست مؤثر هستند...

وی تصریح کرد: افراد مبتلا به یبوست باید روزی دو لیوان میوه و دو و نیم لیوان سبزی مصرف کنند و حتماً سبزیجات بخارپز یا تفت داده به ساندویچ‌ها و غذاهای خود اضافه کرده و از سبزیجات در میان وعده شأن استفاده کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، تاکید کرد: بهتر است برای درمان یبوست برنج قهوه‌ای و ماکارانی‌های سبوس‌دار را جایگزین آرد سفید، برنج سفید و ماکارانی معمولی کنید و مصرف جو را جدی بگیرید، برای درمان یبوست حتماً همراه غذاهای پرفیبر از آب و مایعات بیشتری استفاده کنید.

فواید شگفت‌انگیز مصرف عسل در وعده صبحانه

صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی انسان در طول روز است، میزان انرژی و کارآمدی انسان در ابتدا و طول روز بستگی به صرف صبحانه دارد، عسل به خودی خود یکی از غنی‌ترین مواد خوراکی در جهان است. استفاده از عسل در صبحانه باعث می‌شود مواد مغذی این خوراکی در روند دستگاه گوارشی شما تأثیر بگذارد و در نتیجه آثاری را بر بدن شما مترتب کند.

خوردن عسل در وعده صبحانه عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد، در جذب بهتر مواد مغذی مؤثر است، بوی بد دهان را برطرف می‌کند، بدن را مقاوم کرده و در بهبود گردش خون مؤثر بوده و قند خون را کنترل می‌کند.

عسل در وعده صبح یکی از بهترین مکمل‌ها در کنار خوراکی‌های دیگر بوده و به راحتی ترکیب می‌شود و خوردن سل در وعده صبحانه به تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند، عسل را در وعده غذایی صبحانه خود جای دهید به خصوص زمانی که روز پر مشغله و پر استرسی را در پیش دارید.

فواید خوردن عسل در وعده صبحانه/۱۰ ماده غذایی سرشار از پروتئین

۶ دلیل مصرف سیب برای کاهش وزن

سیب یکی از مفیدترین میوه‌هایی است که می‌توانید آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. اگر در تلاش برای کاهش وزن خود هستید، این میوه می‌تواند گزینه خوبی برای کمک به تحقق هدف شما باشد.

فیبر و کاهش وزن دست در دست یکدیگر دارند و سیب با محتوای حدود ۵ گرم فیبر، یکی از بهترین منابع غذایی برای این ماده است، سیب یکی از مفیدترین میوه‌هایی است که می‌توانید آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

کالری کم میوه سیب، فیبر زیاد، آب فراوان، کم بودن شاخص گلیسمی میوه سیب، سرشار بودن از آنتی‌اکسیدانی به نام کوئرستین و گزینه راحت برای مصرف ۶ دلیل مصرف این میوه برای کاهش وزن است.

برای کاهش چربی خون چه بخوریم

غذاهای مختلف به روش‌های متفاوت کلسترول را کاهش می‌دهند، برخی با افزایش فیبر محلول که با ترکیب شدن با کلسترول باعث دفع آن پیش از جذب شدن در بدن می‌شود، برخی دارای چربی‌های اشباع نشده هستند که به طور مستقیم LDL را کاهش می‌دهند و برخی دیگر دارای استرول هستند که مانع جذب کلسترول می‌شود، مواد غذایی مؤثر برای کاهش چربی خون عبارتند از:

۱. میوه و سبزی

یکی از مواد غذایی برای کاهش چربی، میوه و سبزیجات رنگی مانند سیب، پرتقال، بروکلی، اسفناج و فلفل دلمه‌ای هستند. این میوه‌ها و سبزیجات سرشار از پکتین (نوعی فیبر محلول) هستند که کاهنده LDL است. به طور طبیعی میوه‌ها و سبزیجات بدون کلسترول و کم‌چربی، اساس رژیم غذایی سالم هستند. بادمجان و بامیه بطور ویژه سرشار از فیبر محلول هستند و کالری کمی هم دارند.

۲. مغزها و بذرها

به عنوان میان‌وعده یا برای تزئین سالاد و پاستا از این مواد مغذی استفاده کنید. انواع آجیل ساده و خام را انتخاب کنید. بنا بر پژوهش‌های مختلف، انواع مغزها برای سلامتی قلب مفیدند. مصرف حدود ۶۰ گرم مغز خام در دوره مشخص، باعث کاهش ۵ درصدی LDL می‌شود.

فواید خوردن عسل در وعده صبحانه/۱۰ ماده غذایی سرشار از پروتئین

۳. لبنیات کلسیم

به دنبال لبنیات کم‌چرب باشید، انواع ماهی کنسروی مانند ماهی تن، ساردین و ماهی سالمون را از قلم نیندازید. اگر به لاکتوز حساسیت دارید یا گیاه‌خوار هستید، برای تأمین کلسیم می‌توانید آب‌میوه‌ها، غلات صبحانه غنی‌شده با کلسیم، سبزیجات سبزبرگ کلفت را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. ویتامین D که به جذب کلسیم کمک می‌کند، معمولاً به لبنیات افزوده می‌شود، همچنین در ماهی و زرده تخم مرغ نیز یافت می‌شود.

۴. روغن مفید

برخی روغن‌ها برای انسان مفیدند. روغن زیتون به افزایش کلسترول خوب کمک می‌کند. به‌دنبال افزودن روغن‌هایی بر پایه سبزیجات، مانند روغن کانولا، سویا یا آفتابگردان به رژیم روزانه خود باشید.

کد خبر 485415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.