حمل‌ونقل عمومی نقطه عطف سال ۹۹ تهران/ آغاز راه انضباط مالی و فیزیکی در پایتخت

شهردار تهران گفت: امسال که سال انتخابات و تغییر است تلاش شود تا نگاه انضباطی حاکم فارغ از اینکه چه کسی مدیر شهر می‌شود ادامه یابد که این امر نیازمند یک دوره کامل تجربه برای نهادینه شدن آن است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پیروز حناچی با حضور در جلسه امروز (سه‌شنبه) شورای شهر تهران با تاکید بر این که سال ۹۹ یکی از سخت‌ترین سال‌های نظام مدیریت شهری بعد از انقلاب اسلامی بود، اظهار کرد: سال گذشته تورم شدید رسمی و غیررسمی گریبانگیر مدیریت شهری شد و تأثیر خود را روی افزایش بهای خدمات در شهر گذاشته بود.

وی افزود: کاهش درآمدها، شرایط کرونایی و شرایطی دشواری که برای تحقق قول‌هایمان به مردم در زمینه انضباط مالی و فیزیکی شهر داشتیم علت این سختی‌ها بود.

شهردار تهران ابراز امیدواری کرد: امسال که سال انتخابات و تغییر است تلاش شود تا نگاه انضباطی حاکم فارغ از این که چه کسی مدیر شهر می‌شود ادامه یابد که این امر نیازمند یک دوره کامل تجربه برای نهادینه شدن آن است زیرا ریسک آن و ریل آن گذاشته شده است.

وی ادامه داد: هنوز همه درآمدهای احصا شده سال گذشته روی سامانه ننشسته است اما به‌طور قطع تا اوایل اسفندماه به ۷۷ درصد رسیده و در هفته‌های پایان سال به دلیل درآمد حاصل از ارزش افزوده و درآمدهای نقد مربوط به بخش حمل‌ونقل، تحقق بودجه به بالای ۹۰ درصد رسید.

حناچی درباره ورود مؤسسه‌ همشهری و فروشگاه شهروند به بازار بورس، تصریح کرد: فروشگاه شهروند مشکلات کمتری برای ورود به بورس دارد اما مؤسسه همشهری به دلیل زیان انباشته سنوات طولانی با مشکلاتی مواجه است که پیگیری می‌کنیم و در جلسات بعدی گزارش آن را خواهیم داد.

وی تغییرات حوزه حمل‌ونقل عمومی را یکی از نقاط عطف شهرداری دانست و خاطرنشان کرد: بهره برداری از حدود ۳۹ کیلومتر خط مترو و ۲۶ ایستگاه جدید از دستاوردهای قطار شهری است؛ طبق قولی که داده بودیم بدون مناسب سازی ایستگاه‌ها را افتتاح نکردیم و فقط در سال ۹۹، ۱۰۴ دستگاه پله برقی و ۵۷ آسانسور با این هدف که فضاها مناسب سازی شده باشد به بهره برداری رسید.

شهردار تهران از بهره برداری ۲۴ رام قطار که ۱۶۸ دستگاه واگن یک طبقه را شامل می‌شود، بهره برداری از یک رام قطار سه واگنه ملی، انتشار اوراق مشارکت به میزان سه هزار و ۷۵۰ میلیارد و سه هزار میلیارد هم اوراق مشارکت بابت اورهال کردن ناوگان را از دیگر فعالیت‌های شهرداری برای توسعه مترو نام برد.

وی افزود: ۱۲۰ دستگاه اتوبوس و ۱۲۰ دستگاه مینی بوس به ناوگان اتوبوسرانی تهران اضافه شده است. ورود ۵۵۵ دستگاه اتوبوس دو کابین در دستور کار قرار گرفته و در سال قبل، ۷۴ دستگاه اتوبوس دو کابین بازسازی و به ناوگان اضافه شد.

حناچی گفت: نوسازی چهار هزار و ۳۳۲ دستگاه تاکسی در سال ۹۹و توسعه سامانه‌های هوشمند حمل‌ونقل که تأثیر زیادی روی مدیریت حمل‌ونقل تهران دارد در دستور کار بود و پیگیری شد.

اجرای بیش از ۷۰۰ هزار تن آسفالت

وی با اشاره به اجرای بیش از ۷۰۰ هزار تن آسفالت در سال گذشته، ادامه داد: این عملیات توسط کارخانجات شهرداری انجام شد که تقریباً قیمت آن در مقایسه با بخش خصوصی ۵۰ درصد ارزان‌تر تمام می‌شود. اصلی‌ترین بحران شهرداری در این زمینه تامین قیر است البته در کشور هم این بحران وجود دارد وزارت راه و شهرسازی با این موضوع مواجه است که قیمت نفت آزاد شده و چون صادرات و متقاضی دارد قیمت‌ها رو به افزایش است با این حال دنبال راهی برای حل این موضوع هستیم.

وی با بیان این که حدود ۳۰۰ کیلومتر مسیر پیاده و دوچرخه در شهر توسعه یافته است، اضافه کرد: این موضوعی است که سازمان بهداشت جهانی هم خیلی به آن تأکید می‌کند و در شرایط کرونایی یکی از راهکارهایی است که خیلی از شهرهای پیشرفته جهان انجام داده‌اند.

پاسخ به نارضایتی مردم در بافت فرسوده

شهردار تهران افزود: ۹ کیلومتر از احداث محور قطار تهران- تبریز در حال پیگیری و انجام است. اقدامات لازم برای باغ نیایش در خیابان علامه شده و در خصوص احداث باغ نیایش و پل باغ خیالستان زندگی در محله سبلان در منطقه هشت، اتفاقات خوبی که شاید خیلی از آن‌ها نادر بود افتاده که سبب رضایتمندی مردم می‌شود.

حناچی خاطرنشان کرد: پروژه فداییان اسلام بعد از سال‌ها به نتیجه رسید و در کمیسیون ماده پنج مصوب شد. بحث باغ‌های فرسوده هم در کمیسیون ماده پنج و هم در شورای عالی شهرسازی به تصویب رسید.

وی گفت: بخش‌هایی از محدوده محلات که شرایط اضافه شدن به بافت‌های فرسوده را داشتند و اضافه شدن آنها به بافت فرسوده امکان استفاده از تسهیلاتی که دولت برای این بافت‌ها فراهم می‌کند نیز دنبال شد تا نارضایتی در این بخش کاهش یابد.

شهردار تهران ادامه داد: ساماندهی نفر آباد شهر ری با نگاه معماری ایرانی- اسلامی و الگوهای جدید مورد تصویب قرار گرفت. طرح ساماندهی محله کن و فرحزاد به تصویب رسید و نگاه جدید در میدانگاه‌های شهری و بهره برداری از آنها اتفاق افتاد.

وی تصریح کرد: سال ۹۹ سال پربرکتی برای ما بود در عین حال شرایط سختی پشت سر گذاشتیم و این مسیر طی نمی‌شد جز با حمایت‌های اعضا شورای شهر و تلاش کارکنان و مدیران شهرداری محقق نمی‌شد.

کد خبر 485194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.