بیماری‌های عفونی غیرواگیردار کدام است؟

بیماری‌های عفونی غیرواگیردار شامل بیماری لژیونر، عفونت‌های گوش، عفونت سینوس، عفونت سالمونلا، عفونت اشریشیاکلی، هاری و عفونت ناشی از نیش پشه‌ می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بعضی از بیماری‌های عفونی مسری هستند و از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود، اما بیماری‌های عفونی زیادی وجود دارد که غیرواگیردار هستند. معمولاً افراد با لمس کردن سطوح آلوده یا مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های حاوی ویروس و باکتری به بیماری‌های عفونی مبتلا می‌شوند. بعضی از بیماری‌ها تنها از طریق حشرات یا حیوانات آلوده گسترش پیدا می‌کنند.گاهی اوقات نیز میکروب‌هایی که روی بدن افراد زندگی می‌کنند، به صورت غیر قابل کنترل رشد کرده و باعث بروز بیماری عفونی می‌شوند. در ادامه به معرفی بعضی از بیماری‌های عفونی غیرواگیردار می‌پردازیم:

بیماری لژیونر

لژیونر یک بیماری باکتریایی است که باعث بروز بیماری‌های تنفسی یا ذات الریه می‌شود. این بیماری از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شود، بلکه افراد از طریق استنشاق یا نوشیدن آب حاوی باکتری لژیونر به این بیماری مبتلا می‌شوند. باکتری لژیونر معمولاً در دریاچه‌ها و نهرها زندگی می‌کند، اما ممکن است به سیستم آب شهری نیز راه پیدا کند و در سردوش‌، شیر ظرفشویی، وان آب گرم یا لوله‌ها رشد کند در این صورت خطر مبتلا شدن افراد به بیماری لژیونر افزایش پیدا می‌کند.

بیماری‌های عفونی غیرواگیردار کدام است؟

عفونت‌های گوش

معمولاً عفونت‌های گوش زمانی رخ می‌دهد که یک بیماری یا آلرژی باعث گرفتگی بینی، گلو و لوله‌های استاش متصل به گوش میانی یا پشت بینی ‌شود. مایعی که در گوش میانی جمع می‌شود، شرایط را برای رشد میکروب‌ها فراهم می‌کند. گاهی اوقات سرماخوردگی و آنفلوآنزا باعث بروز عفونت گوش می‌شود. این بیماری از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شود.

عفونت سینوس

عفونت سینوس همانند عفونت گوش زمانی اتفاق می‌افتد که مخاط در سینوس تجمع پیدا کرده و میکروب‌ها در آن قسمت رشد کنند. سرماخوردگی که یک عفونت ویروسی محسوب می‌شود، دلیل اصلی عفونت سینوس است، گاهی اوقات عفونت باکتریایی پشت سینوس‌ها قرار دارد. مسری بودن یا نبودن عفونت سینوس، به دلیل عفونت بستگی دارد. عفونت سینوس باکتریایی به خودی خود مسری نیست، اما عفونتی که منجر به بروز عفونت سینوس باکتریایی شود، واگیردار است. سینوزیت ناشی از باکتری معمولاً پس از بروز یک عفونت ویروسی مانند آنفلوآنزا یا سرماخوردگی رخ می‌دهد.

بیماری‌های عفونی غیرواگیردار کدام است؟

عفونت سالمونلا

عفونت سالمونلا، یک بیماری شایع باکتریایی است که بر سیستم گوارش اثر می‌گذارد. باکتری‌های سالمونلا در روده انسان و حیوان زندگی می‌کنند و از طریق مدفوع خارج می‌شوند. اکثر افراد از طریق مصرف غذا یا آب آلوده به این نوع عفونت دچار می‌شوند. علاوه بر این مصرف گوشت قرمز و غذاهای دریایی خام، تخم مرغ نپخته و میوه و سبزیجات آلوده، خطر ابتلا به عفونت سالمونلا را افزایش می‌دهد. علائم این بیماری شامل حالت تهوع، استفراغ، اسهال، گرفتگی عضلات، تب، لرز و سردرد می‌شود.

عفونت اشریشیا کلی

وجود باکتری اشریشیا کلی در روده انسان طبیعی است، اما بعضی از گونه‌های این باکتری باعث بروز بیماری می‌شود. اغلب افراد با مصرف غذا یا آب حاوی این نوع باکتری بیمار می‌شوند. معمولاً سبزیجات خام یا گوشت‌های پخته نشده، حاوی مقدار زیادی از باکتری اشریشیا کلی است. احتمال دارد این عفونت  باعث بروز علائمی مانند اسهال خونی، حالت تهوع و معده درد شود.

بیماری‌های عفونی غیرواگیردار کدام است؟

عفونت نگلیریا فاولری

نگلیریا فاولری یا آمیب مغزخوار باعث بروز نوعی عفونت مرگبار نادر مغز می‌شود. نگلیریا فاولری در آب‌های شیرین و گرم زندگی می‌کند و در بسیاری از نقاط دنیا دیده می‌شود. استخرهای شنا که کلر کافی ندارند نیز می‌توانند سرشار از این نوع آمیب باشند. این موجود زنده کوچک یا آمیب از طریق بینی وارد مغز افراد می‌شود. عفونت نگلیریا فاولری بسیار خطرناک بوده و با علائمی مانند تشنج، گیجی و توهم همراه است که احتمال دارد در کمتر از پنج روز باعث مرگ فرد بیمار شود.

هاری

هاری یک بیماری حاد ویروسی است و معمولاً توسط گاز گرفتن حیوان آلوده به فرد سالم منتقل می‌شود. حیواناتی مانند خفاش‌، گرگ، سگ و گربه حامل این بیماری هستند. هاری یک بیماری نادر، اما خطرناک و کشنده محسوب می‌شود بنابراین در صورتی که فردی توسط یک حیوان آلوده گاز گرفته ‌شود، باید به پزشک مراجعه کند و برای پیشگیری از بروز بیماری هاری، واکسن مورد نظر را دریافت کند.

بیماری‌های عفونی غیرواگیردار کدام است؟

عفونت ناشی از گزش کنه

کنه‌ها می‌توانند باکتری‌ها و ویروس‌های زیادی را از طریق گزش به انسان‌ها منتقل کنند. بعضی از انواع کنه‌ها حامل عفونت‌های باکتریایی مانند بیماری لایم و تب منقوط کوه‌های راکی (Roky Mountain spotted fever) هستند. علائم بیماری لایم شامل درد و ناراحتی عضلانی، تهوع و استفراغ، گلودرد، خستگی و خواب آلودگی، تب و لرز و بزرگی غدد لنفاوی می‌شود. بیماری تب منقوط کوه‌های راکی با تب و سردرد آغاز می‌شود. سپس ضایعات پوستی به آن اضافه می‌شود. در صورتی که این بیماری به موقع درمان نشود، ابتدا کلیه‌ها را از کار می‌اندازد، سپس مغز متورم می‌شود و در نهایت منجر به مرگ فرد می‌شود.

عفونت ناشی از نیش پشه‌

پشه‌ها معمولاً حاوی ویروس‌هایی مانند مالاریا، زیکا، نیل غربی، تب زرد، تب دانگ و چیکونگونیا هستند و می‌توانند آن‌ها را از طریق گزش به انسان ها منتقل کنند. این عفونت‌ها معمولاً در مناطق خاصی از دنیا رخ می‌دهد. گاهی واکنش آلرژیک شدید نسبت به نیش پشه‌ها خطرناک و به ندرت کشنده است و به درمان اضطراری نیاز دارد.

کد خبر 484641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.