هفته جهانی بهداشت مدارس؛ شیوع کرونا چه نقشی در بهبود شرایط آموزشی دارد؟

شیوع کرونا، در کنار تمامی آثار مخربی که بر جای گذاشت، فرصتی فراهم کرد تا در طول آن بتوان مدارس را برای داشتن هوای تازه، روشنایی مناسب، سر و صدای کمتر، آب تمیز و بهره‌گیری از ابزار و وسایل دوستدار محیط‌زیست بازسازی کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هفته ملی بهداشت مدارس از تاریخ پنجم تا یازدهم ماه آوریل هر سال برگزار می‌شود و رویدادهای این روز بر لزوم دستاوردهای تحقیقاتی و اهمیت بهداشت عمومی در سراسر زندگی افراد تمرکز دارد. از سال ۲۰۰۲ تاکنون، والدین، معلمان، دبیران، مشاوران مدارس، متولیان و احداث‌ کنندگان مدارس و سایر مدافعان حقوق کودکان تمامی توان خود را برای ارتقای سطح فعالیت‌های روز بهداشت و سلامت مدارس (NHSD) در این هفته به کار گرفته‌اند.

هفته جهانی بهداشت مدارس

در هفته ملی بهداشت مدارس، اقدامات گسترده مدارس و خانواده‌ها برای بهبود سلامتی فرزندان نظیر فعالیت‌های بدنی، بهداشت روانی، یادگیری و تغذیه، به طور ویژه مورد توجه قرار می‌گیرد، زیرا کودکان سالم آمادگی بیشتری برای رشد و یادگیری دارند. البته این اقدامات تنها مختص یک هفته نیست و دانش آموزان، والدین، پرستاران، خانواده‌ها، مربیان، مدیران، معلمان و همه اعضای جامعه می‌توانند با رعایت موضوعات ارائه شده در هفته بهداشت مدارس، کودکان و جوامع سالمی پرورش دهند.

در سال جاری که همه‌گیری کووید -۱۹ سراسر جهان را تحت سیطره خود قرار داده، لازم است که در هفته بهداشت مدارس، تمرکز موضوعات این روز روی بازگشایی مدارس و کاهش سرعت انتقال ویروس قرار گیرد. باید در طول این هفته راهکارهای مؤثری برای داشتن برنامه‌های مقابله و پیشگیری از شیوع بیماری در مدارس پیاده‌سازی شود و آموزش‌های مناسب در اختیار تمامی دانش‌آموزان قرار گیرد. هرچند درصد ابتلا و مرگ‌ومیر کودکان به کووید -۱۹ تاکنون بسیار پایین بوده است، اما این قشر می‌توانند به عنوان ناقلان بیماری، سایر افراد خانواده و اطرافیان خود را بیمار کنند.

هفته جهانی بهداشت مدارس؛ شیوع کرونا چه نقشی در بهبود شرایط آموزشی دارد؟

روز جهانی بهداشت مدارس ۲۰۲۱

این روز در سال جاری بیش از سال‌های پیشین حائز اهمیت است، چرا که در خط مقدم مقابله با بیماری همه‌گیر کرونا، نباید در زمینه اعمال حمایت‌های بهداشت و سلامت مدارس سهل‌انگاری کرد. این روز و در واقع این هفته، فرصت مهمی برای افزایش آگاهی و حصول اطمینان از ایمن و سالم بودن مدارس برای بازگشت دانش‌آموزان به کلاس‌های درسی حضوری است. اکنون زمان رسیدگی به مسائل بهداشتی و پاکیزگی مدارس، زمان تمیزکاری، ضدعفونی کردن و پرداختن به سایر اقدامات پیشگیرانه برای بهبود وضعیت مدارس و اطمینان از ایمنی کامل دانش‌آموزان در مدارس است.

کشورهای غربی بر این باورند که در سال جاری لازم است تمرکز ویژه روز بهداشت و سلامت مدارس روی بهبود کیفیت هوای داخلی (IAQ) کلاس‌ها و مدارس قرار می‌گیرد تا معلمان و دانش‌آموزان بتوانند در محیط‌های آموزشی عملکرد بهتری داشته باشند و از سایر تهدیدهای ناشی از تهویه نامناسب و پیامدهای پایین بودن کیفیت هوا در مدارس دور بمانند. IAQ برای مدت‌های طولانی از دغدغه‌های مسئولین جهانی آموزش و پرورش بوده است که در حال حاضر، خالی بودن مدارس، بهترین فرصت را برای بازسازی، تعمیر و اعمال تغییرات لازم برای بهبود آن‌ها فراهم کرده است.

هفته جهانی بهداشت مدارس؛ شیوع کرونا چه نقشی در بهبود شرایط آموزشی دارد؟

شیوع کرونا چه نقشی در بهبود شرایط آموزشی دارد؟

مدارس نقشی کلیدی در جوامع خود ایفا می‌کنند، محلی برای مراقبت و پرورش کودکان، فراهم‌ کننده مشاغل محلی، ارائه‌ کننده فضاها و خدمات عمومی هستند و کانون‌های اصلی سازنده اجتماع محسوب می‌شوند. اکنون زمان آن است که با بهبود وضعیت این اماکن فرهنگی، برای داشتن آینده‌ای سالم‌تر برنامه‌ریزی کرد. کرونا، در کنار تمامی آثار مخربی که بر جای گذاشت فرصتی فراهم کرد تا در طول آن بتوان مدارس را برای داشتن هوای تازه، روشنایی مناسب، سر و صدای کمتر، آب تمیز و بهره‌گیری از ابزار و وسایل دوستدار محیط‌زیست بازسازی کرد شرایطی که همگی منجر به ارتقای سطح سلامتی مدارس و بهبود شرایط آموزشی کودکان می‌شود.

هفته جهانی بهداشت مدارس؛ شیوع کرونا چه نقشی در بهبود شرایط آموزشی دارد؟

روز بهداشت و سلامت مدارس و صفر شدن میزان انتشار کربن

این روز در کانادا به‌صورت کمپین اقدامات آب‌وهوایی در تاریخ هشتم آوریل برگزار می‌شود و در آن پنج راهکار به دانش‌آموزان و مدارس معرفی می‌شود که با استفاده از آن‌ها می‌توان به صفر شدن میزان خالص انتشار کربن رسید. این راه‌ها شامل موارد زیر است:

۱- صدایتان را به گوش همه برسانید. نامه‌ای به مقامات و مسئولین بخش‌های تغییرات آب و هوایی بنویسید و از مدارس خود بخواهید دست به عمل بزنند.

۲- برای کاشت گیاهان برنامه‌ریزی کنید. حیاط مدرسه‌تان را سبز کرده و با طبیعت ارتباط برقرار کنید.

۳- از انرژی به صورت عاقلانه بهره ببرید و طرفدار انرژی‌های تجدیدپذیر باشید. در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرده و مدرسه خود را تشویق کنید که به استفاده از انرژی‌های دوستدار محیط زیست و تجدیدپذیر روی آورد.

۴- درباره مواد غذایی خود خوب فکر کنید و غذاهای ارگانیک و گیاهی بیشتری مصرف کنید.

۵- برای رفتن به مدرسه از روش‌هایی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و یا حمل‌ونقل عمومی بهره ببرید.

کد خبر 485110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهروز IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    0 0
    خیلی خوب