ابلاغ مراتب ثبت ملی «طنزخوانی با موسیقی اصیل ایرانی و نقش اجتماعی آن»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نامه‌ای به ۳۱ استاندار کشور با ابلاغ مراتب ثبت ملی «طنزخوانی با موسیقی اصیل ایرانی و نقش اجتماعی آن» بر هرگونه اقدام برای حفظ و احیای این اثر به عنوان میراث‌فرهنگی ناملموس تأکید کرد.

به‌گزارش ایمنا و به نقل از میراث‌آریا، علی‌اصغر مونسان در نامه‌ای به ۳۱ استاندار کشور نوشت: در اجرای ماده یک از قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری مصوب سال ۱۳۸۲ و مواد ۱۱ و ۱۲ از قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی حفظ میراث‌فرهنگی ناملموس مصوب سال ۱۳۸۴ و مواد ۲ و ۳ آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور مصوب ۱۳۸۷/۱۱/۶ هیئت محترم وزیران و با رعایت مقررات آیین‌نامه اجرایی مذکور، میراث‌فرهنگی ناملموس باعنوان طنزخوانی با موسیقی اصیل ایرانی و نقش اجتماعی آن به شماره ۲۲۰۲ در تاریخ ۱۶ دی ماه ۱۳۹۹ در فهرست ملی میراث‌فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده است. هرگونه اقدام که موجب حفظ و احیای این میراث شود، مورد تأکید است.

ثبت ملی هنرها و آیین‌های هنری با عنوان «میراث‌فرهنگی ناملموس» علاوه بر کمک به حفظ گنجینه‌های آثار گذشته، ترویج و زنده نگه داشتن آن و تعمیق تعاملات مشترک فرهنگی و اجتماعی اقوام ایران، روند تهیه و تدوین پرونده آن را برای ثبت در کمیته جهانی میراث ناملموس یونسکو، فراهم می‌کند.

گفتنی است، طبق آیین‌نامه و دستورالعمل‌های مصوب، شورای ملی ثبت آثار، بررسی و تصویب شرایط و ارزش ثبت آثار در چهار حوزه آثار غیرمنقول (اماکن تاریخی فرهنگی)، آثار منقول (اموال فرهنگی و اشیا تاریخی)، آثار طبیعی (مناظر بدیع جغرافیایی، محوطه‌های طبیعی – تاریخی، پدیده‌ها و نمونه‌های ارزشمند گیاهی، جانوری و زیستگاه‌ها) و آثار ناملموس (رویدادها، مراسم و آیین‌های معنوی و فرهنگی، آواها و مهارت‌ها و شیوه‌های پخت غذاهای سنتی و…) در فهرست ملی را در برمی‌گیرد.

کد خبر 484670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.