به گزارش ایمنا، شاید یاد دادن ایمنی و لزوم رعایت آن به کودکان یکی از کارهای دشواری باشد که در مواردی با گروههای سنی کودکان و نوجوانان مواجه نشود. اما از آن جایی که آموزش ایمنی و لزوم رعایت آن، آشنایی با شماره تماس نیروهای امدادی، اینکه کودکان پس از تماس با نیروهای امدادی لازم است چه اطلاعاتی را به نیروهای امدادی بدهند و… از اهمیت ویژهای برخوردار است و باید به فکر راهی ساده و در عین حال جذاب برای استقبال کودکان از آن بود.
پیش از شیوع ویروس کرونا اکثر این آموزشها در مهدهای کودک، پیش دبستانی و مدارس انجام میشد که تا حد قابل قبولی گروه سنی کودکان و نوجوانان را با اطلاعات ایمنی و نحوه برقرار کردن ارتباط تلفنی با نیروهای امدادی آشنا میکرد. حتی پیش از شیوع کرونا ویروس والدین میتوانستند با هماهنگی ایستگاههای آتش نشانی یا پایگاههای اورژانس همراه با کودکانشان از کار نیروهای مدادی بازدید کنند تا با اهمیت آن نیز آشنا شوند؛ اما حالا با آنلاین شدن کلاسهای درس این آموزشها اغلب در بستر اینترنت یا سامانههای آموزشی ارائه میشود که هر چند شاید قدم مثبتی در زمینه فرهنگ ایمنی باشد اما احتمالاً کافی نخواهد بود.
در سالهای گذشته چندین بار صوت تماس چند کودک با نیروهای امدادی در فضای مجازی منتشر شده است. کودک، در حالی که صدایش می لرزد و دقیقاً نمیداند که باید چه چیزی را به نیروهای امدادی اطلاع دهد میگوید که حال یکی از اعضای خانوادهاش مساعد نیست و بیهوش است. البته این در بهترین حالت اتفاق است که این کودک شماره تماس نیروهای امدادی را بلد بوده و آنقدر نسبت به اهمیت تماس سریع با نیروهای امدادی آشنایی داشته که به سرعت این کار را انجام داده است، اما چند درصد از کودکان و نوجوانان در این مورد آگاهی کافی دارند و میدانند که اگر به هر دلیلی نیاز به کمک امدادگران اورژانس داشت، یا اگر کودکی در خانه تنها بود و حریقی رخ داد چطور باید با نیروهای امدادی ارتباط برقرار و درخواست کمک کند؟
حتی یاد دادن نکات دیگری به فرزندان، مثل چگونگی پناهگیری هنگام وقوع زمین لرزه، چگونگی تخلیه ساختمان حین وقوع حریق، استفاده نکردن از آسانسور حین آتش سوزی و… نیاز به آموزش و یادگیری دارد. آموزشهایی که امروزه به واسطه آنلاین شدن کلاسهای درسی حتماً باید از سوی والدین نیز بیش از پیش جدی گرفته شود.
بر اساس نظر برخی از کارشناسان ایمنی که در حوزه کودک و نوجوان نیز فعال هستند، تمام مواردی که گفته شد و آگاهی نسبت به چگونگی کار نیروهای امدادی، ارتباط برقرار کردن با آنها و … را میتوان از طریق بازی به کودکان آموزش داد. نکته قابل توجه این است که یکی از بهترین روشهای یادگیری بازیهای تعاملی است، این یادگیری علاوه بر اینکه با استقبال کودکان مواجه میشود، همچنین سرعت و دقت آنها را نیز افزایش میدهد.
کودکان با بازی کردن به نوعی زندگی را تمرین میکنند، برای همین آموزش نکات ایمنی، پر رنگ کردن نقش نیروهای امدادی در ذهن کودکان با استفاده از انجام بازیها و… علاوه بر اینکه کودکان را برای شرایط سخت و حساس زندگی آماده میکند، خلاقیت آنها را نیز افزایش میدهد و چقدر بهتر خواهد بود اگر کودکان در کنار بازیها با فرهنگ ایمنی و ارتباط برقرار کردن با نیروهای امدادی نیز آشنا شوند تا در صورت نیاز بتوانند به خودشان و اطرافیانشان کمک کنند.
علاوه بر تمام این موارد، باید به خاطر داشته باشیم که کودکان امروز، جوانانی هستند که سالهای بعد با حفظ و عمل به فرهنگ ایمنی میتوانند جامعه را به سمت مسیر ایمنی هدایت کنند تا از وقوع پلاسکو و سینا اطهرهای دیگر جلوگیری شود.
محمدرضا مرشد دوست یک کارشناس ایمنی و مدیرعامل انجمن کودک ایمن، ناجی فردا، درباره آموزش ایمنی از طریق بازی و هویت بخشی به شغل آتش نشانی- اظهار کرد: خانوادهها باید برای کودکانشان تمام تیمهای امدادی را هویت بخشی کنند. یعنی هویت این نیروهای امدادی از جمله آتشنشانی، اورژانس، پلیس و… را برای آنها آشکار کنند.
وی ادامه داد: در مورد اهمیت کار نیروها باید با کودکان گفت و گو کرد و به بهانههای مختلف و در شرایط مختلف توضیحاتی را در این رابطه به آنها ارائه کرد. مثلاً در شرایطی که به خاطر نوروز همه تعطیل بودند میتوانستند از طریق توضیح درباره اینکه کار نیروهای امدادی تعطیلی ندارد میتوان نسبت به هویت بخشی به مشاغل ایمنی برای کودکان اقدام کرد.
این کارشناس ایمنی گفت: یکی از اقدامات دیگری که خانوادهها میتوانند انجام دهند این است که با کودکانشان فیلمها و کارتونهای مربوط به نیروهای امدادی را نگاه کنند، تمام این اقدامات برای هویت بخشی به مشاغل امدادی و آشنایی کودکان با فرهنگ ایمنی بسیار مؤثر است. در سالهای گذشته که هنوز بیماری کرونا شایع نشده بود والدین میتوانستند کودکانشان را با نیروهای امدادی آشنا کنند و در ایستگاههای آتش نشانی حاضر میشدند.
مرشد دوست با اشاره به اینکه میتوان بازیهای قدیمی را کمی تغییر داد و با رویکرد ایمنی آنها را انجام داد، ادامه داد: مثلاً میتوان از طریق بازی نقاط امن خانه را به کودکان آموزش داد. یکی از بازیهای دیگر مربوط به تخلیه اضطراری در لحظات اولیه حادثه است، مثلاً میتوان گفت که با شنیدن صدای یک سوت همه بچهها داخل پارکینگ باشند، البته باید شروط آن را هم تعیین کنند و بگویند که نباید در شرایط اضطراری از آسانسور استفاده کنند.
وی با تاکید بر اینکه بازیهای ایمنی را باید در برنامههای والدین و کودکان قرار داد گفت: از طریق بازیها میتوان کودکان را برای آشنایی و یادگیری ایمنی تشویق کرد. در درازمدت این اقدام موجب افزایش فرهنگ ایمنی میشود.
منبع: ایسنا
نظر شما