آغاز مرمت و سامان‌دهی یک ساباط قاجاری در اردکان

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اردکان از آغاز مرمت و سامان‌دهی ساباط تاریخی آب‌انبار چاووش خبر داد.

به گزارش ایمنا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، محسن میرجانی با اعلام این خبر اظهار کرد: این ساباط متعلق به دوره قاجار است و در مجاورت آب‌انبار چاوش در خیابان صدرآباد و محله مزرعه سیف شهرستان اردکان واقع شده است.

وی بابیان این‌که یکی از خصوصیات بارز محله‌های قدیمی در استان یزد، کوچه‌ها و گذرگاه‌های سرپوشیده آن به نام «ساباط» است، افزود: یکی از کارکردهای این سازه، پدیدآوردن سایه و جایگاهی خنک برای رهگذران است. ساباط به سبب نیمه پوشیده بودن در تابستان به پدید آمدن کوران هوا می‌انجامد که هوای درون سابات را از بیرون آن خنک‌تر می‌کند، همین نیمه پوشیده بودن در زمستان به گرم‌تر شدن هوای درون ساباط از بیرون آن می‌انجامد.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اردکان ادامه داد: اجرای ستون‌های باربر، اجرای سقف فیل‌پوش، اجرای ازاره و بندکشی و سامان‌دهی پشت‌بام ساباط اعم از خاک‌ریزی، اصلاح و شیب‌بندی ازجمله اقدامات اجرایی در پروژه مرمتی ساباط آب‌انبار چاووش است.

وی اعلام کرد: این پروژه مرمتی توسط نیروهای امانی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان و با مشارکت شهرداری اردکان انجام می‌شود.

کد خبر 485410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.