التهاب قلب در کودکان علت شناخته شده‌ای ندارد

یک فوق تخصص قلب و عروق گفت: درصدی از کودکان و نوجوانان بدون علت شناخته شده‌ای به نارسایی قلبی مبتلا می‌شوند؛ این افراد بیماری مادرزادی قلب ندارند و عروق قلب آنان تنگ نیست.

جعفر گلشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: نارسایی قلبی ممکن است در پی سرماخوردگی در کودکان ایجاد شود و آنها را دچار بیماری میوکاردیوم یا التهاب قلبی کند. بیش از ۵۰ درصد کودکان مبتلا به میوکاردیوم درمان می‌شوند، اما در تعدادی از آنها نارسایی قلب، مزمن می‌شود و عضلات آن دیگر قدرت انقباضی لازم را ندارد.

این فوق تخصص قلب و عروق تصریح کرد: قدرت انقباضی قلب در کودکان باید حدود ۶۰ تا ۷۵ درصد باشد در حالی که در بیماران مبتلا به میوکاردیوم، قدرت انقباضی قلب به ۱۵ تا ۲۵ درصد کاهش پیدا می‌کند و لازم است مبتلایان به این بیماری داروی نارسایی قلب مصرف کنند.

هر سرماخوردگی باعث ابتلا به میوکاردیوم نمی‌شود

گلشاهی ادامه داد: در چنین حالتی کودک دیگر به زندگی عادی باز نمی‌گردد و کاندیدای پیوند قلب می‌شود. زمانی که بدن فرد نیازمند پیوند قلب می‌شود، حداکثر ظرف مدت ۶ ماه باید عمل پیوند انجام شود.

وی تاکید کرد: هر سرماخوردگی نمی‌تواند منجر به میوکاردیوم شود. موضوع قابل توجه این که ۷۰ درصد افراد مبتلا به التهاب قلب بهبود می‌یابند و بیماری در حدود ۳۰ درصد از مبتلایان مزمن می‌شود.

این فوق تخصص قلب و عروق اضافه کرد: احتمال ابتلا به میوکاردیوم در صورت سرما خوردن کودک، یک در هر ۳۰ هزار است بنابراین هر سرماخوردگی در کودکان منجر به میوکاردیوم قلب نمی‌شود علاوه بر این چنانچه قدرت انقباضی قلب در حد ۴۰ درصد باقی بماند، فرد می‌تواند زندگی نزدیک به نرمال داشته باشد، اما چنانچه قدرت انقباض به ۲۰ تا ۲۵ درصد برسد کودک کاندیدای پیوند قلب می‌شود.

گلشاهی خاطرنشان کرد: البته در بعضی موارد ممکن است بیمار در ذکر شرح حال اظهار کند که دچار سرماخوردگی نشده که در این صورت ممکن است سرماخوردگی "ساب کلینیکال" بوده و فرد علائم بالینی نداشته باشد. در بعضی موارد حتی نمی‌توان ردپایی از ویروس پیدا کرد، اما آنچه اهمیت دارد درمان بیماری است.

در بیماری میوکاردیوم ۵۰ تا ۶۰ درصد سلول‌های ماهیچه قلب می‌میرد

وی گفت: بیماری میوکاردیوم باعث التهاب قلب می‌شود، ماهیچه قلب ورم می‌کند، بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد از سلول‌های آن می‌میرد و بافت التهابی یا اسکار جایگزین آن می‌شود؛ این بافت عضله قلب را پر می‌کند اما قدرت انقباضی ندارد.

این فوق تخصص قلب و عروق گفت: در صورت التهاب و ورم ماهیچه قلب، بافت فیبروز جای آن را می‌گیرد که بافتی ترمیمی است و جایگزین هرکدام از بافت‌های آسیب دیده اندام‌های بدن از جمله پوست می‌شود.

گلشاهی اضافه کرد: وجود این بافت ترمیمی در قلب و کبد می‌تواند به بیمار آسیب برساند، موجب نارسایی کبد و قلب او شده و او را کاندیدای پیوند قلب یا کبد کند.

وی با بیان این که علت التهاب قلب یا میوکاردیوم به درستی مشخص نیست و عده‌ای از کودکان و نوجوانان دچار این عارضه می‌شوند، افزود: البته در مواردی نشان داده شده است که مصرف الکل یا ابتلای فرد به تالاسمی، عاملی برای بروز نارسایی قلب محسوب می‌شود که قابل برگشت است و درمان‌های خاصی نیاز دارد.

این فوق تخصص قلب و عروق اضافه کرد: افراد الکلی باید از مصرف این نوشیدنی‌ها پرهیز کرده و کودکان مبتلا به تالاسمی نیز باید آمپول "دسفرال" تزریق کنند.

گلشاهی تصریح کرد: این بیماران علائمی مانند نفس تنگی، رنگ پریدگی، خستگی زودرس، ورم پاها، جمع شدن آب در شکم، خوابیدن به صورت نشسته، رنگ پریدگی، بی‌اشتهایی و نداشتن توان لازم برای راه رفتن دارند. این علائم بسته به شدت بیماری، از مرحله یک نارسایی قلب تا مرحله چهارم متفاوت است.

وی تاکید کرد: لازم است بیوپسی عضله قلب انجام شده و در صورتی که مشخص شود آسیب به عضله قلب غیر قابل برگشت است، پیوند قلب انجام شود.

کد خبر 485260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.