۲۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
 کبد چرب چگونه درمان می‌شود؟

بیماری کبد چرب زمانی رخ می‌دهد که چربی اضافی در کبد فرد ذخیره و باعث بروز التهاب شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، وجود مقدار کمی چربی در کبد طبیعی است، اما مقدار زیاد آن باعث بروز مشکلات برای سلامتی فرد می‌شود. کبد دومین اندام بزرگ در بدن انسان است که وظایف اصلی آن تبدیل مواد غذایی به سوخت، پردازش چربی در خون، پاک کردن سموم مضر و تولید پروتئین‌های لازم برای انعقاد خون است. وجود چربی زیاد در کبد افراد باعث التهاب آن می‌شود و به کبد آسیب می‌زند. در موارد شدیدتر نیز این مشکل به نارسایی کبد منجر می‌شود. افرادی که مقدار زیادی الکل مصرف می‌کنند، به کبد چرب الکلی مبتلا می‌شوند در حالی که این بیماری در بین افرادی که الکل نمی‌نوشند کبد چرب غیر الکلی نام دارد.

کبد چرب چه علائمی دارد؟

با وجود این که بیماری کبد چرب، علائم مشهودی ندارد، اما در اغلب بیماران نشانه‌هایی مانند خستگی، احساس ضعف، تهوع، گیجی و نبود تمرکز، احساس درد در قسمت راست و بالای شکم، بزرگ شدن کبد و کاهش وزن مشاهده شده است علاوه بر این در صورت ابتلا به سیروز کبدی، افراد به علائمی مانند زردی پوست و چشم‌ها، نارسایی کبد، خونریزی داخلی، کاهش حجم ماهیچه‌ها و کاهش اشتها مبتلا می‌شوند.

 کبد چرب چگونه درمان می‌شود؟

علل بروز کبد چرب چیست؟

بیماری کبد چرب زمانی رخ می‌دهد که بدن مقدار زیادی چربی تولید کند یا نمی‌تواند چربی را به اندازه کافی بسوزاند بنابراین چربی اضافی در بافت کبد تجمع پیدا کرده و باعث بروز بیماری کبد چرب می‌شود. این تجمع چربی ممکن است به دلایل مختلف رخ دهد به عنوان مثال نوشیدن مقدار زیادی الکل منجر به بروز بیماری کبد چرب الکلی می‌شود. در بین افرادی که الکل مصرف نمی‌کنند، دلیل بروز بیماری کبد چرب زیاد واضح نیست، اما ممکن است این بیماری به دلیل چاقی، قند خون بالا، مقاومت نسبت به انسولین و چربی خون بالا رخ دهد. دلایل نادر بروز این بیماری شامل بارداری، کاهش وزن سریع، بعضی از انواع عفونت‌ها مانند هپاتیت C و مصرف بعضی از داروها می‌شود علاوه بر این بعضی از ژن‌های خاص نیز خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را افزایش می‌دهد.

تشخیص کبد چرب و سابقه بیماری

ممکن است پزشک برای تشخیص بیماری کبد چرب سوالاتی در مورد سابقه وجود این بیماری در بین اعضای خانواده، مصرف الکل و دیگر عادات سبک زندگی، مشکلات سلامتی، داروهای مصرف شده و تغییرات در سبک زندگی بپرسد علاوه بر این اگر فردی خستگی، کاهش اشتها یا دیگر علائم خاص را تجربه کرده است باید به پزشک خود اطلاع دهد.

 کبد چرب چگونه درمان می‌شود؟

تشخیص کبد چرب و معاینه بدنی

پزشکان برای تشخیص التهاب کبد، ممکن است شکم فرد را فشار دهند، اگر کبد بزرگ شده باشد پزشک از این طریق بیماری را تشخیص می‌دهد. البته ممکن است کبد فرد بدون این که بزرگ شود، ملتهب شده باشد که در این صورت پزشکان با معاینه شکم نمی‌توانند آن را تشخیص دهند.

تشخیص کبد چرب و آزمایش خون

تست میزان آنزیم‌های کبدی موجود در خون، یکی از مؤثرترین روش‌های تشخیص بیماری کبد چرب است. به عنوان مثال پزشک شما ممکن است آزمایش "آلانین آمینوترانسفراز" (ALT) و آزمایش "آسپارتات آمینوترانسفراز" (AST) را به منظور بررسی میزان آنزیم‌های کبدی تجویز کند. افزایش آنزیم‌های کبدی در خون به معنای التهاب کبد است. بیماری کبد چرب یکی از دلایل احتمالی التهاب کبد بوده، اما تنها دلیل آن نیست بنابراین در صورتی که جواب آزمایش مربوط به آنزیم‌های کبدی مثبت باشد، پزشک آزمایش‌های دیگری برای تشخیص علت التهاب تجویز می‌کند.

تشخیص کبد چرب با تصویربرداری

پزشکان ممکن است برای بررسی چربی اضافی یا سایر مشکلات کبدی، چند نمونه تصویربرداری از کبد مانند سونوگرافی، سی تی اسکن و MRI را تجویز کنند علاوه بر این، آن‌ها ممکن است آزمایشی به نام الاستوگرافی گذرا با کنترل ارتعاش (VCTE. Fibro Scan) را توصیه کنند. این آزمایش از امواج صوتی با فرکانس پایین برای اندازه‌گیری درجه سفتی کبد استفاده می‌کند.

 کبد چرب چگونه درمان می‌شود؟

نمونه برداری از کبد

نمونه برداری از کبد، یکی از بهترین روش‌ها برای تشخیص شدت بیماری کبدی است. طی این نمونه برداری، پزشکان یک سوزن وارد کبد فرد کرده و یک قطعه از بافت کبد را برای معاینه خارج می‌کنند. این آزمایش به پزشکان در تشخیص بیماری کبد چرب و همچنین اسکار کبدی کمک می‌کند.

روش‌های درمان کبد چرب چیست؟

تا کنون هیچ دارویی برای درمان بیماری کبد چرب مورد تأیید قرار نگرفته است، اما در بسیاری از موارد تغییر سبک زندگی مانند کاهش وزن، کاهش مصرف الکل و تغییر رژیم غذایی می‌تواند به بهبود بیماری کبد چرب کمک کند. سیروز کبدی ممکن است منجر به نارسایی کبد شود در این صورت ممکن است بیماران به پیوند کبد نیاز پیدا کنند.

درمان‌های خانگی کبد چرب چیست؟

به نظر می‌رسد که پیروی کردن از یک رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی که میزان کالری اضافی، چربی اشباع شده و چربی‌های ترانس آن کم باشد، می‌تواند به بهبود بیماری کبد چرب کمک کند علاوه بر این توصیه شده است که افراد حداقل ۳۰ دقیقه در روز ورزش کنند تا علائم مربوط به این بیماری در آنها کاهش یابد. محققان معتقد هستند که مکمل‌های ویتامین E می‌تواند به جلوگیری یا درمان آسیب کبدی ناشی از بیماری کبد چرب کمک کند.

کد خبر 485089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.