کدامیک از ابعاد شهر بیشتر مورد بی توجهی قرار گرفته است؟

یک دکترای طراحی شهری گفت: نقش رویکرد انسان گرایی در ابعاد مختلف شهر از جمله بعد زیبایی شناسی، اقتصادی، زیست محیطی و سلامت عمومی روز به روز کمتر شده زیرا روز به روز نقش و اهمیت انسان‌های ساکن شهر در حال فراموشی است.

حسن سجاد زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: توجه نکردن به رویکرد انسان گرایی و مفهوم آن، بر بسیاری ابعاد شهری از جمله محیط زیست، اقتصاد و سلامت عمومی تأثیر منفی گذاشته است اما به طور کلی آنچه در شهرهای ما مورد بی توجهی قرار گرفته، شهر انسان مدار است.

وی خاطرنشان کرد: در چنین شهری انسان رکن اصلی نیست و برنامه ریزی و طراحی شهری بیشتر خودرو محور است در حالی که شهر یک سیستم کامل است و نمی‌توان یک جانبه و تک بعدی به آن نگاه کرد.

این دکترای طراحی شهری افزود: زمانی می‌توان همه جوانب شهر را در نظر گرفت که به ماهیت انسان توجه شود؛ انسان موجودی چند وجهی است که نیازهای روحی، جسمی و فیزیولوژیک و نیازهای عاطفی دارد.

سجاد زاده ادامه داد: امروزه نقش رویکرد انسان گرایی در ابعاد مختلف شهری از جمله بعد زیبایی شناسی، اقتصادی، زیست محیطی و سلامت عمومی کمتر شده زیرا روز به روز نقش و اهمیت انسان‌های ساکن شهر در حال فراموشی است.

وی اضافه کرد: انسان در شهرهای ما تنها در وجه کالبدی و مادی ارزیابی می‌شود در حالی که انسان‌ها عواطف و احساسات دارند و توجه نکردن به مفهوم انسان گرایی و گسترش سلطه خودروها در شهر، عامل اصلی مشکلات شهرهای امروزی است.

این دکترای طراحی شهری تاکید کرد: لازم است برنامه‌های شهری همچون پیاده محوری، توجه به محیط زیست، بازآفرینی شهری و امنیت اجتماعی که در قالب مفهوم انسان گرایی تدوین شده است، پیاده سازی شود در غیر این صورت نمی‌توان شهرهای مطلوبی داشت.

سجاد زاده با بیان اینکه فراموشی مفهوم انسان گرایی جامع همه مشکلات شهر است و تمامی ابعاد شهری را تحت تأثیر قرار می‌دهد، تصریح کرد: امروزه محیط زیست، اقتصاد، سلامت، عواطف انسانی و بسیاری از مؤلفه‌های دیگر در شهرهای ما فراموش شده است؛ همه اینها نشان از آن دارد که ما به طور کلی انسان را فراموش کرده‌ایم و نیاز است بازنگری کلی در این زمینه انجام شود.

کد خبر 484270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.