۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹
گردشگری هوشمند چه مزیتی دارد؟

در سال‌های اخیر ظهور و توسعه فناوری اطلاعات به تحول صنعت گردشگری منجر شده است. این توسعه مستلزم شکل‌گیری مدل‌های جدید رفتار سفر، طراحی محصول و پژوهش و ارزیابی بود که به نوبه خود، یک الگوی جدید از مدیریت گردشگری را شکل می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه صنعت گردشگری در بسیاری از کشورها یک صنعت پر درآمد و از منابع مهم ارزآوری تلقی می‌شود. در دنیای امروز می‌توان گفت تقریباً هرچه می‌بینیم به صورت هوشمند عمل می‌کند. نیاز صنعت گردشگری به هوشمندسازی از دیگر صنایع مستثنی نیست. وجود گردشگری هوشمند لازمه ارائه ی خدمات با کیفیت و سرعت بالاتر است ولی پژوهش مرتبط با گردشگری هوشمند در ایران بسیار محدود انجام گرفته است.

پیشرفت تکنولوژی بسیار در نوع سفر کردن افراد تأثیر گذار است زیرا رفاه بیشتری را برای گردشگران فراهم می‌کند. در همین خصوص با «فرانک باقری» دانش آموخته شهرسازی گفت و گویی انجام داده‌ایم که در ادامه آن را می‌خوانید:

گردشگری هوشمند چیست؟

گردشگری هوشمند زیرمجموعه‌ای از مفهوم شهر هوشمند است، با هدف ارائه راه‌حل‌هایی که به رفع نیازهای مربوط به سفرهای ویژه می‌پردازند، سیستم‌های هوشمند، که استفاده و به کارگیری اطلاعات برای برآورده کردن نیازهای کاربران را میسر می‌کند، به عنوان مفهومی در مدیریت سازمان‌ها و سیستم‌های کلان به عنوان یک اصل مطرح می‌شود.

گردشگری هوشمند حاصل توسعه اطلاعات و فناوری‌های به روزی است که امروزه با آن‌ها در ارتباط هستیم و باعث افزایش مزیت رقابتی یک مقصد در مقایسه با سایر مقصدهای گردشگری می‌شود.

در تحقق گردشگری هوشمند، فناوری اطلاعات نقش بسیار مهمی دارد که موجب یکپارچگی خدمات ارائه شده به گردشگر می‌شود. امروزه مقصدهای اصلی بر پایه گردشگری هوشمند کشورهای شرق آسیا ازجمله ژاپن، کره جنوبی و کشورهای اروپایی مثل ایتالیا و اسپانیا است، در این کشورها بسیاری از کسب و کارها و پروژه‌های گردشگری از گردشگری هوشمند آغاز شدند.

گردشگری هوشمند چه مزیتی دارد؟

گردشگری هوشمند سیستمی است که موجب ارتقای سطح خدمات آن برای گردشگران و ارائه خدمات گردشگری یکپارچه به مشتریان خواهد شد. به طور کلی واژه هوشمند برگرفته از نسل جدید فناوری اطلاعات به منظور ارائه خدمات گردشگری است که گردشگران با استفاده از تلفن‌های هوشمند و ریز تراشه‌هایی مانند سیستم RFID، NFC از آن استفاده می‌کنند که در واقع این مفهوم به معنای بهره‌مندی، یکپارچه‌سازی و اشتراک‌گذاری داده‌ها از دنیای مجازی به دنیای واقعی است که تجربیات منحصر به فردی را برای گردشگر و مردم محلی به وجود می‌آورد.

گردشگری هوشمند با توجه به قابلیت‌های تکنولوژیکی یک منطقه خاص، تعریف می‌شود. بسیاری از مقاصد که اکنون در حال مدرن شدن هستند از فناوری هوشمند در عملیات خود استفاده می‌‎کنند. این استفاده‌ها از روش‌های پرداخت تا فعالیت‌های تعاملی است. هدف کلی از گردشگری هوشمند ایجاد یک رابط بین بازدید کننده و مقصد برای یک جهت واکنشی در جهت رفع نیازهای خاص است.

یک مقصد گردشگری هوشمند با سطح بالایی از نوآوری و تسهیل با استفاده از فناوری نظم بالاتر و رابطه‌ها شناخته می‌شود. به‌طور خاص این مقاصد از فناوری‌های پیشرفته و فناوری‌های باز، چند قطبی، یکپارچه و مشترک با هدف بهبود کیفیت زندگی ساکنان و توریست‌ها استفاده می‌کنند. حال می‌توان گفت بهینه‌سازی منابع برای عملکرد سیستم‌ها در مقصدهای گردشگری هوشمند، که چنین مفهومی را به پایداری ارتباط می‌دهد، جدایی ناپذیر است.

ویژگی‌های یک شهر هوشمند چیست؟

شهر هوشمند را می‌توان در شش عنصر جابجایی هوشمند، دولت هوشمند، اقتصاد هوشمند، شهروند هوشمند، زندگی هوشمند و محیط زیست هوشمند مطرح کرد. ویژگی‌های مربوط به فناوری، ساختمان‌ها، تأسیسات، حمل و نقل و زیرساخت جاده‌ها و خود شهر هوشمند ویژگی‌هایی بودند که برای تعریف مفهوم «شهر هوشمند» مورد استفاده قرار گرفتند.

گردشگری هوشمند در ایران محقق شده است؟

گردشگری و توریسم از حوزه‌هایی است که پتانسیل بالایی جهت پیشرفت کشور را دارند، گردشگری دیجیتال بی‌شک می‌تواند باعث افزایش توانگری این شاخه و پیشبرد هرچه بیشتر این حوزه در ایران باشد.

دیجیتالیزه کردن گردشگری در کشور به نظر با سرعت بالایی در حال گسترش است و این می‌تواند نویدبخش آینده‌ای مملو از فرصت‌های طلایی برای دست‌اندرکاران صنعت توریسم و گردشگری باشد. هدف نهایی گردشگری هوشمند، بهبود کارایی مدیریت منابع، به حداکثر رساندن رقابت و افزایش پایداری از طریق استفاده از نوآوری‌ها و روش‌های فناور است.

این مدل‌ها دارای مشترکات و تفاوت‌هایی هستند، اما تا حد زیادی، تفاوت‌ها در آن‌ها متداول است، زیرساخت هوشمند برای تمام مدل‌هایی که سلامت، حمل و نقل، امنیت عمومی، حاکمیت و تأسیسات را در بر می‌گیرد، جدایی ناپذیر است. تأکید شده که ICT لزوماً جهت‌گیری «هوشمند» شهرها را تعریف نمی‌کند، پلت فرم ICT مشخصه اصلی اکثر چارچوب‌های مفهومی است و برای اجرای موفق مفهوم شهر هوشمند، جدایی ناپذیر است.

کد خبر 485121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.