استفاده از پابند الکترونیک برای ۱۲۰ زندانی زندان‌های اصفهان

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان اصفهان گفت : یکی از راهکارهای جایگزین حبس که در قانون پیش‌بینی شده استفاده از پابند الکترونیکی است و در استان اصفهان نیز در حال حاضر ۱۲۰ زندانی با دریافت پابند الکترونیک تحت نظر هستند.

محمود ضیایی فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص کاربرد پابند الکترونیک، اظهار کرد: یکی از راه‌های جایگزین حبس که در قانون پیش‌بینی شده استفاده از پابند الکترونیکی برای زندانیان واجد شرایط است و در استان اصفهان نیز در حال حاضر ۱۲۰ زندانی با دریافت پابند الکترونیک تحت نظر هستند.

وی ادامه داد: این افراد با بستن پابند الکترونیک در محدوده‌ای که محل زندگی آن‌ها است کنترل می‌شوند از طریق پابند حضور آن‌ها در محدوده تعیین شده کنترل خواهد شد و امیدواریم که با تأمین اعتبار بیشتر و در اختیار گرفتن تعداد بیشتری پابند الکترونیک بتوانیم شاهد خروج افراد بیشتری از زندان‌ها باشیم.

شرایط دریافت پابند الکترونیک چیست؟

مدیر کل زندان‌های استان اصفهان با اشاره به زندانیانی که امکان استفاده از پابند الکترونیک دارند، خاطرنشان کرد: زندانیان باید واجد شرایط لازم برای بهره‌مندی از این امکان قانونی باشند، این شرایط شامل محکومان مشمول ماده ۲۶ قانون مجازات اسلامی، مجازات‌های درجه ۵ به بالا و حبس‌های حداکثر تا ۵ سال و جزای نقدی تا ۱۱ میلیون تومان و حبس‌های بالای ۵ سال به شرط تحمل یک چهارم حبس می‌شود.

وی افزود: پابند الکترونیک همچنین برای زندانیان تحت نظام نیمه آزادی و شاغل در مراکز حرفه آموزی نیز استفاده می‌شود، برای استفاده از پابند الکترونیک باید درخواست کتبی زندانی در فرم تقاضای زندان علاوه بر فرم درخواست استفاده از سامانه مراقبت الکترونیک تکمیل شود، سپس این درخواست در شورای طبقه‌بندی زندان با کسب نظر مقام قضائی مطرح می‌شود و پس از طی مراحل قانونی محدوده جغرافیایی تردد با پابند الکترونیک برای زندانی مشخص خواهد شد.

ضیایی فرد با بیان اینکه زندانی باید علاوه بر ارائه درخواست، شرایط استفاده از پابند الکترونیک را داشته باشد، تصریح کرد: تمام جرائم شامل استفاده از مجازات جایگزین حبس و پابند الکترونیک نیستند، محکومان مالی و دارای شاکی یا مدعی خصوصی مشمول استفاده از پابند الکترونیکی نمی‌شوند، زندانیان باید دارای شرایط دریافت پابند الکترونیک باشند و بعد درخواست دریافت آن را کنند.

کد خبر 485115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.