راهکارهایی برای حل مشکلات ناشی از کم بودن سهم‌الارث زوجه

یک وکیل دادگستری گفت: اگر شوهر در زمان فوت هیچ فرزندی از همسرش و یا همسران قبلی نداشته باشد، زن از اموال مرد یک چهارم و در غیر این صورت یک هشتم ارث می‌برد؛ که به خاطر کم بودن این مقدار سهم‌ الارث ممکن است مشکلات فراوانی برای زوجه ایجاد شود.

به گزارش ایمنا، سمیرا مقدسی، اظهار کرد: اگر شوهر در زمان فوت هیچ فرزندی از همسرش و یا همسران قبلی نداشته باشد، زن از اموال مرد یک چهارم و در غیر این صورت یک هشتم ارث می‌برد که به خاطر کم بودن این مقدار سهم الارث ممکن است مشکلات فراوانی برای زوجه ایجاد شود و اکثر حقوقدانان به زوجین توصیه می‌کنند که اگر مالکیت خانه را زوج به زوجه انتقال نمی‌دهد یکی از این دو راهکار را استفاده کند تا از ایجاد فقر مالی زن در آینده جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در یک جامعه مردسالار، مردان به سختی ملک را به نام زوجه می‌زنند در این دو راهکار در حالی که مالکیت در ید زوج است؛ اما باعث می‌شود بعد از فوت زوج، زوجه با مشکلات کمتری مواجه شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از راهکارها اعطای حق انتفاع ملک به زوجه است که مرد با مراجعه به دفترخانه اسناد رسمی، حق انتفاع عمری خانه را به زوجه می‌دهد، اظهار کرد: در این شیوه زوجه تا زمان حیات می‌تواند از خانه استفاده کند و ورثه بعد از فوت زن می‌توانند دخل و تصرفی در خانه انجام دهند؛ البته به صورت دست نوشته نیز می‌توان این کار انجام داد؛ اما در اثبات می‌تواند مشکل ساز شود.

مقدسی با بیان اینکه راهکار دوم عقد صلح است، افزود: در این عقد نیز زوجه تا آخر عمر می‌تواند در آن خانه زندگی کند و ورثه نمی‌توانند زوجه را بابت حق الارث از خانه بیرون کنند و بسیاری از مجتهدین و بزرگان اخلاقی نیز این توصیه را به زوجین کرده‌اند.

وی با تاکید به اینکه اگر افراد به فرزندان اعتماد هم دارند از این فرصت‌های قانونی استفاده کنند، افزود: زمانی که مرد بجز زن هیچ ورثه‌ای (اعم از اجداد، عمو، خاله و…) ندارد و یا اطلاعی از آنها ندارند وضعیت خطرناک‌تر است، زیرا همانند وضعیتی که مرد فرزندی ندارد زن یک چهارم ارث می‌برد و مابقی اموال جز اموال بلاوارث محسوب می‌شود و به دولت تعلق می‌گیرد.

وی با بیان اینکه افرادی که در این وضعیت هستند حتماً حق سکونت زن در خانه را قطعی کنند، تصریح کرد: اگر این مسئله عکس شود و زوجه هیچ ورثه‌ای نداشته باشد و فوت کند همه اموال به زوج می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه در صورتی که مرد بدون انجام این اقدامات فوت کند و زن می‌تواند مهریه، اجرت‌المثل دوران زناشویی و نحله را از دادگاه صالح مطالبه کند؛ زیرا بعد فوت نیز مرد همچنان مدیون محسوب می‌شود، افزود: اجرت‌المثل دوران زناشویی یعنی زن در زمان زندگی با همسر، به قصد تبرع (رایگان) در خانه شوهر کار نمی‌کرده است و می‌تواند اجرت‌المثل این دوران را دریافت کند.

این وکیل دادگستری اظهار کرد: در گذشته به استناد ماده ۹۴۶ قانون مدنی زن فقط از اموال منقول ارث می‌برد و در اموال غیر منقول (خانه، زمین و…) سهمی به او نمی‌رسید؛ اما در سال ۱۳۸۷ این ماده اصلاح شد و اکنون زن از قیمت اموال غیر منقول نیز ارث می‌برد و در این رابطه نیز به گونه‌ای که مورد مخالفت علما واقع نشود هم می‌توان اصلاحیه‌ای به قانون اضافه کرد که با استفاده از یک قاعده بعد از فوت مرد، زن همچنان تحت حمایت شوهر باشد.

مقدسی ادامه داد: مثلاً به صورت پیش فرض در شروط ضمن عقد گفته شود در صورت فوت هر یک از طرفین اموال تصنیف و نصف شود مانند شرط تصنیف اموال در طلاق که اگر مرد همسرش را طلاق دهد اموالش نصف می‌شود.

منبع: ایسنا

کد خبر 484794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.