نشست وین، سرآغاز باز شدن گره برجام؟

موج چهارم کرونا و شهادت دو محیط‌بان زنجانی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه ۱۷ فروردین ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست خود با تیتر «کلانشهرها؛ یک گام تا تعطیلی کامل» به بررسی موج چهارم کرونا پرداخت و نوشت: چندی پیش معاون کل وزارت بهداشت اعلام کرد: «رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شهر تهران به کمتر از ۵۰ درصد رسیده و به زودی وضعیت تهران قرمز خواهد شد.» دو روز از این سخنان وی نگذشته بود که وزارت بهداشت، شهر تهران را به همراه ۸۷ شهر دیگر، به دلیل حد بسیار بالای خطر از بابت تعداد مرگ و بستری‌های روزانه کرونا در وضعیت قرمز قرار داد. سرعت شیوع نوع جهش یافته ویروس کرونا، در همین حد خارج از کنترل شده و آنچنان که روسای بیمارستان‌های دانشگاهی شهر تهران و مسئولان مقابله با کرونای پایتخت می‌گویند، حالا و با وجود شدت بسیار بیشتر خطر انتقال بیماری، تعداد تخت‌های بستری برای مبتلایان جدید هم ناکافی است. به‌نحوی که ۱۰۳ بیمارستان پایتخت درگیر مراجعه یا هجوم بیماران هستند.

آمارهای ابتلا و مرگ ناشی از کرونا به ویژه در تهران به‌طور بی‌سابقه‌ای رو به افزایش است، به گفته مسئولان وزارت بهداشت و درمان، میزان بستری یک هزار و ۱۰۰ مبتلا به کرونا در روز دوشنبه در استان تهران، در ۱۴ ماه گذشته سابقه نداشته است همچنین مجموع آمار مبتلایان بستری در بیمارستان‌های این استان به چهار هزار و ۴۰۰ نفر رسیده که از این میان، یک هزار و ۱۲۰ نفر، یعنی حدود ۲۵ درصد آنها در بخش‌های مراقبت ویژه بستری‌اند. با این حال روز سه شنبه نیز آمار شیوع کرونا در کشور رکورد شکست و ۱۷۴۳۰ بیمار جدید کرونا از دوشنبه (۱۶ فروردین) تا سه شنبه (۱۷ فروردین) در ایران شناسایی شدند. بالاترین رقم شناسایی ۲۴ ساعته مبتلایان به کرونا تا پیش از این مربوط به هفتم آذر ۹۹ با ۱۴۰۵۱ ابتلا بود. همچنین در مدت مذکور ۱۷۴ ایرانی مبتلا به کرونا جان باختند همچنین تقی ریاحی، رئیس بیمارستان رسول اکرم(ص) گفت: «در دو هفته اخیر میزان بستری ما به پنچ برابر رسید و الان چهار بخش مراقبت ویژه و پنچ بخش تنفسی به بیماران کرونایی اختصاص پیدا کرده است.»

با این حال و طبق اعلام وزارت بهداشت و درمان، هم‌اکنون ۸۸ شهرستان قرمز و ۱۳۹ شهرستان نارنجی هستند و همچنین ۱۹۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. مسئولان درمانی انتقادهای بیشتری را از بی‌توجهی مسئولان به توصیه‌های بهداشتی وزارت بهداشت مطرح می‌کنند. علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران، گفته است: جدی نگرفتن توصیه‌های کارشناسان نظام سلامت موجب وقوع یک سناریوی تلخ در زمینه شیوع کرونا شده است. او با اشاره به ثبت بی‌سابقه آمار روزانه مرگ ناشی از کرونا در تهران، تاکید کرد باید تمهیدات متفاوت از قبل برای مدیریت این بحران اتخاذ می‌شد. پیش‌تر سعید نمکی، وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه کشور با یکی از سهمگین‌ترین امواج کرونا مواجه است گفت: «متاسفانه در مورد کنترل سفرها کسی به حرف من گوش نداد.»

نشست وین، سرآغاز باز شدن گره برجام؟

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست خود با تیتر «نشست وین، سرآغاز باز شدن گره برجام؟» به بررسی نشست روز گذشته کمیسیون وین پرداخت و نوشت: دور اول جلسه حضوری هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام که در گراند هتل شهر وین برگزار شد، با توافق جهت ادامه رایزنی‌ها در سطح کارشناسی پایان یافت. براساس توافق صورت گرفته، دو نشست کارشناسی موازی میان اعضای کمیسیون مشترک برجام جهت انجام رایزنی‌های فنی در حوزه رفع تحریم و هسته‌ای تشکیل شد. این نشست‌های کارشناسی قرار است به بحث و رایزنی در خصوص جنبه‌های فنی و جزئیات مسائل مربوط به لغو تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای بپردازند و نتیجه بحث‌های خود را به کمیسیون گزارش کنند.

سید عباس عراقچی‌، رئیس هیئت کشورمان در نشست کمیسیون تاکید کرد رفع تحریم‌های آمریکا، اولین و ضروری‌ترین اقدام جهت احیای برجام می‌باشد و جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد به محض رفع تحریم‌ها و پس از راستی آزمایی آن، اقدامات جبرانی هسته‌ای خود را متوقف کرده و به اجرای کامل برجام برگردد.

نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزیران خارجه ایران و ۱+۴ بعد از حدوداً یک سال به طور حضوری و رسمی در وین پایتخت اتریش آغاز به کار کرد. سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان ریاست هیات ایرانی را برعهده دارد.

عراقچی دوشنبه شب بعد از ورود به وین با رئیس هیئت چین دیدار کرد. همچنین وی روز سه شنبه و پیش از شروع مذاکرات با رئیس هیئت روسیه و هماهنگ کننده اتحادیه اروپا و رئیس کمیسیون مشترک دیدار کرد و آخرین ترتیبات اجرایی مربوط به برگزاری کمیسیون را مرور کردند.

آمریکا به طور رسمی در این نشست شرکت نمی‌کند چرا که این کشور به طور رسمی با امضای رئیس جمهوری وقت خود از برجام خارج شده است از این رو بازگشت آن به برجام و شرکت در نشست‌های برجام مستلزم ساز و کاری است که یکی از موضوعات در دستور نشست فعلی در وین همین موضوع است. در عین حال بنا بر اعلام رسانه‌های آمریکایی و غربی، هیئت آمریکایی به سرپرستی رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در وین به سر می‌برد و توسط هماهنگ کننده مذاکرات هسته‌ای در جریان نتایج و روند مذاکرات قرار می‌گیرد. مقامات آمریکایی در چند هفته اخیر اظهارات و مواضعی منطقی‌تری نسبت به مواضع اولیه که در دولت جو بایدن اتخاذ شد، در پیش گرفته‌اند.

رابرت مالی اخیراً در سخنانی گفته است که هدف بازگشت به برجام بدون درخواستی برای تقویت آن است. او گفت که بازگشت به برجام بدون هیچ عنصر اضافی که آن را طولانی‌تر و قوی‌تر کند انجام می‌شود و هدف این است که ببینیم می‌توانیم توافق کنیم که آمریکا برای بازگشت به برجام چه اقداماتی را باید انجام دهد و ایران چه قدم‌هایی را برای بازگشت برمی دارد.

نشست وین، سرآغاز باز شدن گره برجام؟

روزنامه شرق، در صفحه نخست خود با تیتر «اصولگرایان چپ می‌شوند» به بررسی مانیفست انتخاباتی اصولگرایان پرداخت و نوشت: «نان، مسکن، آزادی، با عشق به چگوارا». اینها مانیفست انتخاباتی عزت‌الله ضرغامی است که در مصاحبه‌اش با فارس بیان کرده است. مانیفستی بسیار شبیه به چریک‌های فدایی خلق. شعار آنها در پنج دهه قبل، «نان، کار، آزادی» بود. رئیس اسبق صداوسیما که مدتی است می‌گوید اصولگرا نیست و این تقسیم‌بندی اصلاح‌طلب و اصولگرا را قبول ندارد، تقریباً همان مسیری را می‌رود که سلف او پیش‌تر طی کرده بود. احمدی‌نژاد هم اواسط دهه ۸۰ با شعار عدالت‌خواهی روی کار آمد و در مسیرش سری هم به آمریکای لاتین زد. فرزندان چگوارا را به ایران دعوت کرد و بعد هم گفت که چاوز یک موحد معتقد به امام زمان بود. به نظر می‌رسد بخشی از اصولگرایان روی شعار معترضان دی‌ماه ۹۶ یعنی «اصلاح‌طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا» مانور می‌دهند و آن را مصادره به مطلوب می‌کنند، به شکلی که حتی هویت و شناسنامه سیاسی خود را هم نفی می‌کنند، درحالی‌که همچنان آبشخور آن‌ هستند. مشابه این رفتار را می‌توان در محسن رضایی و بادامچیان، دبیر کل مؤتلفه و حتی جبهه پایداری هم دید.

نشست وین، سرآغاز باز شدن گره برجام؟

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست خود با تیتر «شلیک به محیط زیست» به بررسی دلیل شهادت دو محیط‌بان زنجانی پرداخت و نوشت: دراز کشیده و دست‌ها بالاست، گویی خسته باشد و دست‌ها را بالا گرفته تا خستگی در کند، پارچه‌ای روی سر و صورت را پوشانده است در پهلوی سمت راست لباس فرمی که به تن دارد لکه‌ای دیده می‌شود، بند پوتین‌ها محکم است، انگار قصد دارد دقیقه‌ای دیگر بلند شود و کار را از سر بگیرد.

اندکی پایین‌تر از او همکارش است با همان لباس‌های فرم، دراز کشیده بر زمین، پایی روی پای دیگر، یکی از دست‌ها مشت کرده روی شکم و دست دیگر به سمت صورت قرار گرفته، شلوار خاکی و پوتین‌های بسته شده، در پهلوی سمت راست لکه‌ای قرمز رنگ، نشانه‌ای از خونی که ریخته شده است. رد خون را که بگیری به ماشین نیسان پیکاپ سفید می‌رسی و شیشه‌های خرد شده که روی صندلی‌های جلو و عقب ریخته، پوکه فشنگ کنار برف‌پاک‌کن جا خوش کرده است. پلاک ماشین به واسطه دولتی بودن قرمز است مثل پهلوی «مهدی مجلل» و «میکاییل هاشمی» دو ماموری که پهلوی‌شان سرخ است به واسطه انجام وظیفه و تعقیب شکارچیان غیرمجاز این بار در منطقه «فیله خاصه» استان زنجان.

عصر دوشنبه ۱۶ فروردین آنها در ارتباط با پاسگاه اعلام می‌کنند که در حال تعقیب نیسان متخلفان هستند، تماس‌هایی که ادامه داشت به یک‌باره قطع می‌شود نه مهدی مجلل و نه میکاییل هاشمی هیچ‌کدام تلفن‌شان را جواب نمی‌دهند، شب شده و خبری از آنها نیست، شبی پر هول که فردای آن خبر از واقعه‌ای تلخ می‌دهد. صبح سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ برای بسیاری با چند تصویر آغاز شد، تصویر دو محیط‌بان غرق در خون، ماشین محیط‌بانی با شیشه‌های شکسته و پوکه تفنگی که معلوم است چه هدفی را دنبال کرده. به ظهر ۱۷ فروردین نرسیده خبر بازداشت دو متخلف مخابره شد و البته خبری که ممکن است متخلفان دیگری هم در این پرونده دخیل باشند، فضا ملتهب است، همکاران محیط‌بان توان صحبت ندارند، بسیاری خشمگینند و از تخلف‌ها می‌گویند، برخی تلاش می‌کنند مساله را ریشه‌یابی کنند و معتقدند تا زمانی که منشا شناخته نشود، جامعه محیط‌زیست باید رخت عزا را از تن درنیاورد و سیاهپوش مردانی باشد که برای حفاظت از طبیعت در درگیری با متخلفان کشته می‌شوند. مردانی که جزو راستین‌ترین حافظان این سرزمین هستند و همین موضوع آنها را در معرض خطر قرار می‌دهد.

نشست وین، سرآغاز باز شدن گره برجام؟

روزنامه کیهان در صفحه نخست خود با تیتر «اعتراض آمریکا به اصرار ایران بر لغو تحریم‌ها» نوشت: نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیئت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) و نماینده اتحادیه اروپا عصر سه‌شنبه در شهر وین پایتخت اتریش برگزار شد.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه در رأس هیئتی برای شرکت در این نشست دوشنبه شب وارد وین شد. در این سفر نمایندگانی از سایر دستگاه‌ها از جمله بانک مرکزی، وزارت نفت و سازمان انرژی اتمی، عراقچی را همراهی کردند.

در حاشیه نشست کمیسیون، به روال معمول، جلسات دوجانبه با روسای سایر هیئت‌های ۱+۴ برگزار شد. شامگاه دوشنبه دیدار دوجانبه‌ای با چین انجام و صبح سه‌شنبه نیز دیدارهایی با هیئت روسیه و اتحادیه اروپا صورت گرفت.

وزارت امور خارجه ایران دیروز با اشاره به نشست کمیسیون مشترک برجام، اعلام کرد که هیچ نماینده‌ای از آمریکا در نشست کمیسیون مشترک یا نشست‌های کارشناسی مرتبط با آن شرکت نخواهد کرد. وزارت امور خارجه ایران بار دیگر تأکید کرد که هیچ‌گونه مذاکره مستقیم و غیرمستقیم با آمریکا در دستورکار هیئت ایرانی نیست و مذاکرات صرفاً درچارچوب برجام و با حضور نمایندگان ایران و کشورهای ۱+۴ خواهد بود. عصر دیروز دور نخست نشست حضوری کمیسیون مشترک برجام که در گراندهتل شهر وین برگزار شد، با توافق برای ادامه رایزنی‌ها در سطح کارشناسی پایان یافت. دور نخست این نشست به مدت یک ساعت به طول انجامید. بر اساس توافق صورت گرفته، دو نشست کارشناسی موازی بین اعضای کمیسیون مشترک برجام جهت انجام رایزنی‌های فنی در حوزه رفع تحریم و هسته‌ای تشکیل شد. در این نشست‌های کارشناسی بحث و رایزنی درخصوص جنبه‌های فنی و جزئیات مسائل مربوط به لغو تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای انجام شد و قرار شد نتیجه بحث‌ها به کمیسیون گزارش شود.

نشست وین، سرآغاز باز شدن گره برجام؟

کد خبر 485339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.