نظارت گسترده بازرسان بر بازار نوروزی سراسر کشور

سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، از نظارت گسترده و عزم جدی بازرسان سراسر کشور بر بازار، در اجرای ‌طرح نظارتی نوروز امسال خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از شاتا، در طرح نظارتی نوروز امسال، بازرسی و عزم جدی در برخورد با تکرار تخلف واحدهای صنفی تشدید و پس از بازرسی واحدهای صنفی کشور، پرونده تخلف این واحدها برای رسیدگی به مراجع ذیصلاح ارسال شد.

در این طرح که به دلیل شرایط اقتصادی حاکم بر بازار و با هدف جلوگیری از کمبود و نوسان نامتعارف قیمت‌ها به ویژه اقلام اساسی و پرمصرف، صورت می‌گیرد، بازرسان سازمان‌های صنعت با مشارکت سایر دستگاه‌ها، نهادهای ذیربط و انجام گشت‌های متعدد، اقدامات نظارتی و بازرسی خود بر بازار را افزایش داده تا مانع از هرگونه گران فروشی و سو استفاده سودجویان شوند.

آمارهای ارسالی از سوی سازمان‌های وزارت صنعت استان‌ها نیز حکایت از آن دارد که عمده بازرسی‌های انجام شده در بخش اقلام پرمصرف غذایی نظیر مواد پروتئینی، مواد لبنی، برنج، روغن، قند و شکر و میوهبوده است.

با توجه به بررسی‌های به عمل آمده؛ در روند اجرایی این طرح، نظارت بر روند توزیع و عرضه گوشت مرغ توسط بازرسان صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری تشدید شده و به صورت منظم و مستمر تداوم خواهد داشت.

در این راستا و در بازدیدهای میدانی به عمل آمده از چند واحد صنفی و ذخیره تنی مرغ، تخلفاتی مانند کم‌فروشی و گران‌فروشی محرز بوده که با هوشیاری بازرسان وزارت صنعت، سودجویان شناسایی و متوقف شدند.

در طرح نظارت بر بازار ویژه روزهای پایانی سال و نوروز که از ابتدای بهمن در استان مازندران آغاز شد، تاکنون اکیپ‌های ویژه بازرسی استان مازندران بیش از ۸ هزار مورد بازرسی از واحدهای صنفی و خدماتی استان انجام داده‌اند.

در این بازرسی‌ها که توسط کارشناسان نظارت و بازرسی، بازرسان و ناظران افتخاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف، تعزیرات حکومتی و بسیج اصناف به صورت مستمر و روزانه از واحدهای صنفی و سطح عرضه در قالب گشت‌های مشترک با دستگاه‌های ذیربط انجام شد، ۴۵۴ مورد تخلف صنفی کشف و برای آنها پرونده تخلف تشکیل شده است.

همچنین طبق آمار اعلامی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه، در این بازه زمانی، تعداد ۲۳۱ تیم گشت مشترک از واحدهای صنفی، توزیعی و تولیدی بازرسی شد که ۳۷۹ واحد دارای تخلف شناسایی شدند.

نشست‌های تنظیم بازار نیز هر روز با هدف کنترل قیمت‌ها و انجام مطلوب فرآیند تأمین و توزیع کالاهای مورد نیاز شهروندان در این استان برگزار می‌شود.

بررسی عملکرد سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد نیز نشان می‌دهد که عید امسال و روزهای پایانی سال گذشته با توجه به تدابیر اتخاذ شده و همکاری‌های صورت گرفته با سازمان جهاد کشاورزی و دامپزشکی، تلاش قابل توجهی برای توزیع مناسب مرغ در استان صورت گرفته که در بعضی روزها حتی ۲۰۰ تن هم تولید و توزیع شده و هیچگاه با کمبود مرغ مواجه نبوده است.

همچنین در این طرح، بازرسان سازمان صنعت استان چهارمحال و بختیاری در راستای تعادل بازار برخورد با متخلفان را تشدید کرده‌اند و رعایت نرخ گذاری اقلام مصرفی شهروندان تحت کنترل و نظارت گسترده قرار دارد.

براساس این گزارش، اقدامات قابل توجهی در بخش تنظیم بازار مرغ این استان انجام شده و بازرسان برای بازرسی از سطح بازار و نظارت بر رعایت قیمت‌های مصوب ستاد تنظیم بازار هر روز در ۲ شیفت صبح و بعدازظهر بر بازار شب عید این استان نظارت دارند.

البته با توجه به ضرورت استمرار نظارت و بازرسی کالا و خدمات مورد نیاز مردم در سطح بازار به ویژه اقلام پرمصرف و اولویت دار، همچنین ممانعت از تخلف بازار به صورت مستمر و مرتب رصد و پایش می‌شود و شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف به خصوص افزایش قیمت کالا و خدمات را به تلفن ۱۲۴ سازمان حمایت و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها گزارش کنند تا متولیان ضمن اطلاع کافی از وضعیت بازار، بتوانند اقدامات جدی در بحث مدیریت و کنترل بازار و نیز برخوردهای لازم و قانونی را با سو استفاده کنندگان و گران فروشان از این شرایط به عمل آورند.

کد خبر 484382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.