همه چیز درباره محبوب‌ترین سریال نوروزی

بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی، ۸۲.۶ درصد از مردم در هفته اول نوروز ۱۴۰۰، بیننده برنامه های مختلف سیما بودند؛ نصاب سریال های هفته اول نوروز و برنامه های ویژه تحویل سال تلویزیون در سال جدید را نیز فصل سوم نون.خ شبکه یک و عصرجدید شبکه سه سیما جابه جا کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در هفته اول نوروز ۱۳۹۹، فصل ششم سریال پایتخت ۷۴.۹ درصد مخاطب داشت که فصل سوم نون. خ با حدود پنج درصد افزایش مخاطب، نصاب آن را در نوروز ۱۴۰۰ جا به جا نمود.

نون.خ سریالی به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیه کنندگی مهدی فرجی، برای اولین بار در نوروز ۱۳۹۸ روی آنتن شبکه یک سیما رفت و خیلی زود در دل مخاطبان جا باز نمود و در حال حاضر یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های تلویزیون است.

درباره سریال نون خ

مراحل ساخت سریال نون.خ که نوروز ۹۹ به روی آنتن رفت، با شیوع کرونا ناتمام ماند که البته خلاف پایتخت، تعداد قسمت‌ها کمتر شد تا پایان سریال باز نماند. نون.خ روایتگر ماجراهای مرد میان سال و ساده دلی به نام نورالدین خانزاده با بازی سعید آقاخانی و آشنایان و هم ولایتی‌های عجیب و غریبش است.

فصل سوم نون.خ با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی جلوی دوربین رفت و از اول فروردین ۱۴۰۰ از شبکه یک سیما پخش شد. حالا دیگر نورالدین خانزاده ملقب به نون. خ، به یکی از قهرمان‌های تلویزیون ایرانی تبدیل شده است. مردی با اصالت کردی که یکی از معتمدان شهر و در شغل فراوری تخمه آفتابگردان است. نون.خ ۳ داستانی در ادامه ۲ فصل قبلی این مجموعه داشت و با عروسی ناکام دختر نورالدین آغاز می‌شد که این عروسی حوادث و اتفاقات تازه ای را به دنبال داشت. نون.خ ۳ طنزهای کلامی و موقعیت‌های ناب کمدی کمتر دیده شده‌ای را داشت که جذابیت آن را بیشتر می‌کرد.

همه چیز درباره محبوب ترین سریال نوروزی ۱۴۰۰

در نون.خ ۳ شاهد بازگشت علی صادقی به این مجموعه بودیم، همچنین قرار بود اکبر عبدی نیز در این فصل از سریال حضور داشته باشد که به دلایل شخصی از بازی در آن انصراف داد. علاوه بر آقاخانی و صادقی، سیروس میمنت، شقایق دهقان، سید علی صالحی، پاشا جمالی، یدالله شادمانی، ندا قاسمی، نسرین مرادی، هدیه بازوند، شیدا یوسفی، علی اخوان، صهبا شرافتی، هدی استواری، آتنا مهیاری، کاظم نوربخش، ماشاالله وروایی، سیروس سپهری، یوسف کرمی، رضا رشیدی، سید حسین موسوی، سیروس حسینی فر، افشین ملکی، نازنین ایوبی، مرتضی رستمی و شقایق فتاحی در نون.خ ۳ نقش آفرینی کردند. علاوه بر این بازیگران، چند بازیگر کره‌ای و شرق آسیا نیز به عنوان توریست در این مجموعه حضور داشتند.

درباره کارگردان

تنها تعداد کمی از کارگردان‌ها هستند که نقش اصلی سریال‌هایشان را بر عهده داشته‌اند. مهران مدیری با سریال‌های ساعت خوش، نقطه چین، پاورچین، شب‌های برره و… رضا عطاران با کوچه اقاقیا، خانه به دوش، متهم گریخت، بزنگاه، ترش و شیرین و مهدی فخیم‌زاده با تنها ترین سردار، ولایت عشق، خواب و بیدار و فوق سری از جمله این کارگردان‌ها هستند. سعید آقاخانی نیز در راه در رو و بیمار استاندارد، علاوه بر کارگردانی، بازی هم می‌کرد و در هر کدام نقش متفاوتی را به تصویر کشیده بود. او حالا برای سومین سال پیاپی است که در سریال نون.خ در کنار کارگردانی، ایفاگر نقش اصلی نیز هست.

آقاخانی در سال ۷۲ با مجموعه طنز پرواز ۵۷ وارد عرصه بازیگری شد و در سال ۷۳ با ساعت خوش به شهرت رسید. در سال ۸۸ بود که با بازی در فیلم بعد از ظهر سگی سگی، حضور در سینما را تجربه نمود. او در سال ۸۹ سریال‌های زن بابا، راه در رو و خوش نشین ها را کارگردانی کرد. اولین تجربه کارگردانی آقاخانی در سینما، فیلم لامپ ۱۰۰ بود در بخش نگاه نو در سی و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. در سی و سومین جشنواره فیلم فجر برای ایفای نقش در فیلم خداحافظی طولانی به کارگردانی فرزاد موتمن، پس از رقابت تنگاتنگ با سیامک صفری برای بازی در فیلم اعترافات ذهن خطرناک من به کارگردانی هومن سیدی، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را از آن خود نمود. بعد از آن آقاخانی به عنوان بازیگری غیر طنز با توانمندی‌های فراوان شناخته شد که آثاری همچون حمال طلا، خون شد و کامیون به ایفای نقش پرداخت. او برای نقش آفرینی در فیلم کامیون، آخرین ساخته مرحوم کامبوزیا پرتوی، نامزد دریافت سیمرغ بلورین از سی و ششمین جشنواره فیلم فجر شد.

همه چیز درباره محبوب ترین سریال نوروزی ۱۴۰۰

چرا نون. خ محبوب است؟

اول: نون.خ در اقلیم کردستان روایت می‌شود. از آنجا که سعید آقاخانی خود کرد و متولد بیچار است، این منطقه را به خوبی می‌شناسد و با آداب و رسوم و سنن و فرهنگ آن کاملاً آشنا است. برای همین هم لحن ساده سریال و لهجه شیرین کردی در کنار بازی‌های فوق‌العاده بازیگران بومی، از جمله دلایلی است که این سریال را نزد مخاطبان به محبوبیت رسانده است. علاوه بر آن این امر از نظر گردشگری نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و مخاطبان را با جاذبه‌های این خطه از کشورمان آشنا می‌کند.

دوم: ترکیب بازیگران نون.خ از دیگر دلایل محبوبیت آن است. آقاخانی علاوه بر استفاده از چهره‌های طنز شناخته شده‌ای همچون علی صادقی، شقایق دهقان، علی صادقی و… از بازیگرانی بومی کردستان همچون سیروس میمنت، ندا قاسمی و کاظم نوربخش استفاده کرده تا این سریال باورپذیرتر بوده و همچون بسیاری دیگر از سریال‌های تلویزیونی، مشکل لهجه نداشته باشد.

سوم: نون.خ یک کمدی شریف است که برای جذب مخاطب بیشتر، به شوخی‌های رکیک و جنسی و اینستاگرامی چنگ نمی‌اندازد. نورالدین خانزاده، هیچ گاه از چهارچوب اخلاق و منش پهلوانی فاصله نمی‌گیرد و اگر کسی در این مجموعه مرتکب خلافی شود، نتیجه آن برای بیننده کاملاً ملموس است. آنچه در این سریال به عنوان شوخی می‌آید، بسیار ناب است و از ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی برای نقد استفاده می‌کند.

چهارم: در نون.خ در پس داستان کلی سریال، معضلات و مشکلاتی مطرح می‌شود که بسیاری از مردم به ویژه در غرب کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و این مهم، خود دلیلی بر محبوبیت بیشتر این مجموعه شده است. در نون.خ ۳، به معدن و گیاهان دارویی پرداخته شده بود.

پنجم: در این فصل از مجموعه نون.خ به دلیل فیلمبرداری در زمان شیوع کرونا، داستان با این بیماری نیز گره خورده و بازیگران با ماسک جلوی دوربین ظاهر شدند و حتی یک بیمار کرونایی نیز در میان کاراکترها وجود داشت. همین تفاوت و واقع گرایی باعث احساس نزدیکی بیشتر مخاطب با این مجموعه و افزایش جذابیت آن شده بود.

کد خبر 484106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.