جهانگیری: ایران قادر به مدیریت بحران‌های بزرگ است

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری با تاکید براینکه نادیده گرفتن توان کشور در مدیریت بحران و برجسته کردن کاستی‌ها جفا در حق جمهوری اسلامی است، گفت: ایران قادر است بحران‌های بزرگ را به خوبی مدیریت کند.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهوری، جلسه دیدار مدیران کل مدیریت بحران استان‌های کشور با جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری عصر سه‌شنبه برگزار شد.

جهانگیری در این جلسه از سازمان مدیریت بحران کشور به عنوان مغز متفکر عملیات برای مدیریت حوادث و بحران‌های مختلف یاد کرد و با قدردانی از زحمات این سازمان گفت: ستادهای مدیریت بحران در نخستین لحظات وقوع حوادث حضور پیدا می‌کنند و اقدامات ارزشمندی برای تسکین آلام مردم حادثه دیده انجام می‌دهند.

معاون اول رئیس جمهوری با یادآوری اینکه ایران کشوری حادثه خیز است که سالانه با بلایای طبیعی مختلفی روبه‌رو می‌شود، ادامه داد: این حوادث نظیر سیل، زلزله، خشکسالی و بهمن، خسارات فراوان انسانی و مالی به همراه دارد و مدیریت این گونه حوادث نیازمند سازمانی قوی و متناسب با شرایط کشور است.

جهانگیری با اشاره به اینکه دانش و تجربیات سال‌های طولانی در پیشگیری و مقابله با حوادث در قالب سازمان مدیریت بحران کشور، متبلور شده است تصریح کرد: خوشبختانه با تصویب و ابلاغ قانون مدیریت بحران کشور امکان برنامه ریزی، پیشگیری و مدیریت حوادث بیش از پیش مهیا شده است.

معاون اول رئیس جمهوری افزود: در بسیاری از حوادث و بلایای طبیعی، مردم مشاهده می‌کنند که در مدت زمانی اندک و در چند لحظه تمام خانه و زندگی آنها تخریب می‌شود و در این مواقع همه دستگاه‌ها و حتی مردم تلاش می‌کنند به نوعی در صحنه حضور پیدا کرده و به افراد حادثه دیده کمک کنند.

جهانگیری با بیان اینکه مردم ایران از حس همبستگی قوی نسبت به یکدیگر برخوردار هستند، اظهار کرد: این حس همبستگی بزرگترین سرمایه معنوی در اختیار مسئولین کشور و نظام است که قابل وصف نیست و نمونه آن در حوادثی مانند زلزله کرمانشاه و سیل سال ۱۳۹۸ به خوبی مشاهده شد به گونه‌ای که همه مردم تلاش می‌کردند خود را در کنار مردم حادثه دیده قرار دهند.

معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: حس همبستگی و نوع‌دوستی مردم برای دولت و سازمان مدیریت بحران کشور تکلیف ایجاد می‌کند و لازم است با تدوین دستورالعمل‌ها و سازوکارهای لازم، نحوه مدیریت انوع حوادث‌ها و بلایای طبیعی به طور دقیق و شفاف مشخص باشد و هماهنگی میان دستگاه‌ها به نحو مطلوب انجام شود.

جهانگیری با تأکید بر اینکه مدیریت بحران و حوادث در لحظات اول حادثه بسیار مهم و تعیین کننده است، گفت: باید در زمان بروز حوادث و بلایای طبیعی، به طور دقیق سطح حادثه، نحوه مدیریت و اقدامات لازم مشخص باشد و وظایف و مسئولیت‌های هر دستگاه نیز باید به طور روشن از قبل تعیین شده باشد.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به تجربه‌های موفق کشورمان در مدیریت بحران‌های مختلف و رسیدگی به حادثه دیدگان نظیر زلزله و سیل خاطرنشان کرد: جفای بزرگی که در حق جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد این است که عده‌ای خواسته یا ناخواسته در زمان بروز حوادث، اقدامات انجام شده را نادیده می‌گیرند و برخی نقاط ضعف و کاستی‌ها را برجسته می‌کنند.

جهانگیری اضافه کرد: در حادثه زلزله کرمانشاه ۱۳۰ هزار واحد مسکونی ظرف مدت کوتاهی بهسازی و بازسازی شد و پس از آواربرداری سریع، هشت هزار مجروح تا ظهر روز بعد از وقوع زلزله از محل حادثه به مراکز درمانی منتقل شده بودند اما با وجود این اقدامات مهم، عده‌ای به دنبال برجسته کردن برخی ضعف‌ها نظیر ورود آب به داخل چادرهای اسکان موقت و یا طولانی شدن زمان حضور برخی حادثه دیدگان در کانکس بودند.

معاون اول رئیس جمهوری همچنین با یادآوری سیل سال ۱۳۹۸ که حدود ۲۵ استان کشور را درگیر کرد، گفت: اقدامات مهمی در راستای کمک به سیل زدگان و بازسازی واحدهای مسکونی تخریب شده به انجام رسید و مجموعه این اقدامات نشان داد که جمهوری اسلامی ایران قادر است بحران‌های بزرگ را به خوبی مدیریت کند.

جهانگیری ادامه داد: لازم است پس از وقوع هر حادثه، گزارش جامعی از نحوه مدیریت و اقدامات انجام شده تدوین شود و ضمن مشخص شدن نقاط قوت و ضعف‌ها، این گزارش‌ها و تجربیات برای موارد مشابه مورد توجه و استفاده قرار گیرد. با توجه به اینکه تعداد حوادث و میزان بزرگی آنها مشخص نیست لازم است سازمان مدیریت بحران کشور برای حوادث و بلایای بزرگ‌تر نیز برنامه ریزی و پیش بینی‌های لازم را انجام دهد.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اینکه سازمان مدیریت بحران کشور دستگاهی اجرایی نیست بلکه مرکزی برای ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌ها در زمان وقوع بحران‌ها و حوادث است تصریح کرد: سازمان مدیریت بحران کشور باید با برنامه ریزی دقیق، در زمان بروز حوادث و بلایای طبیعی، دستگاه‌های مختلف را پای کار بیاورد و وظایف و مسئولیت‌های هر یک از دستگاه‌ها را طی دستورالعمل‌هایی شفاف تعیین کند.

جهانگیری با اشاره به حضور مستمر مقامات و مسئولین کشور در شهرها و استان‌های محل وقوع حوادث و بلایای طبیعی افزود: حضور مسئولین کشور اقدامی با ارزش و پراهمیت برای تسکین آلام افراد حادثه دیده است اما سازمان مدیریت بحران کشور لازم است چارچوب‌ها و دستورالعمل‌های روشنی برای نحوه مدیریت حوادث و حتی نحوه حضور مردم علاقمند به کمک و وعده‌های مسئولین داشته باشند به نحوی که این دستورالعمل‌ها و سیاست‌ها غیرقابل تغییر باشند.

معاون اول رئیس جمهوری در ادامه به اهمیت پیشگیری در مدیریت بحران‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: لازم است سازمان مدیریت بحران کشور با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه و دستگاه‌های ذیربط پیش بینی‌های لازم را برای پیشگیری از بروز خسارت در حوادث مختلف انجام دهد.

جهانگیری با تأکید بر اینکه کارکنان و نیروهای سازمان مدیریت بحران کشور و ستادهای استانی این سازمان، نیروهایی پرتلاش و خستگی ناپذیر هستند، اظهار کرد: نباید اجازه دهیم برخی حرف‌ها و سخنان ما را آزرده خاطر کند. گاهی حرف‌هایی می‌شنویم که اگر وظیفه‌ای در قبال کشور نداشتیم، ممکن بود کار را رها کنیم اما صبر، تحمل و بردباری از ویژگی‌های اصلی نیروهای سازمان مدیریت بحران کشور است و باید در نظر داشته باشیم که ما آبرو و اعتبار خود را از مردم و نظام کسب کرده‌ایم و باید در راه همین مردم و کشور خرج کنیم.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اقدامات دولت برای پیشگیری از بروز خسارت در حوادث مختلف گفت: دولت در راستای مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی اقدامات مهمی انجام داده و بیش از دو میلیون واحد مسکونی روستایی طی سال‌های اخیر مقاوم سازی شده و بقیه واحدها نیز در دست مقاوم سازی قرار دارد.

جهانگیری با یادآوری اینکه خانم دهیاری که در یکی از روستاها در یکی از استان‌های کشور با تدبیر شخصی خود برخی واحدهای مسکونی آن روستا را بیمه کرده بود، گفت: در زمان بروز حادثه در آن منطقه ساکنان واحدهای مسکونی که بیمه شده بودند دغدغه کمتری نسبت به سایرین داشتند و خوشبختانه امروز صندوق بیمه حوادث در کشور فعال شده و باید از مردمی که در مناطق در معرض خطر ساکن هستند، دعوت کنیم تا خود را تحت پوشش بیمه قرار دهند.

معاون اول رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه همه دستگاه‌ها مکلف هستند با سیاست‌های سازمان مدیریت بحران کشور همراهی کنند، گفت: سازمان مدیریت بحران کشور باید علاوه بر فعالیت‌ها و وظایف جاری با استفاده از تجربه کشورهای موفق و ظرفیت دانشگاه‌های کشور، آینده نگری و پیش بینی‌های لازم را برای بهبود عملکرد در مدیریت بحران‌ها داشته باشد.

جهانگیری همچنین از سازمان مدیریت بحران کشور خواست دستورالعمل‌ها و سازوکارهای قانون مدیریت بحران کشور را هر چه سریع‌تر نهایی و ابلاغ کند زیرا اگر این آیین نامه‌ها تا پایان این دولت تصویب نشود، در دولت آینده به دلیل مشغله‌های فراوان آغاز به کار دولت جدید، تأخیر در تصویب این آیین نامه‌ها را شاهد خواهیم بود.

معاون اول رئیس جمهوری افزود: ظرفیت قانون بودجه سالانه کشور ظرفیت مناسبی برای تأمین اعتبار جهت استفاده در مدیریت بحران‌ها است و تعیین شش درصد از اعتبارات بودجه برای مدیریت بحران‌های کشور در کنار تسهیلات بانکی عدد بزرگی است که می‌تواند ظرفیت مناسبی برای پیشگیری و مدیریت حوادث باشد.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت استان تهران و وجود ۱۸ درصد از جمعیت کشور در این استان گفت: لازم است برای موضوع مدیریت بحران استان تهران جلسه‌ای جداگانه برگزار شود و برنامه ریزی و راهکارهای لازم را مورد بررسی قرار دهیم تا در صورت بروز حادثه وظایف و تکلیف هر دستگاه به صورت شفاف مشخص باشد.

اسماعیل نجار رییس سازمان مدیریت بحران کشور نیز در این جلسه گزارشی از اقدامات انجام شده ستادهای مدیریت بحران در حوادث و بلایای طبیعی طی سال‌های اخیر ارائه کرد و گفت: سختی کار نیروهای این سازمان بسیار زیاد است اما با اتکا به تجربیات و از طریق هماهنگی میان دستگاه‌ها اقدامات خوبی در سال‌های اخیر صورت گرفته و از وقوع فاجعه انسانی در حوادث جلوگیری شده است.

در این نشست که تعدادی از معاونین و مدیران سازمان مدیریت بحران کشور حضور داشتند و مدیران ستادهای بحران استان‌های مختلف نیز از طریق ویدئوکنفرانس جلسه را دنبال می‌کردند، تعدادی از مدیران ستاد مدیریت بحران استان‌های همدان، قم، تهران، آذربایجان شرقی و کرمانشاه گزارشی از عملکرد خود ارائه کردند و به تشریح پیشنهادات، نیازها و مطالبات پرداختند.

کد خبر 485351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.