۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳
انتشار کرونا و تغییر زندگی شهری

شیوع بیماری کووید -۱۹ باعث شد شهرنشینان متفاوت با گذشته زندگی کنند و به انجام امور روزمره خود بپردازند؛ پیش‌بینی می‌شود این اثرات درازمدت باشد و ظواهر زندگی شهری را به طور قابل توجهی متحول کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهرنشینان در دوران کرونا تحولات زیادی در زندگی خود تجربه کرده و البته از این تغییرات فواید زیادی بهره‌مند شده‌اند. به عنوان مثال بسیاری از مردم به دورکاری روی آورده‌اند که این امر نه تنها در بهینه‌سازی زمان رفت و آمد به محل کار مؤثر واقع شده بلکه در کاهش انتشار گازهای آلاینده ناشی از تردد وسایل نقلیه نیز سهیم بوده است. اگر بخواهیم زندگی شهری ماقبل دوران کرونا و طی آن را با هم مقایسه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که طراحی شهری و سبک زندگی انسان‌ها نیازمند تغییراتی مثبت بود که سرایت بیماری کووید -۱۹ این تحولات را تا حد زیادی امکان‌پذیر کرد. در واقع هیچ کسی راضی به ظهور یک پاندمی نظیر کرونا نیست اما تجربه نشانه داده که همیشه شیوع یک بیماری خطرناک در میان مردم، اثرات مثبت بسیاری از خود در طراحی شهری بر جای گذاشته است.

انتشار کرونا و تغییر زندگی شهری

بشر امروزی، نسبت به گذشته، از آزادی بیان بیشتری برخوردار است و همین امر او را در کاوش دنیای اطراف خود موفق‌تر کرده است. بدیهی است که هر چه مردم بیشتر به بررسی ابعاد مختلف زندگی خود بپردازند، از نقص‌های آن بیشتر آگاه می‌شوند و بهتر می‌توانند چالش‌های پیش روی خود را حل کنند. امروزه اغلب مردم در حمایت از یکدیگر تلاش می‌کنند محیط‌های شهری بهتر و پایدارتری برای زندگی خود به وجود آورند و موانع موجود در شهرها را برای حفظ سلامت و تامین رفاه خود از بین ببرند.

طی دوران کرونا، عادات روزمره اغلب مردم جهان به طور چشمگیری تغییر پیدا کرده است؛ بیشتر شهرنشینان به دورکاری روی آورده و تکنولوژی را برای انجام مشاغل و ادامه تحصیل خود انتخاب کرده‌اند. نسبت به گذشته، امکانات زندگی در محله‌های شهری بیشتر شده و مردم به انجام امور روزمره و خرید ملزومات در مناطق خود بیشتر از قبل روی آورده‌اند. ایده ایجاد مناطق ۱۵ دقیقه‌ای که در آن‌ها مردم می‌توانند تنها با یک ربع ساعت پیاده‌روی، تمام نیازهای خود را برآورده کنند در بسیاری از شهرهای جهان ترویج پیدا کرده است.

انتشار کرونا و تغییر زندگی شهری

از سوی دیگر، مردم به کاهش تردد در خارج از مناطق مسکونی پرداخته‌اند و اغلب وسایل حمل و نقل و بساط خود را از خیابان‌های شهرها برچیده‌اند و همین امر، پاکی هوا را در بر داشته است. شهرنشینان به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری روی آورده و از ترس ابتلاء به ویروس کرونا، سبک زندگی سالم و پایدار را اتخاذ کرده‌اند. اغلب صاحبان مشاغل، پس از اعمال قرنطینه‌ها از حضور در فروشگاه‌های خود پرهیز کرده و به فروش اجناس خود از طریق شبکه‌های مجازی پرداخته‌اند و همه این اتفاقات، اثرات مثبت پاندمی کرونا به حساب می‌آید.

اگرچه انتظار می‌رود با پایان دوران کرونا، بسیاری از این تغییرات به روال عادی خود باز گردد با این حال احتمالاً بسیاری از آن‌ها، نظیر گرایش مردم به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری اثرات خود را بر شهرها، دست کم تا چند دهه اخیر بر جای بگذارد. در همین راستا بدون شک طراحی شهری به طور قابل توجهی متحول خواهد شد و مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری بخش اعظمی از شهرها را به خود اختصاص خواهد داد. علاوه بر این بدون شک رغبت مردم به انجام کار در منزل، طراحی سازه‌های شهری را به طور چشمگیری تغییر خواهد داد که در این زمینه پیش‌بینی می‌شود در طراحی ساختمان‌های جدید، محلی برای انجام کار در نظر گرفته شود.

انتشار کرونا و تغییر زندگی شهری

در راستای بهبود کیفیت خیابان‌ها به عنوان شبکه‌ای از مکان‌های عمومی تمام این تغییرات داده می‌شود که در آن فضاهای مختلفی به پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، تردد وسایل نقلیه و کاشت درختان و بوته‌ها اختصاص داده خواهد شد.

کد خبر 485178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.