بازیافت فلزات ارزشمند از ضایعات الکترونیکی و اقتصاد مدور شهر

گروهی از خلاقان اهل نیوزلند با استفاده از ضایعات وسایل الکتریکی، فلزاتی بسیار ارزشمند تولید می‌کنند به این امید که مردم سراسر دنیا را به ایجاد پالایشگاه‌هایی زیستی در شهرهای خود سوق دهند و به کارآفرینی در این زمینه کمک کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بدیهی است که لپ تاپ‌ها و سایر وسایل الکترونیکی که هر روزه مردم پس از خراب شدن، دور می‌اندازند منبع مهمی از فلزات ارزشمند هستند. گزارشات حاکی است که تنها در سال ۲۰۱۹ بیش از ۵۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن ضایعات الکترونیکی در سراسر جهان جمع‌آوری شد که از آن‌ها آهن، مس و طلا به ارزش ۵۷ میلیارد دلار به دست آمد. البته تنها بخش کوچکی از ضایعات الکترونیکی در سال ۲۰۱۹ بازیافت شد و سایر وسایل بدون استفاده به دفنگاه‌ها منتقل شد.

گروهی از نوآوران اهل نیوزلند با خلاقیت تمام، از ضایعات وسایل الکترونیکی برای تولید فلزات ارزشمند بهره می‌گیرند و حتی به ساخت انگشترهای طلا از این طریق می‌پردازند. این افراد، از مواد بازیافتی برای ساخت سایر وسایل الکترونیکی استفاده می‌کنند و آن‌ها را در ردیف محصولات نو به بازار عرضه می‌کنند. بد نیست بدانید که ۱۵ درصد یک گوشی تلفن همراه از مس، ۱۰ درصد از سایر فلزات و سه درصد آن نیز از آهن ساخته شده است.

بازیافت فلزات ارزشمند از ضایعات الکترونیکی و اقتصاد مدور شهر

معادن شهری

خلاقان شرکت نیوزلندی Mint قصد دارند تا در آینده‌ای نه چندان دور به ایجاد پالایشگاه‌هایی زیستی در تمام شهرهای جهان بپردازند و در آن‌ها به کارآفرینی از طریق بازیافت محتویات وسایل الکترونیکی دورریز مشغول شوند. این گروه در حال حاضر توانسته‌اند دو پالایشگاه در شهرهای سیدنی استرالیا و شمال غربی انگلستان به وجود آورند و در آنجا، تولید فلزات ارزشمند از ضایعات الکترونیکی را به علاقمندان آموزش دهند. پیش بینی شده که کارخانه ساخته شده در پایتخت استرالیا، سالانه بیش از سه هزار و ۵۰۰ تن ضایعات الکترونیکی پردازش کند و فلزات ارزشمند آن‌ها را به تاجران محلی نظیر جواهرفروشان بپفروشد که این امر نقش مهمی در ایجاد اقتصاد مدور ایفا می‌کند.

بازیافت فلزات ارزشمند از ضایعات الکترونیکی و اقتصاد مدور شهر

البته خلاقان شرکت Mint تنها افرادی نیستند که در زمینه بازیافت ضایعات الکترونیکی فعالیت دارند. در حال حاضر تعداد ۱۷ شرکت مشابه در نقاط مختلف دنیا مشغول بازیافت مواد مشابه هستند به این امید که تا سال ۲۰۳۰ اقتصاد مدور را در سراسر شهرهای دنیا ترویج دهند و مردم را به بازیافت مواد ارزشمند تشویق کنند. بسیاری از محققان پیش بینی کرده‌اند که تا سال ۲۰۳۰ اقتصاد مدور فرصتی استثنایی به ارزش چهار تریلیون و ۵۰۰ میلیارد دلار از بازار را به خود اختصاص می‌دهد.

رویکردهای مدور

طبق گزارشات ارائه شده از سوی مجمع اقتصاد جهانی، تا سال ۲۰۲۰ تعداد وسایل الکترونیکی متصل به اینترنت بین ۲۵ تا ۵۰ میلیارد مورد بود که شیوع ویروس کرونا هر روزه بر تعداد آن‌ها افزوده است. جالب است بدانید که تولید محصولات الکترونیکی نقش مهمی در انتشار گاز دی اکسید کربن و در نتیجه افزایش آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی ایفا می‌کند به طوری که پیش‌بینی شده کربن ناشی از تولید این محصولات تا سال ۲۰۴۰ بیش از ۱۴ درصد کل گازهای آلاینده در هوا را در بر گیرد.

بازیافت فلزات ارزشمند از ضایعات الکترونیکی و اقتصاد مدور شهر

در گزارشات متعدد آمده است که تنها ۲۰ درصد ضایعات الکترونیکی در سراسر جهان به درستی بازیافت ‌می‌شود و اطلاعات دقیقی در مورد سایر مواد زائد این گروه در دسترس نیست. چنین تصور می‌شود که بخش اعظم ضایعات الکترونیکی به دفن‌گاه‌های زباله منتقل می‌شود و بخشی نیز توسط متصدیان غیررسمی ساکن در مناطق فقیرنشین، البته نه برای تولید محصولات ارزشمند بازیافت می‌شود.

تغییرات تکنولوژیک جدید نظیر رایانش ابری و اینترنت اشیا می‌تواند امکان غیر مادی شدن صنعت الکترونیکی را فراهم آورد و از این طریق، نقش مهمی در ایجاد اقتصاد مدور ایفا کند. بدیهی است که نحوه بازیافت مواد زائد، ایجاد زیرساخت‌های بازیافت و افزایش کمیت و کیفیت مواد بازیافتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

بازیافت فلزات ارزشمند از ضایعات الکترونیکی و اقتصاد مدور شهر

کد خبر 484659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.