سوریه و عراق برای بازگشت آوارگان دو کشور به وطن خود گفت و گو کردند

سوریه و عراق درباره تسهیل بازگشت آوارگان دو کشور به سرزمین های خود گفت و گو کردند.

به گزارش ایمنا چگونگی بازگشت مهاجران و آوارگان دو کشور به سرزمین‌های خود امروز (پنجشنبه) در دیدار «حسین مخلوف» وزیر اداره محلی و محیط زیست سوریه با «ایوان فائق جابرو» وزیر مهاجرت و مهاجران عراق که در دمشق انجام شد مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر اداره محلی و محیط زیست سوریه در این دیدار اظهار کرد: دمشق علاقه مند است تمام نیازهای شهروندان عراقی ساکن در سوریه همچنین امنیت و آرامش آنها را تامین و در صورت تمایل آنها، زمینه بازگشت آنها به عراق را تسهیل کند.

وی با اشاره به اینکه دولت سوریه برای تسهیل بازگشت سوری‌های مقیم عراق به کشور خود اقدامات زیادی انجام داده است، افزود: دمشق مراحل ورود آنها به کشور را بدون هیچ مانعی تسهیل و زمینه معیشت مناسب برای آنها را ایجاد کرده است.

«جابرو» وزیر مهاجرت و مهاجران عراق نیز بر لزوم تعمیق همکاری بین دو وزارتخانه و گشودن افق‌های جدید برای کار و تسهیل روند بازگشت داوطلبانه مهاجران عراقی در سوریه و مهاجران سوری در عراق تاکید کرد.

بر اساس اعلام کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان بیش از پنج میلیون نفر از آوارگان سوری در کشورهای همسایه به سر می‌برند.

بنا به ارزیابی این کمیساریای عالی، به دنبال حمله آمریکا و متحدانش به عراق در مارس ٢٠٠٣ چهار میلیون و ۷۰۰ هزار عراقی یا در داخل کشور نقل مکان کرده و یا به خارج از کشور گریخته‌اند.

طبق آمار غیر رسمی، شمار عراقی‌های ساکن سوریه، یک و نیم میلیون تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است که بیشتر در پایتخت سوریه و حومه‌ی آن اقامت دارند.

دولت سوریه اعلام کرده است، حضور عراقی‌ها در سوریه، سالانه یک و نیم میلیارد دلار برای این کشور هزینه اضافی در بر دارد.

منبع: ایرنا

کد خبر 484214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.