فاویپیراویر تاثیر بالینی موثری در بیماران کووید ۱۹ ندارد

رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت:‌ شواهد بدست آمده از مطالعه وسیع کشوری نشان می دهد؛ رژیم درمانی مبتنی بر داروی ضد ویروس فاویپیراویر تاثیر بالینی موثری در بیماران کووید ۱۹ نداشته است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، داروی فاویپیراویر، نوعی داروی ضدویروس محصول کشور ژاپن است که در این کشور صرفاً برای بیماران مبتلا به آنفولانزای شدید مقاوم به سایر داروهای ضدویروس مجوز استفاده دریافت کرده است.

با شیوع ویروس کرونا و ابعاد ناشناخته‌ای که به همراه داشت، درمان مشخصی برای این بیماری ارائه نشده است و بر همین اساس، داروهای مختلفی از حیث اثربخشی و ایمنی در بیماران مبتلا به کرونا در مسیر مطالعه و ارزیابی قرار گرفت.

مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا از انجام پژوهش‌های بالینی گوناگون در حوزه تأثیرگذاری داروها بر بیماران مبتلا به کووید -۱۹ از آغاز شیوع این بیماری خبر داد و اظهار کرد: یک مطالعه گسترده بالینی در ۲۰ مرکز بیمارستانی مختلف در شهرهای کشور با هدف شناخت و بررسی تأثیر داروی فاویپیراویر بر بیماری کووید ۱۹ انجام شد که نتایج تازه‌ای دربرداشته است.

وی با بیان این‌که نتایج این مطالعه، در انتشارات معتبر بین‌الملی منعکس شده است، گفت: یافته‌های این پژوهش ضمن آن‌که ابعاد تازه‌ای از تأثیرگذاری و کارآمدی یک داروی مورد بحث را بررسی کرده است، تصویری روشن در اختیار جامعه سلامت و درمان در ابعاد جهانی قرار می‌دهد.

رئیس کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا با اشاره به بررسی طیف گسترده‌ای از بیماران مبتلا به کرونا گفت: در این مطالعه بیماران به دو گروه تقسیم شده‌اند که بیمارانی که داروی فاویپیراویر دریافت کرده اند و بیمارانی که این دارو را دریافت نمی‌کردند، در برمی‌گیرد.

قانعی ادامه داد: در این مطالعه تأثیر دارو بر مرگ و میر، بستری در بخش مراقبت‌های ویژه، تهویه مکانیکی، زمان بهبودی بالینی و مدت زمان بستری در بیمارستان در دو گروه مقایسه شده است.

وی خاطرنشان کرد: نتایج این مطالعه نشان داد افزودن فاویپیراویر به پروتکل درمانی مدت زمان بستری در بیمارستان، تعداد افراد بستری در آی سی یو و یا تعداد افراد نیازمند تهویه مکانیکی را کاهش نداده است. بنابراین با توجه به شواهد به دست آمده از این مطالعه وسیع کشوری، رژیم درمانی مبتنی بر فاویپیراویر تأثیر بالینی مؤثری بر روی بیماران کووید ۱۹ نداشته است.

کد خبر 484598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.