آنالیز عملکرد تیم ملی مقابل سوریه با امید بندی‌داریان

یک آنالیزور حرفه‌ای فوتبال به بررسی نقاط ضعف و قوت ملی‌پوشان در دیدار تدارکاتی هفته جاری برابر سوریه و عملکرد اسامی دعوت شده به اردو تیم ملی پرداخته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بالاخره پس از ماه‌ها تعطیلی فوتبال در عرصه ملی، شاهد برگزاری دیدار تیم ملی فوتبال کشورمان بودیم. ملی‌پوشان تحت هدایت دراگان اسکوچیچ از ابتدا فروردین ماه در آکادمی ملی فوتبال اردو زدند و سه شنبه هفته جاری برابر سوریه به میدان رفتند. اگر چه ایران در این مسابقه تدارکاتی موفق به پیروزی سه بر صفر مقابل حرف مدیترانه‌ای خود شد اما با توجه به حساسیت بازی‌های پیش رو تیم ملی در خرداد ماه، انتقادات فراوانی عملکرد و حتی دعوت شدگان توسط سرمربی کروات به تیم ملی را نشانه گرفت. بسیاری معتقدند ضعف‌هایی در چند بازی اخیر ملی‌پوشان با سکان داری اسکوچیچ دیده می‌شود که می‌تواند مقابل عراق و بحرین، ایران را به دردسر بیاندازد. از سوی دیگر خط خوردن نام‌هایی هم چون سعید عزت‌الهی، سامان قدوس، علیرضا جهانبخش و وریا غفوری از لیست تیم ملی و نیمکت نشینی صیادمنش و علی کریمی از طرف بسیاری از هوادران و کارشناسان فوتبال نگران کننده ارزیابی شده است. با تمام این تفاسیر کادر فنی و ملی‌پوشان کمتر از دو ماه دیگر فرصت دارند تا فکری برای این نقاط ضعف کرده و راه صعود به دور بعدی در منامه را هموارتر سازند. به همین بهانه عملکرد تیم ملی مقابل سوریه توسط امید بندی داریان، دارنده مدرک آنالیزوری فوتبال از باشگاه بارسلونا اسپانیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا بررسی شده که در ادامه می‌خوانیم:

آنالیز عملکرد تیم ملی مقابل سوریه با امید بندی‌داریان

تیم ملی برنامه داشت اما اجرایش نکرد!

یکی از انتقاداتی که پس از پایان دیدار ایران و سوریه آغاز شد این بود که به نظر می‌رسد تیم ملی برنامه چندان مشخصی برای دقایق بازی ندارد و سه پیروزی پشت سر هم در مصاف‌های دوستانه را نباید پای تفکرات اسکو نوشت. آن‌ها معتقدند ایران با داشتن برتری کیفی در نفراتش بردهای فعلی را کسب کرده و مقابل عراق و بحرین و آن هم در مسابقه رسمی، اتکا به این عامل نمی‌تواند آنچنان راهگشا باشد.

آنالیز: بازی با سوریه اساساً نتوانست تحلیل کاملی در اختیار فوتبال دوستان بگذارد چرا که تیم ملی در خیلی از موضوعات فنی امتحان نشد ولی سعی می‌کنیم نکاتی که اتفاق افتاده را بیان کنم. مسلماً نمی‌شود گفت تیم ملی برنامه نداشته اما نکته مهم این است که آیا برنامه تیم ملی اجرا شده یا نه؟ به عبارتی بحث امروز این است که زمان کافی برای دیکته کردن برنامه وجود داشته است یا خیر؟ به شخصه از این دیدگاه می‌بینم که در تیم ملی برنامه بود اما اجرا نشد. اگر چه معتقدم دقایق اول بازی تقریباً خوب بود اما هرچه گذشت تیم بی نظم و سردرگم شد.

آنالیز عملکرد تیم ملی مقابل سوریه با امید بندی‌داریان

گل‌های تیم ملی تاکتیکی بود؟

ملی‌پوشان برابر سوریه به سه گل دست یافتند که نکته جالب شیوه متفاوت هر یک از آن‌ها با دیگری بود. تیم ملی با کرنر، شروع مجدد تماشایی علیرضا بیرانوند و حرکت انفرادی کریم انصاری‌فرد موفق به گشودن دروازه ابراهیم عالمه شد. برخی معتقدند این بی‌نظمی در چگونگی رسیدن تیم ملی به گل نشان از آن می‌دهد که این گل‌ها تاکتیکی نبوده و برخواسته از اتفاق و حرکات انفرادی بازیکنان بوده است.

آنالیز: باور دارم گل‌های تیم ملی هم تاکتیکی بود و هم نبود. اگر گل‌های دوم و سوم را مقایسه کنید، متوجه آن خواهید شد. البته بهتر است بگویم ضعیف بودن سوریه عامل اصلی این موضوع بود؛ اشتباهات تاکتیکی سوری‌ها در کرنر و گل اول بازی نشان دهنده این اتفاق بود.

آنالیز عملکرد تیم ملی مقابل سوریه با امید بندی‌داریان

ضعف نگران‌کننده در دفاع

آنچه بیش از حد طرفداران و کارشناسان را از بابت سه مسابقه اخیر تیم ملی نگران کرده است، ضعف در خطوط دفاعی است. با گذشت بیش از یک سال از رفتن کارلوس کیروش و پایان فوتبال تدافعی در تیم ملی، حالا بر خلاف آنچه در گذشته شاهدش بودیم ملی‌پوشان بارها موقعیت‌های خطرناکی را در اختیار رقیب قرار می‌دهند. اتفاقی که مقابل ازبکستان مانع از کلین شیت نیازمند در نخستین تجربه ملی خود شد و اگر سوریه کمی خوش شانس تر و بیرانوند هم آماده نبود، شاید باز هم دروازه تیم ملی در دیدار روز سه شنبه باز شده بود. البته برخی منتقدین نیز باور دارند شاید لازم است اسکوچیچ کمی در نفرات دعوتی خود در خطوط عقب زمین تجدید نظر کند تا برای ادامه دیدارهای گروهی انتخابی جام جهانی، خطری از بابت دفاع تیم ملی را تهدید نکند.

آنالیز: عمده مشکل تیم ملی مقابل سوریه، در بحث دفاع فردی و تیمی بود که نقطه ضعف‌مان به شمار می‌رفت. من نیز معتقدم اگر تیمی قوی‌تر از سوریه در بازی مقابل ایران بازی می‌کرد، شاید تیم ملی به راحتی دو گل دریافت می‌کرد! صحنه‌های ضعف دفاعی را در فضای مجازی هم منتشر کردم و امیدوارم این هیجان بازیکنان جدید در دفاع بهبود پیدا کرده و همچنین ضعف در توپ‌های سوم هم برطرف شود. من فکر می‌کنم باید در بحث دفاع تیم ملی (علی‌الخصوص در کناره‌ها) شاهد تغییرات باشیم.

کد خبر 484107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.