وزیر اقتصاد: سال ۹۹ بدون استقراض از بانک مرکزی گذشت

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: صاحب نظران سال گذشته می‌گفتند دولت ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض خواهد کرد درصورتیکه حتی یک ریال هم از بانک مرکزی استقراض نشد.

به گزارش ایمنا، فرهاد دژپسند امروز (سه شنبه) در حاشیه نشست با نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران افزود: همواره یک نگرانی درباره کسری بودجه وجود داشت و صاحب نظران در ابتدای سال نگران بودند و حتی بیان می‌کردند که دولت ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض خواهد کرد اما نتیجه کار این شد که یک ریال استقراض نشد بلکه از طریق عرضه و فروش اوراق جبران شد.

وی ادامه داد: حدود ۱۹۳ هزار میلیارد تومان اوراق هم واگذاری و هم فروش بوده که ۱۲۶ هزار میلیارد تومان فروش نقدی بوده یعنی حدود سه برابر نسبت به سال گذشته فروش نقدی که کار سخت‌تری است انجام گرفته است.

وزیر امور اقتصادی دارایی خاطرنشان کرد: منابع و مصارف بودجه به گونه‌ای تدوین شده که حتی یک ریال هم نیاز به استقراض از بانک مرکزی نبوده، البته در برخی از متون انتقادی مطرح شد که تبدیل تعهد بودجه‌ای از طریق بانک مرکزی به ریال را گفته‌اند استقراض کرده‌اند، نه این استقراض نیست.

دژپسند گفت: استقراض یعنی یک ارزی را بانک مرکزی گرفته بنا به دلایلی که وجود داشت قابل عرضه به بازار نبود به صورت دیگر نقد شد.

کد خبر 485302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.