بالتیمور در مسیر اقتصاد دایره‌ای قدم برمی‌دارد

۱۰ درصد از ضایعات سالانه ایالات‌ متحده‌ آمریکا از چوب تشکیل می‌شود و بالتیمور، شهری فرهنگی واقع در ایالت مریلند این کشور به منظور بازیافت آن، همچنین اشتغال‌زایی و احیای اقتصاد محلی، به اجرای پروژه‌ای مبتکرانه در این راستا اقدام کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، چوب، تنها مصالح ساختمانی تجدیدپذیر است و طبق گزارشات سازمان خدمات جنگل‌های ایالات‌ متحده‌ آمریکا، ۱۰ درصد از ضایعات این کشور را تشکیل می‌دهد. در بعضی سال‌ها نیز اعلام شده است که پسماندهای چوبی و درختی تولید شده در مناطق شهری آمریکا بسیار بیشتر از چوب‌های قطع و جمع‌آوری‌شده از جنگل‌های ملی آن است. این پسماندها دربردارنده هزینه‌های بالایی برای مشاغلی است که ملزم به جمع‌آوری و انهدام آن‌ها هستند. در همین راستا بالتیمور، بیست و ششمین شهر بزرگ ایالات‌ متحده‌ آمریکا پروژه‌ای مبتکرانه برای رفع این مشکل پیاده‌سازی کرده است.

پروژه چوب بالتیمور

پروژه چوب بالتیمور که در راستای ایجاد یک اقتصاد مدور یا دایره‌ای (نظامی اقتصادی با هدف بیشترین استفاده از منابع و به حداقل رساندن میزان ضایعات) شکل گرفته است از چوب ساختمان‌های متروکه برای استفاده مجدد و نجات اقتصاد محلی بهره گرفته و با ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در این شهر پساصنعتی، حاوی مزایای اجتماعی نیز هست.

نرخ بیکاری در بالتیمور برابر است با ۸.۵ درصد در حالی که این رقم در سایر نقاط کشور ۶.۲ درصد است. این پروژه با تمرکز روی تخریب (Deconstruction) به جای انهدام (demolition) و با توجه به این حقیقت که مورد اول ایجاد کننده ۶ الی هشت شغل بیشتر از دومی است، نقش مؤثری در رفع این مشکل خواهد داشت. تخریب یک ساختمان عبارت است از جداسازی اجزای آن و انهدام یعنی نابود کردن آن. تخریب نیازمند بعضی مهارت‌های ارزشمند است که فراگیری آن‌ها در نهایت منجر به کسب شغل می‌شود.

پروژه مذکور با همکاری سازمان‌هایی هم‌چون خدمات جنگل‌های ایالات‌متحده و در راستای بازنگری و بازیابی چوب در شهر به منظور کاهش ضایعات موجود در اماکن دفن زباله، به سرزمین‌های بلااستفاده جانی دوباره و به اقتصاد جوامع محلی رونق خواهد بخشید.

چرا بالتیمور؟

با توجه به وجود ۱۶ هزار ملک خالی در این شهر که چهار هزار مورد از آن‌ها متروکه و در حال تخریب هستند، این شهر بهترین مورد برای اجرای طرح مذکور به حساب می‌آید. تعداد خانه‌های خالی بالتیمور به حدی زیاد است که حتی در بعضی موارد رقم آن را تا ۴۰ هزار مورد نیز تخمین زده‌اند. بازیابی چوب‌های این ساختمان‌ها و تراشیدن مجدد آن‌ها به‌منظور تهیه مصالح دوستدار محیط زیست برای ساخت و ساز و ایجاد بناهای پایدار، تولید مبلمان و انرژی و استفاده‌های دیگر، نقش بسزایی نیز در کاهش پسماندهای شهری خواهد داشت و به بازسازی و بازیابی محله‌ها نیز کمک بسیاری می‌کند.

پروژه مذکور، ورای استفاده مجدد از چوب‌ها و فروش آن‌ها به‌صورت محلی در راستای بهبود اقتصادی، باعث نجات چوب‌های ساختمان‌های متروکه و حفظ درختان شهری نیز می‌شود. بدین‌ ترتیب یک سیستم حلقه بسته یا اقتصاد دایره‌ای ایجاد می‌کند که دارای انبوهی از مزایای آشکار زیست‌محیطی، اقتصادی و اجتماعی است.

مزایای اقتصاد دایره‌ای

پروژه چوب بالتیمور به‌عنوان الگویی برای ایجاد یک اقتصاد دایره‌ای و خود تقویت‌کننده در مناطق شهری در نظر گرفته شده و هدف آن در اصل کمک به شهر برای رسیدن به هدف خود یعنی داشتن آینده‌ای پایدار است. در سطح جهانی تخمین زده می‌شود یک اقتصاد دایره‌ای که باعث از بین رفتن زباله‌ها و استفاده مداوم از منابع طبیعی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ حاوی چهار تریلیون و ۵۰۰ میلیارد دلار سود اقتصادی خواهد بود.

زباله‌های تولید شده اعم از پلاستیک، منسوجات، مواد غذایی و وسایل الکترونیکی با اثرگذاری در تولید بیش از نیمی از کربن‌دی‌اکسید جهان، به محیط زیست، سلامت انسان و حیات سایر جانداران کره زمین آسیب می‌زند و اقتصاد دایره‌ای می‌تواند به میزان چشمگیری از این میزان بکاهد. مجمع جهانی اقتصاد نیز از طریق همکاری در برنامه انگیزشی Circulars Accelerator ۲۰۲۱ از حرکت جهان به سمت آن پشتیبانی می‌کند.

کد خبر 484622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.