کمبود ناوگان حمل‌ و نقل عمومی نمونه زمین‌گیر شدن تولید است

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: در حوزه مدیریت شهری، مشکل کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی با وجود ظرفیت بلااستفاده تولید اتوبوس و واگن مترو در کشور یکی از نمونه‌های تلخ زمین‌گیر شدن تولید داخلی است.

محسن هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، ناهماهنگی و بوروکراسی بین دستگاهی را مهمترین مانع تولید دانست و اظهار کرد: برای تحقق شعار "تولید؛ پشتیبانی و مانع زدایی" باید به‌صورت معکوس عمل کرده و ابتدا موانع را از مسیر تولید داخلی حذف کرد. در حال حاضر نبود انسجام و ناهماهنگی بین دستگاه‌های ذی‌ربط بزرگترین مانع تولید داخل است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: دستگاه‌های مختلف اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌هایی نظیر محیط زیست، سیستم بانکی، تولید کننده را به یکدیگر حواله می‌دهند و یک دور باطل برای زمین زدن تولید در کشور تشکیل شده است که باید حذف شود.

وی ادامه داد: ما در جهان شاهد بزرگترین و آشکارترین پشتیبانی از تولید داخلی توسط دولت‌های بزرگ نظیر چین در دهه‌های اخیر بودیم که با پرداخت یارانه و خدمات ریگان تولید خود را ارزان‌تر از رقبا به بازارهای جهانی عرضه کرده‌اند.

هاشمی خاطرنشان کرد: برای تولید کننده داخلی بیش از پرداخت یارانه، مقررات‌زدایی و حذف تصمیمات سلیقه‌ای و خلق‌الساعه که در سال‌های اخیر بسیار افزایش یافته است اهمیت دارد.

وی ادامه داد: مشکل دیگر تولید کننده و صادر کننده ایرانی، یارانه منفی است که به‌خاطر دور زدن تحریم‌ها بر او تحمیل می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: تولید کننده برای تأمین تجهیزات و مواد اولیه و صادر کننده برای بازگرداندن سرمایه خود به کشور متحمل هزینه سنگین دور زدن تحریم‌ها می‌شوند که بین ۳۰ تا ۷۰ درصد روی بهای تمام شده تولید اثرگذار است.

وی گفت: در این خصوص هیچ محلی هم جز از جیب مصرف کننده و مردم برای جبران آن پیش بینی نشده است که برای پشتیبانی از تولید این مساله باید حل شود.

هاشمی خاطرنشان کرد: اگر مانع زدایی و پشتیبانی بدرستی انجام شود، ظرفیت خالی مانده تولید در کشور به اندازه‌ای است که هم مشکل اشتغال را حل کند و هم با افزایش عرضه و کاهش هزینه‌های تولید، تورم مهار شده و رشد صعودی قیمت‌ها در سه سال اخیر شکسته شود.

وی گفت: شعار امسال با ظرافت انتخاب شده است اما اجرای آن به قاطعیت و همت مسئولان مربوطه نیاز دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: در حوزه مدیریت شهری، مشکل کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی با وجود ظرفیت بلااستفاده تولید اتوبوس و واگن مترو در کشور یکی از نمونه‌های تلخ زمین‌گیر شدن تولید داخلی است.

وی ادامه داد: تولید اتوبوس و واگن مترو در کشور برای تأمین نیاز شهروندان، مستلزم ایجاد هماهنگی بین ۱۰ دستگاه مختلف است که در دهه نود این اتفاق رخ نداده است.

هاشمی ابراز امیدواری کرد: با تغییر رویکرد مسئولان به نیاز ضروری ناوگان فرسوده و ناکافی حمل و نقل عمومی تهران پاسخ داده شود.

کد خبر 484431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.