وزارت راه مکلف به تعیین سرانه مساجد در مناطق مسکونی مختلف شد

نمایندگان وزارت راه و شهرسازی و سازمان اوقاف و امور خیریه را موظف کردند نسبت به تعیین مقیاس یا نُرم سرانه مساجد در مناطق مختلف اقدام کند.

به گزارش ایمنا، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۱۸ فروردین) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح جهش تولید و تامین مسکن، با پیشنهاد محمدحسین فرهنگی مبنی بر الحاق یک ماده به این طرح درباره توسعه فضاهای مذهبی و مساجد با ۱۶۲ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع ۲۰۱ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

فرهنگی به عنوان پیشنهاد دهنده این موضوع در تشریح آن گفت: بخش عمده موضوع مرتبط با این مهم در ماده ۹۵ قانون برنامه توسعه آمده و ما اینجا فقط تعیین مقدار یا نوع سرانه مساجد را در مناطق مختلف می‌آوریم که تکمیل کننده قانون باشد.

فرهنگی افزود: با تصویب این پیشنهاد ماده ۹۵ قانون برنامه ششم درباره تکلیف وزارت راه برای تعیین سرانه مساجد در مناطق مسکونی مختلف به صورت دائمی اجرایی خواهد شد.

در ماده الحاقی آمده است؛ به منظور توسعه فضاهای مذهبی و فرهنگی و بهره گیری بهینه از اماکن مذهبی و تثبیت جایگاه مسجد به عنوان اصلی تری پایگاه عبادی، تربیتی، سیاسی و اجتماعی و فرهنگی اقدامات زیر انجام می‌شود:

وزارت راه و شهرسازی و سازمان اوقاف و امور خیریه موظفند نسبت به تعیین مقیاس یا نُرم سرانه مساجد در مناطق مختلف اقدام نمایند.

بر اساس ماده ۹۵ قانون برنامه ششم توسعه؛ به منظور توسعه فضاهای مذهبی فرهنگی و بهره‌گیری بهینه از اماکن مذهبی و تثبیت جایگاه مسجد به‌عنوان اصلی‌ترین پایگاه عبادی، تربیتی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، اقدامات زیر انجام می‌شود:

الف- وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شهرداری‌ها موظفند در طراحی و اجرای طرح‌های جامع تفصیلی شهری و هادی روستایی و شهرک‌ها و شهرهای جدیدالاحداث، اراضی مناسب برای احداث مساجد و خانه عالم در جوار مساجد جهت استفاده امام جماعت همان مسجد پیش‌بینی کنند و پس از آماده‌سازی بدون دریافت هزینه و با حفظ مالکیت عمومی در اختیار متقاضیان احداث مساجد قرار دهند.

تبصره- مساجد، مصلی‌ها، اماکن صرفاً مذهبی اقلیت‌های دینی مصرح در قانون اساسی و حوزه‌های علمیه شامل مراکز آموزشی، پژوهشی و اداری از پرداخت هزینه‌های حق انشعاب آب، برق، گاز و فاضلاب و عوارض ساخت و ساز فقط برای فضای اصلی معاف می‌باشند.

ب- مالکان مجتمع‌های تجاری، اداری و خدماتی جدیدالاحداث موظفند نمازخانه مناسبی را در اماکن مذکور احداث نمایند. دستورالعمل این بند شامل تعداد واحدهای این مجتمع‌ها و مکان احداث در چهارچوب نقشه‌های مصوب به تصویب شورای‌عالی شهرسازی و معماری می‌رسد.

پ- سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و شهرداری‌ها موظفند نسبت به احداث یا اختصاص فضای کافی و مناسب برای مسجد یا نمازخانه در بوستان‌های ملی و بوستان‌های شهری اقدام کنند.

ت- کلیه دستگاه‌های اجرائی، مراکز آموزشی، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، مجموعه‌های ورزشی، مجتمع‌های رفاهی، تفریحی و مجتمع‌های تجاری اعم از دولتی یا غیردولتی، موظفند نسبت به احداث یا اختصاص و نگهداری فضای کافی و مناسب برای مسجد یا نمازخانه اقدام نمایند.

ث- وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و نفت موظفند تمهیدات و اقدامات لازم را جهت احداث مسجد و نمازخانه در پایانه‌های مسافربری و جایگاه‌های عرضه سوخت بین شهری و همچنین نگهداری و مدیریت مساجد و نمازخانه‌های مذکور از طریق بخش غیردولتی به‌عمل آورند.

ج- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است به منظور ارتقای کارکرد فرهنگی و هنری مساجد، برقراری عدالت فرهنگی و ترویج فرهنگ اسلامی و جذب جوانان و نوجوانان به مساجد، با رعایت موازین اسلامی ترتیبی اتخاذ نماید تا کلیه مساجد شهری و روستاهای بالای هزار نفر جمعیت از کانون‌های فرهنگی و هنری بر اساس بودجه سنواتی برخوردار گردند.

منبع: خانه ملت

کد خبر 485404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.