مصوبه‌ای که از باجگیری‌های ساختمانی در تهران کم می‌کند

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: با مصوبه استفاده بخشی از پیاد روها برای برپایی کارگاه‌های ساختمانی از فساد و باجگیری‌های احتمالی کم می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن هاشمی در پایان جلسه امروز (یکشنبه) شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به جزئیات جلسه شورای شهر تهران اظهار کرد: اولین دستور این جلسه بررسی طرح دستورالعمل حصار کارگاهی در پروژه‌های ساختمانی بود. می‌دانید که حصارهای کارگاهی در سطح شهر مشکلاتی برای پیاده‌روها ایجاد می‌کند و همچنین مدت زمان باقی ماندن آنها بعضاً طولانی می‌شود لذا در این راستا طرحی از سوی اعضای شورا ارائه شد که سختگیری‌های بیشتری برای حصارهای کارگاه‌های ساختمانی به ویژه آن‌هایی که پیاده‌روها را مسدود می‌کنند اعمال شود.

وی افزود: بر اساس این طرح مالکان پروژه‌ها می‌توانند از بخشی از پیاده‌رو برای برپایی کارگاه‌های ساختمانی استفاده کنند اما برای این که این امر طولانی نشود بهای خدمات برای استفاده از پیاده‌رو گذاشته شده و برای این که از بی نظمی و سد معبر در شهر جلوگیری شود بهای خدمات بیشتری برای استفاده طولانی مدت از پیاده‌رو در نظر گرفته خواهد شد تا زمان ساخت پروژه‌ها تسریع شود.

رئیس شورای شهر تهران در توضیح بیشتر این مصوبه گفت: پروانه‌های ساختمانی زمان مشخص دارند و معمولاً این پروژه‌ها می‌توانند بعد از پایان یکسال، یک سال و نیم وارد ساختمان شوند و حصارها را جمع کنند و بهای خدمات از آنان گرفته می‌شود و بهانه‌ای برای استفاده از پیاده‌رو ندارند اما اگر این زمان طولانی‌تر شد بهای خدمات بیشتری باید پرداخت کنند.

هاشمی در پاسخ به این سوال آیا با اجرا شدن این طرح مفسده‌ای در شهرداری به وجود می‌آید گفت: اتفاقاً این طرح جلوی مفسده را می‌گیرد. از قبل چنین بخش نامه‌ای در شهرداری بود اما تصویب این طرح از انسداد پیاده‌روها جلوگیری می‌کند و احتمالاً باجگیری‌ها را هم کمتر می‌کند چرا که مبنای برخورد با چنین تخلفات گزارش دید ناظران است.

هاشمی ادامه داد: در ادامه این جلسه همچنین بررسی لایحه اصلاح ماده دوم مصوبه تأمین منابع مالی پایدار سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی و راهکارهای ارتقا کمی و کیفی تجهیزات و آموزش شهروندان شهر تهران در دستور قرار گرفت.

هاشمی گفت: در سال ۹۵ شورای شهر چنین مصوبه‌ای را به تصویب رسانده بود اما سازمان آتش نشانی در سال ۹۶ نتوانسته بود آن را اجرایی کند و عملاً سازو کار اجرایی این مصوبه از سال ۹۸ فراهم شد اما مشکلی که به وجود آمده بود در خصوص پروانه‌های ساختمانی از سال ۹۶ تا ۹۸ بود.

وی ادامه داد: شهرداری در این راستا لایحه‌ای داده بود که از سال ۹۶ تا ۹۸ عوارضی از پروانه‌های ساختمانی در این بازه زمانی گرفته نشود اما بعد از آن گرفته شود و شما می‌بینید که سال گذشته نیز این عوارض دریافت شد.

هاشمی با اشاره به برگزاری جلسات مجازی شورای شهر تهران گفت: در این جلسه همچنین برگزاری جلسات به صورت مجازی در حوادث خاص بود که با نظر کمیسیون حقوقی مبنی بر این مراجع بالا دستی و شورای عالی استان‌ها پیش تر این مورد را بررسی کرده‌اند و برگزاری جلسات مجازی در این شرایط را مانعی ندارد این موضوع نیز مختومه شد.

کد خبر 484809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.