توسعه بیش از ۲ هزار هکتاری فضای سبز مشهد

معاون خدمات شهری شهردار مشهد از توسعه دو هزار و ۴۰۰ هکتاری فضای سبز کمربند سبز شمالی و جنوبی این شهر، در سال‌های ۹۶ تا ۱۴۰۰ خبر داد.

مهدی یعقوبی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در سال‌های اخیر اقدامات زیست محیطی در کلانشهر مشهد به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌های مدیریت شهری در نظر گرفته شده که در این راستا پروژه‌های مختلف زیست محیطی اجرا شده و بسیاری دیگر در حال اجرا است.

وی ادامه داد: دو پروژه زیست محیطی که امروز با حضور معاون اول رئیس جمهور رونمایی شد، از کلان پروژه‌هایی است که نقش بسیار مهمی در آینده کلانشهر مشهد و بهبود وضعیت زیست محیطی این شهر خواهد داشت چرا که در حقیقت، آینده تفرجگاهی این شهر و زیستگاه بسیار مناسبی را برای گونه‌های گیاهی و جانوری فراهم می‌کند.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد ادامه داد: یکی از قدیمی‌ترین معضلات زیست محیطی پیرامون شهر مشهد، تخلیه فاضلاب‌های خطرناک در رودخانه تاریخی کشف رود در شمال شهر مشهد بود، معضلی که پس از دهه‌ها بی‌توجهی، در آبان ۹۸ با همکاری دستگاه‌های اجرایی مختلف و به فرماندهی شهرداری مشهد برای رفع آن اقدامات اساسی آغاز شد و در مدت زمان کوتاهی عملیات ساماندهی مسیر رودخانه آغاز شد و در گام نخست عملیات اجرایی ساخت اولین و بزرگترین تصفیه خانه سپتاژ کشور با ظرفیت تصفیه روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ تانکر فاضلاب سپتاژ آغاز شد که بر اساس برنامه‌ریزی ها در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: علاوه بر اقدامات برای احداث این تصفیه خانه، همزمان ظرف مدت هشت ماه مطالعات مهندسی رودخانه برای ۸۱ کیلومتر از رودخانه تهیه شد و اسناد اجرایی آن حدفاصل پل شاهنامه تا تقاطع با کنار گذر شمالی در شرق به طول ۳۵ کیلومتر، به همراه درختکاری دو طرف رودخانه به عنوان کمربند سبز شمالی مشهد به مساحت بیش از ۳۰۰ هکتار، با مبلغی بالغ بر یک هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال تهیه و برای اجرا به پیمانکار واگذار شد که از سمت تقاطع رودخانه کشف رود با پل شاهنامه در حال انجام است و تاکنون پیشرفت ۱۵ درصدی داشته است.

یعقوبی ادامه داد: از سویی دیگر معضل تخریب ارتفاعات جنوبی و مشکلات ناشی از این اتفاق باعث شد تا مدیریت شهری طی سال‌های گذشته با نگاهی ویژه برای درختکاری و توسعه فضای سبز در آن اقدام کند که در همین راستا از سال ۸۴ تا نیمه سال ۹۶، بیش از هزار و ۹۰۰ هکتار درختکاری در این محدوده انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: از نیمه دوم سال ۹۶ با همتی مضاعف در راستای احیای ریه‌های حیاتی شهر مشهد و جلوگیری از دست اندازی سودجویان به طبیعت، توسعه کمربند سبز جنوبی شتاب بیشتری گرفت به گونه‌ای که از نیمه دوم سال ۹۶ تا پایان سال ۹۸ بالغ بر ۹۰۰ هکتار توسعه فضای سبز با کاشت بیش از ۳۷۰ هزار اصله درخت در این عرصه‌ها صورت گرفت.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد گفت: این توسعه با استفاده از روش‌های آبخیزداری، احیای ۱۵ چشمه در ارتفاعات جنوبی و کاشت گونه‌های بومی و کم نیاز و در راستای حفظ و تقویت اکوسیستم موجود در این محدوده صورت گرفت.

وی خاطر نشان کرد: با آغاز سال ۹۹ توسعه عرصه‌های سبز در این محدود وارد فاز جدیدی شد؛ برنامه‌ریزی برای توسعه ۱۲۰۰ هکتار درختکاری در کمربند سبز جنوبی با هدف ایجاد بستری مناسب برای احیای گونه‌های گیاهی و جانوری و کاهش معضل آلودگی هوا صورت پذیرفت که از اواخر سال گذشته آغاز شد، و با سرعتی مناسب تداوم دارد و تاکنون پیشرفتی ۲۵ درصدی داشته است و بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در سال جاری به اتمام خواهد رسید.

یعقوبی با بیان اینکه این رشد چشمگیر باعث می‌شود فضای سبز ارتفاعات جنوبی شهر مشهد طی سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ رشدی ۱۱۰ درصدی داشته باشد، گفت: با بهره‌برداری از این دو کلان پروژه زیست محیطی در سال جاری، فضای سبز کمربند سبز شمالی و جنوبی شهر مشهد، در سال ۹۶ تا سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۴۰۰ هکتار توسعه خواهد یافت.

کد خبر 484475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.