۱۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۰
تقابل چین و آمریکا به نفع ایران

ایران، تنها کشوری است که دارای سیاست خارجی مستقل بوده و می‌تواند با داشتن منابع فراوان نفت و گاز در تأمین امنیت انرژی چین نقش ایفا کند. بنابراین رابطه راهبردی بین دو کشور کاملاً طبیعی بوده و علیرغم فراز و نشیب‌های فراوان در تاریخ، توسعه روابط دوجانبه از اصول خدشه ناپذیر سیاست خارجی دو کشور بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشت ایمان کرمی، کارشناس ارشد اقتصادی که در اختیار این رسانه قرار گرفته است: در گزارش نگاهی به سند ۲۵ ساله همکاری ایران و چین در خصوص بندهای مختلف در نقشه راه ایران و چین صحبت شد.

این قرار داد به تنهایی نمی‌تواند خوب یا بد باشد و به صورت کلی تصویری از حوزه‌های فعالیت دو طرف را مشخص می‌کند و بندهای مختلف این سند نشان از برقراری رابطه فروش نفت به چین و سرمایه گذاری در حوزه‌های توسعه اقتصادی توسط چین در ایران است.

ایران و چین به عنوان دو کشور مهم و تأثیرگذار در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی از سوابق قابل تأمل و چشمگیر طی چند دهه گذشته در گسترش مناسبات دو جانبه برخوردارند. روابط ایران و چین از نوع روابط فراگیر و جامع در سطح بین‌المللی است و همواره متضمن منافع دو طرف بوده است.

چین، یکی از اهداف تحرکات سیاست خارجی ایران به شمار می‌آید تا از طریق مشارکت دیپلماتیک با آن، منافع سیاسی و اقتصادی کشور تأمین شود. جمعیت یک و نیم میلیاردی آن می‌تواند بازار بزرگی برای عرضه کالاهای مختلف ایرانی باشد.

در سال‌های اخیر رابطه چین و آمریکا با چالش جدی مواجه شده است و چین در صدد شناسایی حوزه‌های آسیب پذیر خود در تقابل با آمریکا می‌باشد. در حوزه انرژی و تأمین انرژی بخش عمده‌ای از انرژی چین از خلیج فارس تأمین می‌شود. قابل توجه است که اگر این کشورهای تأمین کننده نفت در حوزه خلیج فارس بخواهند یک کشور را بین چین و آمریکا انتخاب کنند قطعاً انتخاب این کشورها آمریکا می‌باشد و لذا چین نیاز به یک متحد دائمی در خصوص تأمین انرژی دارد.

ایران، تنها کشوری است که دارای سیاست خارجی مستقل بوده و می‌تواند با داشتن منابع فراوان نفت و گاز در تأمین امنیت انرژی چین نقش ایفا کند. بنابراین رابطه راهبردی بین دو کشور کاملاً طبیعی بوده و علیرغم فراز و نشیب‌های فراوان در تاریخ، حفظ و توسعه روابط دوجانبه از اصول خدشه ناپذیر سیاست خارجی دو کشور بوده است.

تبیین فرصت‌ها و چالش‌های فراروی رابطه دو جانبه ایران و چین از ضرورتی آشکار با مقیاس منافع ملی برخوردار است. شناخت دقیق این بستر نیازمند ارزیابی واقع بینانه از وضعیت فعلی روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و نظامی است تا بر پایه آن بتوان ضمن ارائه طریق و تشریح الزامات راهبردی، روندهای احتمالی پیش رو و چشم انداز آتی این مناسبات را برآورد کرد.

روند رشد و توسعه اقتصادی چین قطعاً یک رویکرد ادامه دار دارد و یک تحدید جدی برای آمریکا محسوب می‌شود؛ این شریک مهم تجاری در کل دنیا می‌تواند یک شریک بسیار خوب برای ایران باشد البته لازم است تمامی مسئولان بررسی‌های لازم را انجام دهند. امید است با این قرارداد مهم و بینش و بیانات مقام معظم رهبری بتوانیم از این شرایط به شرایط بهتر اقتصادی حرکت کنیم و ایرانی با اقتدار و با صلابت بیشتری را در منطقه و جهان داشته باشیم.

کد خبر 484110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.