پرسپولیس در حسرت قهرمانی آسیا؛ تاریخ سازی بایرن در اروپا

در سال ۱۳۹۹ فوتبال ایران و جهان در کنار سایر ورزش ها با همه گیری ویروس کرونا، چندین ماه مختل شد اما در ادامه و بدون حضور هواداران از سر گرفته شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سال ۱۳۹۹ سال بسیار سختی برای مردم ایران و کل مردم جهان بود چرا که با شیوع ویروس مهلکی به نام کووید ۱۹ که کرونا نام گرفت زندگی همه مختل شد. البته در کنار همه سختی‌ها، دنیای ورزش هم تحت الشعاع قرار گرفت و با مشکلاتی مواجه شد.

بعد از چندین ماه تعطیلی دنیای ورزش سرپا شد و راهش را با وجود کرونا ادامه داد. در ادامه به تشریح دنیای ورزش در سالی که گذشت (۱۳۹۹) می‌پردازیم.

سال ۱۳۹۹ در حالی آغاز شده بود که بازی‌های لیگ برتر فوتبال ایران از یک ماه قبل از این سال بخاطر شیوع کرونا تعطیل شده بود. ۹ هفته از لیگ برتر باقی مانده بود و ادامه بازی‌ها موافقان و مخالفان زیادی داشت.

با این وجود برنامه جدید اعلام شد و پس از چهار ماه تعطیلی، از هشتم تیرماه بازی‌ها از سر گرفته شد. پرسپولیس که اختلاف زیادی با سایر رقبا داشت، چند هفته زودتر چهارمین قهرمانی پیاپی خودش را جشن گرفت.

فینال جام حذفی هم سیزدهم شهریور ماه بین دو تیم استقلال تهران و تراکتور تبریز به میزبانی ورزشگاه امام رضا در مشهد مقدس برگزار شد. این دیدار را پرشورها سه بر دو بردند و برای دومین بار فاتح این رقابت‌ها شدند.

لیگ قهرمانان آسیا در همان شهریور ماه برگزار شد، استقلال، شهرخودرو، سپاهان و پرسپولیس چهار نماینده کشورمان در این رقابت‌ها بودند. نماینده‌ی اصفهان و مشهد در مرحله گروهی حذف شدند، آبی‌پوشان هم در مرحله ۱/۸ مقابل پاختاکور شکست خوردند و کنار رفتند.

اما پرسپولیس با حذف نمایندگان قطر، ازبکستان و عربستان راهی فینال شد. ۲۹ آذر فینال در دوحه میان قرمزپوشان و اولسان کره جنوبی برگزار شد. در نهایت آنها با شکست مقابل کره‌ای‌ها در حسرت قهرمانی آسیا همچنان باقی ماندند.

لیگ برتر فوتبال ایران در فصل بیستم از ۱۶ آبان آغاز شد اما همچنان بدون حضور تماشاگران. تا اینجای کار هجده هفته از این رقابت‌ها گذشته و هفته نوزدهم هم از ۱۴ فروردین و بعد از تعطیلات برگزار می‌شود. این در حالی است که فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا هم از ۲۵ فروردین با حضور نمایندگان کشورمان آغاز می‌شود. با این وجود دو مرحله از جام حذفی هم برگزار شده است.

در لیگ‌های اروپایی هم شرایط تعطیلی ناشی از کرونا ادامه داشت. مسابقات مهمی مانند المپیک توکیو، کوپا آمه‌ریکا، یورو و … لغو و به سال ۲۰۲۱ موکول شد. اما لیگ‌ها با مساعد شدن شرایط به کار خود ادامه دادند.

در هفته‌های پایانی لیگ‌های اروپایی، به ترتیب بایرن مونیخ در آلمان، رئال مادرید در اسپانیا، یوونتوس در ایتالیا قهرمان شدند. در لیگ جزیره لیورپول با یورگن کلوپ به حسرت ۳۰ ساله خود پایان داد و قهرمان انگلیس شد و لیگ فرانسه هم بدون اعلام قهرمان نیمه تمام باقی ماند.

پس از مشخص شدن سرنوشت قهرمان لیگ‌های داخلی، یوفا و فیفا تصمیم گرفتند ادامه لیگ قهرمانان اروپا در فصل ۲۰۱۹‌-۲۰۲۰ که شصت و پنجمین دوره از مسابقات فوتبال باشگاه‌های برتر اروپا و بیست و هشتمین دورهٔ لیگ قهرمانان اروپا بود را برگزار کنند.

بخش زیاد این دوره از رقابت‌ها در شرایط بحران شیوع ویروس کرونا برگزار شد. این مسابقات از مرحله یک چهارم نهایی به بعد به علت شیوع این بیماری، به صورت تک بازی و در شهر لیسبون پرتغال برگزار شد.

در نهایت این مسابقات با قهرمانی بایرن مونیخ به پایان رسید و نکته جالب توجه قهرمانی مقتدرانه باواریایی‌ها این بود که آنها به اولین تیمی تبدیل شدند که با پیروزی در تمامی دیدارهای خود بدون حتی یک شکست فاتح جام می‌شوند. آنها در حال حاضر در کنار بارسلونا صاحب دو سه‌گانه هستند.

فصل جدید لیگ‌های معتبر اروپایی در سال ۲۰۲۱ هم خیلی زود آغاز شد. لیگ یک فرانسه با توجه به ناتمام ماندن در فصل قبل، زودتر و از تاریخ ۱۴ مرداد کار خودش را شروع کرد. لیگ‌های اسپانیا و انگلیس از ۲۲ شهریور و لیگ‌های آلمان و ایتالیا هم از ۲۸ و ۲۹ شهریور استارت زدند.

در کنار اینها، مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا هم قرعه کشی شد و از ۳۰ مرداد ماه ۱۳۹۹ فصل ۲۰۲۱ این رقابت‌ها آغاز شد. نوزده آذر ماه مرحله گروهی تمام شد و در مرحله ۱/۸ نهایی تیم‌های لیورپول، پاریس دورتموند، پورتو چلسی، سیتی و رئال با برتری مقابل رقبا به دور بعد راه یافته‌اند.

کد خبر 484050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.