۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱
آلرژی فصلی چگونه درمان می‌شود؟ 

واکنش غیر معمول دستگاه ایمنی بدن به محرک‌های بیرونی، موجب بروز آلرژی می‌شود؛ آلرژی اثرات متفاوتی بر اندام‌های بدن دارد و خود را به طرق مختلف نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آلرژی دستگاه تنفسی بیماری شایع است که در فصل بهار خود را بیشتر نشان داده و بیماران مبتلا به آن از علائم آزار دهنده این بیماری رنج می‌برند. تاکنون درمان‌های مختلفی برای افراد مبتلا به آلرژی در نظر گرفته شده است، اما شیوع بیماری کرونا این سوال را مطرح کرده است که آیا مبتلایان به این بیماری شرایط حادتر حساسیت‌های فصلی را تجربه می‌کنند. در این زمینه با اسدالله اسدیان، فوق تخصص بیماری‌های ریه گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه به شرح آن می‌پردازیم:

آیا آلرژی فصلی کرونا را تشدید می‌کند؟

آلرژی می‌تواند عامل بروز بسیاری از بیماری‌ها از جمله رینیت آلرژیک، عطسه و حتی آسم باشد. آلرژی و کرونا یکدیگر را تشدید نمی‌کنند. کسانی که مبتلا به آلرژی هستند باید همانند سایر مردم در برابر کرونا ویروس از خود مواظبت کنند. مطالعات نشان نداده است که افراد مبتلا به آلرژی، مستعد تشدید کرونا هستند و زودتر به این بیماری مبتلا می‌شوند یا بیماری آنها شدیدتر خواهد بود. حتی بعضی تحقیقات حاکی است که داروهای ضد آلرژی موجب کاهش علائم بیماری کووید ۱۹ می‌شود البته افراد مبتلا به آسم باید بیماری خود را کنترل کنند، زیرا در آسم مزمن پایدار، احتمال آسیب پذیری فرد در برابر کرونا بیشتر است بنابراین کسانی که مبتلا به آسم یا آلرژی هستند، علاوه بر این که همانند سایر مردم باید در برابر کرونا از خود مراقبت کنند نیاز است بیماری آلرژی یا آسم خود را نیز تحت کنترل داشته باشند، زیرا در صورتی که بیماری آسم کنترل نشود می‌تواند کشنده باشد.

برای درمان آلرژی از چه روش‌هایی استفاده می‌ شود؟

آلرژی درجات مختلفی دارد و مبتلایان به آلرژی باید تا حد امکان از حضور در مکان‌هایی که حاوی آلرژن‌ها است دوری کنند. دسته‌ای از داروها که برای آلرژی‌های ریوی تجویز می‌شود به قصد تسکین بیماری است. برای فردی که دچار علائم دائم آلرژی مانند آبریزش بینی است، داروهای ترکیبی ضد هیستامین توصیه می‌شود البته با نظر پزشک و با توجه به شدت بیماری داروهای مختلف به خصوص کورتیکواستروئیدهای استنشاقی نیز برای درمان آلرژی استفاده می‌شود. مشکلات بیش از ۹۰ درصد مبتلایان به رینیت آلرژی یا التهاب آلرژیک بینی با داروهای موجود، آنتی هیستامین‌ها، درمان و برای تعداد کمی از بیماران بدحال که علائم حاد دارند نیز روش‌های درمانی نظیر ایمونوتراپی توصیه می‌شود. داروها و روش‌های جدیدتری از جمله تارگت تراپی نیز وجود دارد، اما استفاده از آنها هنوز متداول نیست.

آسم آلرژیک تا چه اندازه قابل درمان است؟

رینیت آلرژی و آسم از یک خانواده هستند. همچنان که عروق انتهایی چشم نشان دهنده اثرات فشار خون یا دیابت است، بینی نیز پنجره آلرژی محسوب می‌شود بنابراین یکی از مهم‌ترین اقداماتی که این بیماران باید انجام دهند این است که از محیط‌های شناخته شده‌ای که نسبت به آن آلرژی دارند دوری کنند.

آسم انواع مختلفی دارد. آسم آلرژیک یکی از شایع‌ترین انواع آن است که در فصل بهار بیشتر متداول است. افرادی که مبتلا به این بیماری هستند باید تا حد امکان از مواد آلرژن دوری کنند. آمار حاکی است که بیماری بیش از ۹۵ درصد مبتلایان به آسم با داروهای موجود یعنی داروهای تسکینی و داروهای ضد التهاب (کورتون استنشاقی) کنترل می‌شود. پنج درصد از بیماران به آسم‌های مقاوم مبتلا بوده و به داروهای بیشتر و درمان‌های خاص‌تری نیاز دارند.

کد خبر 484624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.