۴ غذای گیاهی آسان و به صرفه/خاصیت‌های پیاز را بشناسید

خواص شگفت‌انگیز انجیر خشک برای تقویت بدن، ۴ غذای گیاهی آسان و به صرفه، وعده غذایی فست فود و آسیب به قلب، پروتئین بیشتر حبوبات نسبت به غلات، آشنایی با خاصیت‌های پیاز و غذاهای مفید برای عدم ابتلاء به کرونا را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، غذاهای گیاهی تنها مخصوص افراد گیاه‌خوار نیست، به دلیل سالم بودن و مغذی بودن غذاهای گیاهی بسیاری از مردم طرفدار این نوع سبک غذایی هستند، از طرفی دیگر استفاده از غذاهای گیاهی هم تنوع بالایی به رژیم غذایی روزانه می‌بخشد و به لحاظ سلامتی بسیار مفید خواهد بود.

سوپ عدس، لازانیای سبزیجات، همبرگر گیاهی و کوکو قارچ ۴ غذای گیاهی آسان و به صرفه است، رژیم غذایی گیاهی خطر ابتلاء به بیماری‌های مزمن مانند چاقی، فشار خون بالا، دیابت و انواع خاصی از سرطان را کاهش می‌دهد، به همین دلیل گیاهخواران کلسترول پایین‌تر، فشار خون پایین و خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی کمتری دارند. علاوه بر این، هضم غذای گیاهی برای بدن آسان است، طبخ آن به زمان کمتری نیاز دارد و از همه مهم‌تر در هزینه‌ها صرفه جویی می‌کند.

۴ غذای گیاهی آسان و به صرفه/خاصیت‌های پیاز را بشناسید

پروتئین بیشتر حبوبات نسبت به غلات

یک عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان، اظهار کرد: حبوبات به‌دلیل پروتئین بالا و اسیدهای آمینه ضروری محصولات زراعی مهمی هستند و دانه حبوبات در مقایسه با غلات حاوی پروتئین بیشتری است، نخود محصولی است که افزون بر تأمین پروتئین گیاهی، توانایی افزایش حاصلخیزی خاک را دارد که نیاز به مصرف کود شیمیایی و سموم دفع آفات را به حداقل می‌رساند.

پیام پزشک‌پور، تاکید کرد: بذرهای حبوبات به طور معمول سرشار از پروتئین، کربوهیدرات‌های پیچیده، فیبر و مقدار کمی روغن هستند، کشاورزی امروزه بکارگیری جانداران مفید خاک‌زی تحت‌عنوان کودهای بیولوژیک به عنوان طبیعی‌ترین و مطلوب‌ترین راه‌حل برای زنده و فعال نگه داشتن سیستم حیاتی خاک در اراضی کشاورزی مطرح است.

خواص شگفت‌انگیز انجیر خشک برای تقویت بدن

انجیر خشک منبع کلسیم است؛ ماده‌ای معدنی که بدن روزانه برای انجام بسیاری از عملکردها مانند حفظ قدرت استخوان‌ها و دندان‌ها به آن نیاز دارد، به گونه‌ای که نصف فنجان انجیر خشک، حاوی ۱۲۱ میلی گرم کلسیم است.

انجیر خشک سرشار از مواد معدنی مهم برای سلامت استخوان مانند منیزیم، پتاسیم و فسفر است که در رشد و تجدید سلول‌های بدن نقش دارد؛ علاوه بر این حاوی مقادیر زیادی ماده مغذی به نام استرانسیم است که باعث سلامت استخوان می‌شود و برای عملکرد آنزیم‌ها ضروری است.

انجیر خشک مملو از مواد مغذی مهم برای سلامتی مانند قند طبیعی، مقادیر زیادی فیبر و پلی فنول‌های آنتی اکسیدان و کلسیم لازم برای تقویت سلامت استخوان و جلوگیری از ضعف و شکنندگی است، به گونه‌ای که یک فنجان از آن تقریباً یک چهارم کلسیم مورد نیاز بدن در روز را تأمین می‌کند.

کریستیال فان متخصص تغذیه، اظهار کرد: انجیر خشک میوه‌ای خوشمزه است که از زمان‌های بسیار قدیم شناخته شده است. این میوه عمدتاً از قند دکستروز تشکیل شده است که حدود ۵۰ درصد از ترکیب انجیر را شکل می‌دهد و حاوی ویتامین‌های A، B و C و درصد بالایی از کلسیم، پتاسیم، مس و آهن بوده و خشک و تازه آن فواید بسیار زیادی دارد.

انجیر خشک به طور مؤثر یبوست را درمان می‌کند، زیرا حاوی درصد بالایی از الیاف است که عملکرد روده را تسهیل و از اختلالات گوارشی جلوگیری می‌کند. این خوراکی خوشمزه، سلامت قلب را تقویت و از آن در برابر بیماری‌های قفسه سینه مانند سکته مغزی و تصلب شرایین محافظت می‌کند.

۴ غذای گیاهی آسان و به صرفه/خاصیت‌های پیاز را بشناسید

فست‌فود و آسیب به قلب

بررسی‌های جدید پژوهشگران نشان می‌دهد، حتی یک وعده خوردن فست فود نیز می‌تواند به قلب آسیب وارد می‌کند، بررسی‌های جدید پژوهشگران نشان می‌دهد حتی یک وعده خوردن فست فود نیز می‌تواند به قلب آسیب وارد می‌کند. «آنیل نیگام»، پزشک هندی تبار کانادا، با آزمایش‌هایی که به تازگی انجام داده است فهمید که خوردن فقط یک وعده غذای فست فود و آماده می‌تواند به سرخ رگ‌ها آسیب برساند و خطر ابتلاء به بیماری قلبی، حمله قلبی و سکته مغزی را در سنین بالاتر افزایش دهد.

نیگام و دستیاران او در انستیتو قلب مونترال اظهار کردند مصرف یک نوبت همبرگر یا چیپس چرب کافی است تا خطر ابتلاء به امراض قلبی و عروقی را در سال‌های بعد افزایش دهد. این متخصصان تاکید دارند که تنها راه پیشگیری و رهایی از امراض قلبی و سایر بیماری‌های ناشی از انسداد عروق، روی آوردن به رژیم غذایی مدیترانه‌ای حاوی مواد غذایی سالم از جمله ماهی چرب، سبزی تازه و روغن زیتون طبیعی است.

خاصیت‌های پیاز را بشناسید

پیاز از نظر ارزش غذایی به دلیل دارا بودن قندها، ویتامین‌ها، مواد معدنی به خصوص کلسیم، فسفر و پتاسیم دارای اهمیت است، پیاز سرشار از آنتی اکسیدان است، یک پیاز متوسط که حاوی ۴۴ کالری است، ۲۰ ٪ از ویتامین C روزانه و بین ۵ تا ۱۰ ٪ B۶، اسید فولیک، پتاسیم و منگنز شما را فراهم می‌کند.

مطالعات نشان می‌دهد یک ارتباط معکوس بین فراوانی استفاده از این سبزیجات و خطر ابتلاء به چند سرطان مشترک وجود دارد یعنی به همان میزانی که مردم پیاز و سیر مصرف می‌کردند، میزان خطر ابتلاء به سرطان در آن‌ها کاهش می‌یابد.

پیاز به جلوگیری از یبوست کمک می‌کند، تنظیم قند خون را بهبود می‌بخشد، جذب مواد مغذی را افزایش می‌دهد و تراکم استخوان سالم را پشتیبانی می‌کند، این امکان وجود دارد که با محدود کردن اشتها به کاهش وزن نیز کمک کند.

کدام غذاها مانع از ابتلاء به کرونا و مرگ می‌شوند؟

مطالعات جدید نشان می‌دهد که مصرف برخی از خوراکی‌ها می‌تواند مانع از ابتلاء به کرونای حاد و حتی مرگ شوند، مصرف زیاد پلی فنول می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند و از ابتلای حاد به ویروس کرونا جلوگیری کند.

مطالعات گذشته نیز بر فواید پلی فنول تاکید کرده است، به گونه‌ای که این ماده مفید علاوه بر کاهش التهاب مزمن، در کنترل سطح قند خون، فشار خون و همچنین حفظ سلامتی و انعطاف عروق مؤثر است.

پلی فنول‌ها می‌توانند به درمان مشکلات گوارشی، دیابت، بیماری‌های نورودژنراتیو و بیماری‌های قلبی عروقی کمک کرده و نقشی حیاتی را در کاهش رنج و مرگ ناشی از ویروس "کرونا" ایفا کنند، برخی از غذاهای سرشار از پلی فنول، عبارتند از:

میخک، نعناع و انیسون ستاره‌ای

میخک غنی‌ترین غذایی است که حاوی پلی فنول است، به گونه‌ای که تنها ۱۰۰ گرم میخک حاوی ۱۵۱۸۸ میلی گرم پلی فنول است و از حیث سرشار بودن از ماده پلی فنول، نعناع خشک در رتبه دوم و انیسون ستاره‌ای پس از آن قرار دارد.

شکلات تلخ

پودر کاکائو یا شکلات تلخ نیز یکی از بهترین خوراکی‌های حاوی پلی فنول است؛ به گونه‌ای که ۱۰۰ گرم پودر کاکائو حاوی ۳۴۴۸ میلی گرم پلی فنول است. ترکیب شکلات با شیر باعث می‌شود ارزش غذایی آن از این لحاظ کمتر شود.

۴ غذای گیاهی آسان و به صرفه/خاصیت‌های پیاز را بشناسید

توت

توت منبع غنی دیگری از پلی فنول است. توت سیاه حاوی بیشترین تعداد پلی فنول در میان انواع توت‌ها است. همچنین علاوه بر بلوبری که حاوی ۵۶۰ میلی گرم پلی فنول است، توت سیاه، توت فرنگی و توت قرمز در رتبه‌های بعدی قرار دارند. میوه‌هایی مانند زردآلو، هلو، گیلاس شیرین، سیب و انار نیز حاوی مقدار زیادی از این ماده هستند.

سبزیجات

سبزیجات حاوی پلی فنول کمتری نسبت به میوه‌ها هستند، اما انواع خاصی از سبزیجات مانند کنگر فرنگی، کاسنی، پیاز قرمز، اسفناج و حبوباتی مانند لوبیای سیاه، لوبیای سفید، آجیل و دانه‌های سویا وجود دارند که سرشار از پلی فنول هستند.

چای سیاه و سبز

هر دو چای سیاه و سبز حاوی مقادیر مناسبی از پلی فنول هستند.

کد خبر 485023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.