دیدار وزرای خارجه هند و تاجیکستان در «دوشنبه»

وزیر امور خارجه هند در چارچوب سفر رسمی خود به «دوشنبه» با همتای تاجیکی خود دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش ایمنا «سابرامانیام جایشانکار»، وزیر امور خارجه هند که به دعوت دولت تاجیکستان در قالب سفر رسمی وارد دوشنبه شده با «سراج‌الدین مهر الدین» وزیر امور خارجه این کشور ملاقات کرد.

مهرالدین در ابتدای این دیدار با اشاره به موقعیت اولویت دار هند در سیاست خارجی تاجیکستان گفت که ما جانب‌دار تقویت و گسترش همکاری‌های چند وجهی با «دهلی نو» هستیم.

طرفین در جریان این دیدار مسائل مربوط به رشد تعاملات دو جانبه را بررسی، علاقه‌مندی خود را جهت تقویت همکاری‌های متقابل سودمند دو کشور در زمینه‌های مختلف ابراز داشتند.

سران نهادهای دیپلماتیک تاجیکستان و هند در ادامه این ملاقات همچنین موضوع مربوط به توسعه و تقویت چارچوب قانونی مناسبات دوجانبه را بررسی کردند.

طی این دیدار اجرای توافقات حاصل شده در چارچوب سفرهای سطح عالی، امضا اسناد جدید دوجانبه، تنظیم برنامه‌های مشترک در قالب‌های مختلف، از جمله در چارچوب نشست‌های کمیسیون مشترک همکاری‌های تجاری و اقتصادی و رایزنی‌های سیاسی بین وزارتخانه‌های امور خارجه تاجیکستان و هند مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این راستا، طرفین به اهمیت گسترش روابط تجاری و اقتصادی، سرمایه گذاری و علمی و فنی دو کشور، توسعه روابط بین پارلمانی، همکاری در زمینه صنعت و انرژی، فرهنگ، جهانگردی و دفاع تاکید کردند.

دوطرف همچنین در مورد مبارزه با تهدیدات جهانی تروریسم، افراط گرایی، قاچاق مواد مخدر و سایر اشکال جرایم سازمان یافته فراملی آمادگی خود را اظهار کردند.

تاکید شد که برگزاری نهمین کنفرانس وزیران «قلب آسیا – روند استانبول»، که اخیراً به میزبانی تاجیکستان در شهر دوشنبه برگزار شد به پیشبرد روند صلح در افغانستان و گسترش همکاری با کشورهای شرکت کننده در این روند کمک خواهد کرد.

در این دیدار همچنین سایر مسائل مربوط به توسعه مناسبات دوجانبه تاجیکستان و هند در چارچوب سازمان‌های بین المللی و منطقه‌ای، از جمله مکالمه کشورهای آسیای مرکزی و هند بررسی شدند.

منبع: فارس

کد خبر 484155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.