۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
 واکسن کرونا چقدر ایمن است؟

محققان معتقد هستند افرادی که دو دوز واکسن فایزر را دریافت کرده‌اند، تا حداقل ۶ ماه در برابر بیماری کووید-۱۹ ایمن هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ماده اصلی واکسن آنفلوآنزا هر سال بر اساس توصیه سازمان جهانی بهداشت تولید می‌شود. بنابراین کارآیی این واکسن فصلی است. اکنون پزشکان نگران این موضوع هستند که شاید نیاز باشد واکسن کرونا نیز دو بار در سال بر اساس جهش‌های ویروس مورد نظر تولید شود، زیرا ویروس کرونا به سرعت جهش پیدا می‌کند و ایمنی ایجاد شده در بدن انسان نیز ممکن است پس از گذشت زمان کاهش یابد.

بر اساس گزارش منتشر شده در ماه گذشته، افرادی که دو دوز واکسن فایزر را دریافت کرده‌اند تا حداقل ۶ ماه در برابر بیماری کووید -۱۹ ایمن هستند. البته این بدان معنا نیست که ایمنی بدن دقیقاً پس از گذشت ۶ ماه کاملاً از بین می‌رود بلکه ممکن است بدن برخی افراد به مدت طولانی‌تری در برابر ویروس کرونا مقاوم باشد.

به گفته محققان، فناوری به کار رفته در دو واکسن فایزر و مدرنا بسیار پر قدرت است. هر دو واکسن از نوکلئیک اسیدهایی به نام RNA پیام‌رسان یا mRNA استفاده می‌کنند بنابراین پاسخ‌های آنتی بادی ایجاد شده بر اثر دریافت این دو واکسن به سرعت کاهش پیدا نمی‌کند. چندین سال است که محققان در حال بررسی و ارزیابی فناوری mRNA هستند و برای تولید واکسن‌های آنفلوآنزا، ابولا و زیکا از آن بهره‌مند شده‌اند.

گروهی از پژوهشگران در ماه ژانویه مطالعه جدیدی انجام داده و به این نتیجه رسیدند که دریافت دو دوز واکسن مدرنا باعث می‌شود آنتی بادی زیادی در بدن افراد تولید شود که با گذشت زمان و با سرعت بسیار کمی کاهش پیدا می‌کند همچنین آن‌ها متوجه شدند که این واکسن باعث تولید سلول‌های ایمنی مانند T و B می‌شود که چندین سال از بدن افراد محافظت می‌کنند علاوه بر این پاسخ ایمنی ایجاد شده بر اثر دریافت واکسن، قوی‌تر و شدیدتر از پاسخ ایمنی به وجود آمده پس از بهبود یافتن از بیماری کووید -۱۹ است.

کد خبر 484863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.