ایستگاه نوروز؛ بدون توقف

بعد از یک سال پایین رفتن از پله‌های ایستگاه مترو، دلهره‌آور است. انگار که بخواهم وارد آزمایشگاهی شوم که ویروس کرونا اولین بار از آنجا دنیا را تسخیر کرد. پله‌هایی که هر روز چندین بار از آنها بالا و پایین می‌رفتم، اما در اوج فشردگی جمعیت اصلاً ندیده بودمشان.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حالا روی هر کدامشان که قدم می‌گذاشتم، احساس می‌کردم نیاز به یک ماسک بیشتر برای تنفس دارم. اما در همه این ماه‌ها و روزهای کرونایی، ایستگاه مترو باز بود و مسافران همیشگی خودش را داشت.

در میانه تعطیلات نوروز ایستگاه مترو خلوت است. اما بی مسافر نیست. ایستگاه هفت تیر، یکی از ایستگاه‌های تقاطعی است و شلوغ.

بلیت فروشی خلوت است تنها پیرمردی می‌خواهد که کارت بلیت اش را ۵ هزار تومان شارژ کند. چند مرد افغانستانی هم می‌آیند و بلیت می خرند، قیمت بلیت مترو همچنان به نرخ سال ۹۹ است. از مرد خوش روی بلیت فروش می‌خواهم که درباره حس و حال کار در روزهای نوروز بگوید. می‌رویم پشت دیوار شیشه‌ای. دیواری که برای ما با تصویر مسئول فروش بلیت قاب می‌شود.

روی میز اسکناس‌ها مرتب چیده شده است، منافذ شیشه مقابل با چسب پوشیده شده و تنها همین دریچه کوچک که دست مسافران می‌آید داخل به بیرون باز است.

آن سوی دیوار شیشه‌ای گفته شده بود که امکان دریافت پول به دلیل کرونا وجود ندارد. اما در این فاصله همچنان مسافران برای خرید پول می‌دادند. می‌پرسم نمی‌ترسید کرونا بگیرید؟

علی کریمی، ماه‌ها پیش کرونا گرفته است. می‌گوید: خیلی از این مسافران کارت بانکی ندارند، اگر داشته باشند هم کارت نمی‌دهند، مجبوریم. چه کنیم؟! وقتی می‌گوئیم کارت بدهید، با اینکه کارت دست‌شان است کارت نمی‌دهند، انگار که شک داشته باشند. اما چاره‌ای نیست دیگر.

سال ۱۴۰۰ را هم پشت باجه بلیت فروشی تحویل کرده است، از حس و حالش در زمان تحویل سال می‌پرسم. اینکه همه دوست دارند این زمان‌ها در جمع خانواده باشند، نبودن در کنار خانواده چه حسی دارد؟ می‌گوید: دو سال، در زمان سال تحویل مشغول کار بودم. اما تمام حواسم پیش خانواده‌ام بود. دوست داشتم در کنار آنها باشم. اما در ایستگاه هم در کنار همکاران، سال را نو کردیم. دلتنگی هست، ولی در کنار همکاران بودیم و مدل دیگری به شادی سال را تحویل کردیم. سفره هفت سین کوچکی چیدیم. که حال و هوای نوروز را در ایستگاه داشته باشیم.

"امسال همه پای سفره هفت سین یک دعای مشترک داشتند. اینکه از شر ویروس کرونا راحت شویم"، این دعای آقای کریمی در زمان سال تحویل هم بوده است که ماسک‌ها را راحت از روی صورت برداریم.

کاش از شر کرونا راحت شویم

در آن لحظات سال تحویل مترو مسافری هم دارد؟ آقای کریمی پاسخ می‌دهد: بله، مترو همیشه مسافر دارد، در آن زمان هم مسافر داشتیم. برخی برای رفتن به عید دیدنی از مترو استفاده می‌کنند.

در زمان صحبت گاهی مسافری برای خرید بلیت می‌آمد. از این سو چهره مسافران را دیدن تجربه دیگری است. چهره‌ها در هم فرو رفته، گاهی بی حواس، خواب آلود. دیدن این همه چهره در روز با انرژی‌های متفاوت می‌تواند حال آدم را خوب یا بد کند. چهره‌هایی که در همه آنها یک شتاب پنهان هم هست. گاهی اصلاً نگاهی به داخل نمی‌کنند، تنها دستشان است که می‌آید داخل و صدایی که می‌گوید یک بلیت.

می‌گوید، هر روز با انرژی خاصی به سر کار می‌آید. باید به این مسافران شتابان روحیه بدهد. با روی خوش و خنده همیشگی که روی لب دارد. ادامه می‌دهد: اگر ما گرفته و اخمو باشیم بر روی مردم هم تأثیر می‌گذارد. برای همین تلاش کرده‌ام همیشه با لبخند، روی خوش انرژی‌ام را منتقل مسافران کنم. اگر ما به مسافران انرژی بدهیم، انرژی هم می‌گیریم.

یک سال کرونایی که گذشت را این گونه مرور می‌کند: ما چون با مردم بیشتر در ارتباط هستیم و پول هم زیاد رد و بدل می‌شود، با ترس و لرز روزها را گذراندیم. یک بار هم به کرونا گرفتم که خیلی سخت بود. اما باز هم با ترس کار می‌کنیم که دوباره مبتلا نشویم این استرس همیشه با ما است. البته کمی هم مترو خلوت تر شده بود و مسافرها کم‌تر شده بودند.

در این سال‌ها که در مترو بوده، اتفاقی که به خاطرش مانده باشد در ایستگاه‌هایی که کار کرده رخ نداده است می‌گوید: تنها وقتی از ایستگاهی به ایستگاه دیگر می‌رویم دلتنگ همکاران می‌شویم.

در میان مشاغلی که در ایستگاه‌های مترو فعالیت می‌کنند کدام سخت‌تر است؟ از نظر او همه مشاغلی که در حال فعالیت ۲۴ ساعته برای خدمات رسانی به مردم هستند سخت و دشوار است. از راهبر مترو تا مسئول فروش بلیتی که در این روزهای کرونایی مجبور است هر روز با هزاران مسافر در ارتباط مستقیم باشد.

در پشت صحنه ایستگاه‌های مترو، آنجا که از دید مسافران پنهان است اتاقی ست که همه بخش‌های مترو را می‌توان رصد کرد.

مهدی اسماعیل زاده، مسئول ایستگاه هفت تیر می‌گوید: دشواری کار ما همیشه بوده است و انگیزه خدمت به شهروندان است که باعث می‌شود رنج دوری از خانواده را بتوانیم تحمل کنیم و روزها و ساعت‌هایی که همه در کنار خانواده‌ها هستند را مشغول کار باشیم.

او درباره سال کرونایی که پشت سر گذاشتیم هم می‌گوید: این سال تنها برای ما در مترو سال خاصی نبود بلکه برای همه مردم دنیا سال ویژه‌ای بود. ما هم در مترو تلاش کردیم این روزهای سخت را با کم‌ترین مشکل برای مسافران پشت سر بگذاریم.

فشار کاری سال گذشته زیاد بود

پریسا مالکی شریف، رئیس ایستگاه هفت تیر که مسئولیت هماهنگی و مدیریت ایستگاه را برعهده دارد، هم می‌گوید: به واسطه شیوع ویروس کرونا، کارکنان ایستگاه‌های مترو هم تحت فشار بیشتری قرار داشتند. از یک سری مراقبت‌ها به دلیل ویروس کرونا گرفته تا تلاش برای پیشگیری از این ویروس مانند جلوگیری از ورود مسافرانی که ماسک نداشتند.
می‌گوید: معمولاً پس از دشواری و سختی‌های یک ساله کار، تعطیلات و کنار خانواده بودن می‌تواند فشارهای یک سال سخت را جبران کند و نیرویی تازه برای فعالیت‌های سال جدید به افراد بدهد اما برخی از مشاغل این فرصت باز آفرینی را ندارند.

می‌گوید: طبیعتاً امسال فشار کاری نسبت به سال‌های گذشته بیشتر بوده است، زیرا با وجود کاهش نیرو، بیماری برخی پرسنل، فشار کاری بر روی سایر نیروها بیشتر شده بود، یعنی اگر می‌خواستند در ایام نوروز اضافه کار نداشته باشند، برای پوشش دهی و خدمات رسانی بهتر به مردم بیشتر اضافه کاری ایستاده‌اند.

او ادامه می‌دهد: دوری از خانواده، دشواری کار بخشی از مسئولیت‌های این شغل است نمی‌شود گفت عادت کرده‌اند، اما این بخش از سختی کار هم در طول این سال‌ها پذیرفته شده است. کار مترو روز تعطیل و غیر تعطیل ندارد و مانند کارهای اداری نیست.

می‌توان خطر کرونا را برای برخی از کارکنان مترو کم‌تر کرد مانند خرید اعتباری بلیت مترو. می‌گوید: برای جا افتادن یک فرهنگ تنها تبلیغات در مترو جواب نمی‌دهد و تلاش زیادی می‌خواهد، یکی از تلاش‌های ما که در روزهای کرونا شدت بیشتری گرفت عدم استفاده از پول خرد در مترو بود ولی برخی مواقع امکان آن نیست. مانند اینکه ما اتباعی زیادی داریم که کارت ندارند و یا برخی از مسافران مسن که فرزندانشان کارت‌هایشان را در اختیارشان قرار نمی‌دهند، اما برخی نیز در استفاده از کارت مقاومت می‌کنند انگار با پرداخت پول نقد احساس امنیت بیشتری دارند. این مقاومت در برابر فرهنگ استفاده از کارت در همه بخش‌های جامعه وجود دارد که در مترو در ایام کرونا در بخش فروش بلیت بیشتر خودش را نشان داده است.

درباره مسافران شب عید می‌پرسم. اسماعیل زاده پاسخ می‌دهد ما تا شب عید مسافر زیاد داریم امسال روزهای پایانی اسفند نسب به اسفند سال گذشته مسافر بیشتری داشتیم. تجربه یک سال زندگی با کرونا، در اختیار داشتن تجهیزات بیشتر، استفاده از ماسک و … باعث شده بود مردم بیشتر در این ایام از مترو استفاده کنند. در مجموع در این مدت نسبت به سال‌های بدون کرونا ۷۰ درصد مسافران مترو از این وسیله استفاده می‌کردند و ۳۰ درصد کاهش مسافر داشتیم.

مالکی هم در توضیح بیشتر می‌گوید: ما تا شب عید مسافر زیادی داریم اما تا ۴ فروردین ماه مسافران کاهش پیدا می‌کنند تا زمان بازگشایی ادارات.

در این روزهای تعطیل که همه از فرصت با هم بودن استفاده می‌کنیم، بسیاری هستند که مشغول کار و فعالیت هستند. آنهایی که برای چرخیدن دائمی چرخ شهر تعطیلی ندارند.

کد خبر 484112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.