در دویست و هشتاد و سومین جلسه شورای شهر تهران چه گذشت؟

اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز(یکشنبه) شورای شهر برای رفع سد معبر ساختمانی غیر مجاز دستورالعملی را به تصویب رساندند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز (یکشنبه) طرح "الزام شهرداری تهران به رفع سد معبر ساختمانی غیرمجاز و ایمن سازی حصار کارگاهی در پروژه‌های ساختمانی" را مورد بررسی قرار دادند.

«محمد سالاری» رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در ابتدای بررسی این دستور جلسه با بیان اینکه به منظور رعایت حقوق شهروندان مجاورکارگاه‌های ساختمانی و کاهش آثار نامطلوب ناشی از عملیات ساختمانی، شهرداری تهران مکلف شد تا نسبت به تعیین روز کاری و ساعات کارگاه ساختمانی برای گروه‌های مختلف ساختمانی اقدام کند، گفت: موضوع ساماندهی کارگاه‌های ساختمانی و حصار کارگاهی یکی از مشکلات و چالش‌های عمده سطح محلات و مناطق شهر تهران و همواره مورد دغدغه شهروندان تهرانی بوده است.

وی افزود: متأسفانه بسیاری از افرادی که در حال ساخت و ساز در محلات شهر هستند، مقررات مربوطه از جمله مقررات ملی ساختمان و مباحث مربوطه را رعایت نمی‌کنند و همچنین علی رغم اینکه در مبحث ۱۲ مقررات ملی ساختمان در خصوص رعایت ایمنی عابران و مجاوران کارگاه ساختمانی کارگاه‌های ساختمانی ضوابطی را داریم، شهرداری تهران نظامات مورد نظر این مبحث را به صورت کامل و دقیق تاکنون عملیاتی نکرده است، البته شهرداری دستورالعمل‌هایی را در این خصوص ارائه داده و آن را اجرا می‌کند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه استفاده از فضای پیاده‌رو به عنوان محل تعبیه حصار حفاظتی موقت کارگاهی که موجب اشغال موقت پیاده‌رو یا معابر و فضاهای عمومی اطراف کارگاه ساختمانی می‌گردد مبتنی بر درخواست مالک خواهد بود، گفت: استفاده محدود و موقت از پیاده‌رو و فضاهای عمومی اطراف کارگاه ساختمانی حداکثر تا ۵۰ درصد پیاده‌رو مشروط بر آنکه بیش از دو متر از عرض پیاده‌رو اشغال نشود خواهد بود ضمن اینکه مالکان مکلف به رعایت تمامی الزامات ایمنی مندرج در مباحث مقررات ملی ساختمان هستند، مالکان در زمان ثبت شروع عملیات ساختمانی نسبت به صدور مجوز تعبیه حصار حفاظتی موقت کارگاهی با مدت معین اقدام خواهند کرد.

وی تصریح کرد: بهای خدمات تعیین شده به هنگام ثبت شروع عملیات ساختمانی محاسبه و دریافت می‌شود و شهرداری تهران (معاونت شهرسازی و معماری) حداکثر ظرف مدت یک ماه دستورالعمل اجرایی این مصوبه را تهیه و جهت اجرا ابلاغ می‌کند.

سالاری خاطرنشان کرد: مسئله‌ای که در اینجا وجود دارد، این است که اکثر پیاده روهای شهر تهران یک متری هستند و اگر ۵۰ درصد پیاده رو را برای آن‌ها در نظر بگیریم، عملاً امکان تجهیز کارگاه وجود ندارد لذا لازم است کل پیاده رو برای آن‌ها در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این مصوبه شورا، همه کارگاه‌های ساختمانی دارای پروانه ساختمانی مشمول این مصوبه می‌باشند. برای آن دسته از ساختمان‌هایی که عملیات ساختمانی آنها پیش از ابلاغ این مصوبه آغاز شده و مهلت مقرر در این مصوبه مبنی بر تعبیه حصار حفاظتی موقت کارگاهی برای آنها به اتمام رسیده است، مالک یا مالکان موظف به جمع‌آوری حصار کارگاهی با رعایت تمامی الزامات ایمنی ظرف مدت حداکثر سه ماه می‌باشند و برای مهلت سه ماهه به ازای هرماه محدود کردن پیاده‌رو بهای خدمات تعیین شده را پرداخت می‌کنند و در خصوص ساختمان‌های گروه (ج) و (د) نیز مالک یا مالکان موظف به جمع‌آوری حصار کارگاهی با رعایت تمامی الزامات ایمنی ظرف مدت حداکثر یک سال می‌باشند و برای این مهلت به ازای هرماه محدود کردن پیاده‌رو بهای خدمات تعیین شده را پرداخت می‌کند.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره اهمیت جلوگیری از ایجاد حصار حفاظتی موقت کارگاهی رها شده در شهر اظهار کرد: در پایان مدت معین شده در مجوزهای صادره، مالک یا مالکان موظف به جمع‌آوری حصار حفاظتی موقت کارگاهی، دپوی مصالح ساختمانی و ماشین‌آلات کارگاهی و رفع سد معبر از پیاده‌رو با رعایت تمامی الزامات ایمنی می‌باشند و چنانچه در موعد مقرر اقدام لازم به عمل نیایید شهرداری تهران مکلف است راسا نسبت به جمع آوری حصار حفاظتی موقت کارگاهی و رفع سد معبر از پیاده رو با رعایت تمامی الزامات ایمنی اقدام کند در صورت جمع آوری نکردن حصار کارگاهی و محدود کردن پیاده رو جریمه‌ای مشخص شده است.

وی با اشاره به یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان در خصوص مزاحمت‌های کارگاه‌های ساختمانی اعلام کرد: به منظور رعایت حقوق شهروندان مجاورکارگاه‌های ساختمانی و کاهش آثار نامطلوب ناشی از عملیات ساختمانی، شهرداری تهران ملزم به تعیین روزکاری و ساعات کارگاه ساختمانی برای گروه‌های مختلف ساختمانی با همکاری دستگاه‌های ذیربط شد.

سالاری ادامه داد: تمامی درآمدهای حاصل از این مصوبه در حساب جداگانه واریز و به منظور اصلاح، مناسب‌سازی و ایمن‌سازی پیاده‌روهای سطح شهر تهران در بودجه سنواتی پیش‌بینی و هزینه خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت پایش ایمنی وضعیت سد معبر کارگاه‌های ساختمانی گفت: به منظور پایش ایمنی وضعیت سد معبر ساختمانی و ایمن‌سازی حصار کارگاهی، ایجاد سامانه برخط ایمنی کارگاه‌های ساختمانی با دسترسی برای عموم شهروندان ایجاد می‌شود که هشدارهای کنترلی لازم به صورت مستمر قابل تولید و رصد باشد.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به رویکرد مدیریت شهری دوره پنجم در خصوص شفاف سازی افزود: مجوزهای صادره حصارکارگاهی پلاک‌های در حال ساخت، اخطارهای ابلاغ شده و مهلت باقیمانده مجاز برای جمع‌آوری حصارکارگاهی برای هر پلاک ثبتی بر روی نقشه شهر تهران در سامانه "تهران من" منتشر خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: ساختمان‌هایی که ساخت آن‌ها قبل از ابلاغ مصوبه آغاز شده و سال‌های سال است که دارای حصار کارگاهی رها شده هستند و به فضای بی‌دفاع شهری تبدیل شده‌اند، شهرداری تهران ضمن اخطار به مالکان ظرف سه ماه نسبت به جمع‌آوری حصار کارگاهی اقدام کند و اگر اقدام نشد از آنها نیز بهای خدمات حداکثری دریافت شود.

در ادامه جلسه «مجید فراهانی» در موافقت با سالاری گفت: آمار مرگ و میر ساختمانی باعث شده است که در سال‌های اخیر مسئله ایمنی کارگاه‌های ساختمانی از مهمترین فعالیت‌های حوزه ساختمان است. بیش از نیمی از حوادث شهر تهران در کارگاه‌های ساختمانی بروز می‌کند.

«حجت نظری» عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا خواهان مشخص شدن روز و ساعت عملیات ساختمانی بویژه در روزهای تعطیل شد که این پیشنهاد هم به تصویب اعضا رسید.

«بهاره آروین» عضو شورای شهر تهران در ماده پنج پیشنهاد کرد که برای سد معبر کنندگان جریمه بازدارنده تعیین شود.

وی با بیان اینکه سالیان سال است بسیاری از معابر تهران توسط حصارهای کارگاهی ساختمانی اشغال شده است، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم این روند متوقف شود باید مالکان متخلف با هزینه‌ای جدی و بازدارنده مواجه شوند

آروین ادامه داد: در شهر تهران حداقل سه نوع سد معبر داریم که شامل سد معبر اصناف، سد معبر ساختمانی و سد معبر مشاغل سیار و دست فروشان است که از این میان متأسفانه به شکلی نامنصفانه و تبعیض‌آمیز اغلب تنها با دست فروشان که قشری فرودست محسوب می‌شوند برخورد شده است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: سدمعبر ساختمانی از جمله مواردی است که بسیار گسترده و مکرر بوده و حتی در معابر فرعی شهر دیده می‌شود؛ ضمن اینکه جمع‌آوری این نوع از سد معبر در حوزه مأموریتی خاص شهرداری تهران بوده و با این وجود سالیان سال است که حتی برخی از معابر مشهور تهران توسط ساختمان‌های نیمه‌کاره اشغال بوده و اقدام مؤثری در این زمینه انجام نشده است.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند با بیان اینکه چنین اقدامی می‌تواند مصداق معبر فروشی باشد، عنوان کرد: برای اینکه این اتفاق نیفتد لازم است برای تداوم سد معبر هزینه‌ای بازدارنده در نظر بگیریم به همین دلیل پیشنهاد من این است که در این صورت هفت برابر بهای تعیین‌شده از مالکان دریافت شود.

سالاری در مخالفت با آروین گفت: ممکن است ساختمان‎ سازی برخی خانواده‌ها به علت شرایط اقتصادی طولانی شود و اینگونه فشار بر خانواده‌ها بیشتر می‌شود.

«افشین حبیب زاده» به عنوان عضو مخالف گفت: نمی‌شود شخص هزینه تمدید پروانه را پرداخت کند، اما کارگاه خود را جمع کند.

«شهربانو امانی» نیز در این خصوص گفت: اگر به این پیشنهاد رأی دهیم می‌توانیم به سازنده کمک کنیم تا منابع مالی خود را مدیریت کند.

در نهایت پیشنهاد آروین با ۱۱ موافق به تصویب رسید.

حجت نظری پیشنهادی مبنی بر اینکه تبصره جدیدی با ماده ۵ افزوده شود که اگر شهرداری جمع‎ آوری نکرد، جریمه قابل اجرا خواهد بود.

پیشنهاد نظری به رأی گذاشته شد و با ۱۵ رأی موافق به تصویب رسید.

در پایان کل مصوبه با ۱۸ رأی موافق به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

در جلسه امروز شورای شهر تهران همچنین لایحه اصلاح ماده دوم مصوبه تأمین منابع مالی پایدار سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی و راهکارهای ارتقا کمی و کیفی تجهیزات و آموزش شهروندان شهر تهران با ۱۶ رأی موافق تصویب رسید. بر این است دریافت بهای خدمات ایمنی ساختمان از سال ۹۸ خواهد بود.

کد خبر 484849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.