بیش از ۱۲ هزار دهیاری در سال ۹۹ درجه‌بندی شد

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: در سال ۱۳۹۹، طی برگزاری ۲۱ جلسه کمیسیون ملی تعیین درجه‌ دهیاری‌ها درجه ۱۲ هزار و ۱۳۵ دهیاری تعیین شد.

به گزارش ایمنا به نقل از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، علی قربانی افزود: درجه‌بندی دهیاری‌ها از سال ۱۳۸۶ بر اساس دستورالعمل درجه‌بندی دهیاری‌ها آغاز و تاکنون ۳۳ هزار و ۵۹۶ دهیاری از مجموع ۳۵ هزار و ۴۵۸ دهیاری فعال در کشور، درجه‌بندی شده‌اند که نزدیک به ۹۵ درصد از دهیاری‌های کل کشور را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه هر دهیاری از درجه یک تا ۶ درجه‌بندی می‌شود، ادامه داد: ۲۹.۵ درصد از دهیاری‌های کشور دارای درجه یک، ۳۸.۵ درصد دارای درجه ۲ و ۱۵ درصد دارای درجه ۳ هستند و همچنین ۹ درصد دارای درجه ۴، ۶ درصد دارای درجه ۵ و ۲ درصد داری درجه ۶ است.

قربانی افزود: در سال ۱۳۹۸، در مجموع ۱۱ جلسه کمیسیون ملی تعیین درجه دهیاری‌ها تشکیل که درمجموع چهار هزار و ۱۴۶ دهیاری درجه‌بندی شد و این تعداد در سال ۱۳۹۹، طی برگزاری ۲۱ جلسه به ۱۲ هزار و ۱۳۵ دهیاری افزایش یافته که نسبت به سال ۱۳۹۸ از رشد ۱۹۳ درصدی برخوردار بوده است.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها گفت: با توجه به اینکه ساختار سازمانی دهیاری‌ها متناسب با درجه هر دهیاری ابلاغ می‌شود، لازم است استانداری‌ها فهرست دهیاری‌های واجد شرایط خود را برای تعیین و یا ارتقا درجه بر اساس دستورالعمل ابلاغی، هرچه سریع‌تر احصاء و به معاونت امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ارسال کنند.

دو هزار و ۷۹۴ دهیاری در استان سیستان و بلوچستان فعال است

وی افزود: استان سیستان و بلوچستان دارای دو هزار و ۷۹۴ دهیاری فعال است که از این تعداد تا پیش از این ۳۲۲ دهیاری دارای درجه مصوب از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بودند و در حال حاضر هم ۲۲۹۰ دهیاری استان سیستان و بلوچستان تعیین درجه شدند که بیش از ۹۳ درصد از دهیاری‌های استان تعیین درجه شدند.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: از این تعداد ۸۳.۵ درصد از دهیاری‌های استان سیستان و بلوچستان دارای درجات یک و دو هستند و ۱۶ درصد درجه سه و ۴ و نیم درصد نیز درجه پنج و شش دارند.

لازم ذکر است با توجه به وجود تفاوت‌های بسیار از لحاظ جمعیت، وسعت و درآمد روستاها، درجه‌بندی دهیاری‌ها که پس از استقرار نهاد دهیاری در روستاها و فعالیت آن حداقل برای مدت ۲ سال انجام می‌گیرد، می‌تواند نقش بسزایی در ساماندهی و نظام‌بخشی دهیاری‌ها داشته باشد و نحوه فعالیت دهیاری‌ها، نحوه جذب نیرو، شاخصه‌های انتخاب دهیار، ساختار سازمانی و تشکیلاتی این نهاد، نحوه توزیع منابع و اعتبارات را نظام بخشد.

به استناد ماده ۳ اساسنامه، تشکیلات و سازمان دهیاری‌ها وزرات کشور موظف است هر دهیاری را بر اساس سه شاخص جمعیت، وسعت و درآمد از درجه یک تا شش، درجه‌بندی کند و در واقع این شاخص‌ها، در پنج طبقه دسته‌بندی و به ترتیب از کوچک به بزرگ امتیاز دریافت خواهند کرد و مجموع کل امتیازات هر دهیاری، تعیین‌کننده درجه آن دهیاری خواهد بود.

همزمان با صدور مجوز تأسیس دهیاری، درجه آن دهیاری به صورت موقت و با تشخیص و تأیید استانداری ذیربط یک یا دو تعیین می‌شود و دو سال پس از آغاز به کار دهیاری و ارائه تفریغ بودجه، درجه آن دهیاری تعیین خواهد شد.

در سال ۱۳۸۶ برای اولین بار، با پیگیری از استان‌های مختلف، اطلاعات مربوط به درجه‌بندی دهیاری‌های استان‌های مختلف کشور جمع‌آوری و پس از بررسی‌های کارشناسی و رفع نواقص مربوطه، درجه‌های مربوط به دهیاری‌های ۱۳ استان کشور در کمیته ملی تعیین درجه دهیاری‌ها، تعیین و نهایی شد و به این ترتیب، در سال اول درجه‌بندی دهیاری‌ها چهار هزار و ۸۱۳ دهیاری درجه‌بندی شدند.

کد خبر 484545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.