۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
ناسا در مسیر کشف سیارکی غنی از فلز

سازمان فضایی ناسا با آغاز مراحل مونتاژ فضاپیمای Psyche، از احتمال کشف سیارکی غنی از فلز با نامی مشابه خبر داد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، فضاپیمای Psyche ناسا که سال آینده به فضا پرتاب می‌شود قرار است سیارکی غنی از فلز را به همین نام کشف کند که در کمربند سیارکی اصلی موجود بین مریخ و مشتری به دور خورشید در حال گردش است. دانشمندان بر این باورند که سیاره Psyche حاوی مقدار زیادی آهن و نیکل و احتمالاً هسته اولیه یک سیاره اولیه باشد. کاوش در این سیارک روان می‌تواند بینشی ارزشمند در خود درباره چگونگی شکل‌گیری زمین و دیگر سیارات موجود داشته باشد. تیم تحقیقاتی این پروژه سعی دارد با کار مضاعف در طول ۱۲ ماه آینده، مراحل آماده‌سازی سفینه Psyche را رأس موعد به پایان برساند.

اجزای اصلی این فضاپیما به آزمایشگاه پیشرانش جت آژانس موسوم به JPL در جنوب کالیفرنیا تحویل داده شده است جایی که هم‌ اکنون در حال انجام فازهای عملیاتی مونتاژ، آزمایش و پرتاب آن است. مونتاژ Psyche در سال آینده و پیش از انتقال به کیپ کاناورال فلوریدا، برای پرتاب به کمربند اصلی سیارکی به اتمام خواهد رسید و تحت بررسی و آزمایشات دقیق قرار خواهد گرفت. این تیم تمامی ساختار و سخت‌افزارهای مورد نیاز سیستم الکتریکی پرقدرت، پیشرانه‌ها، سیستم حرارتی و سیستم هدایت و ناوبری فضاپیمای مذکور را تولید و تکمیل کرده‌اند.

ناسا در مسیر کشف سیارکی غنی از فلز

بیش از ۸۰ درصد از اسکلت سخت‌افزاری سفینه Psyche به پیشرانه برقی خورشیدی (SEP) مجهز شده است که شامل ترکیبی از سلول‌های خورشیدی و رانشگرهای الکتریکی برای حرکت دادن یک فضاپیما در عمق فضا می‌شود همچنین این بدنه دارای آرایشی از پنج صفحه خورشیدی دوقلو برای فراهم کردن نیروی مورد نیاز برای سیستم‌های خود و دربردارنده بعضی از مهم‌ترین قطعات سفینه از جمله یک آنتن با برد بالا، با عرض دو متر، چارچوبی که ابزارآلات علمی را در خود جای می‌دهد و پوشش‌های محافظی به رنگ قرمز روشن برای حفاظت از سخت افزارهای ظریف است.

در طول ۱۲ سال آینده سه ابزار علمی اصلی انجام مأموریت شامل مغناطیس‌سنج برای بررسی میدان مغناطیسی بالقوه سیارک، تصویرگر چند طیفی برای عکسبرداری از سطح و طیف‌سنج برای تجزیه‌ و تحلیل عناصر تشکیل‌ دهنده سیارک، نوترون‌ها و پرتوهای گامایی که از سطح آن منتشر می‌شوند به فضاپیمای Psyche اضافه خواهد شد. آزمایشگاه پیشرانش جت آژانس JPL همچنین یک ابزار نمایش فن‌آوری فراهم می‌آورد که با آزمایش ارتباطات لیزری با نرخ داده‌ای بالا می‌تواند اطلاعات مفیدی برای مأموریت‌های آینده ناسا فراهم کند.

ناسا در مسیر کشف سیارکی غنی از فلز

پس از پایان مراحل ساخت، فضاپیمای مذکور برای شبیه‌سازی محیط ناملایم فضای عمیق به محفظه خلأ حرارتی JPL منتقل شده و با سیستم پیشرانه الکترونیکی آزموده خواهد شد. Psyche تا بهار آینده تکمیل شده و در ماه آگوست سال ۲۰۲۲ به مرکز فضایی کندی ناسا ارسال خواهد شد. این فضاپیما برای دریافت کمک گرانشی از مریخ در ماه مه ۲۰۲۳ پرواز خواهد کرد و در اوایل سال ۲۰۲۶ به‌منظور جمع‌آوری داده‌های علمی به مدت ۲۱ ماه به مدار سیارک می‌رود.