علل بروز صرع و روش‌های درمان آن چیست؟

یک متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب و فلوشیپ صرع علل بروز بیماری صرع، نقش وراثت، علائم و سرعت انتقال این بیماری و روش‌های درمانی آن را تشریح کرد.

جعفر مهوری در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص علل بروز بیماری صرع، اظهار کرد: همه انسان‌ها نورون‌هایی در مغز دارند و احتمال تهدید پذیری این نورون‌ها و بروز تشنج در بین بعضی از افراد وجود دارد، علل مختلفی در بروز این این پدیده نقش دارند، باید این نورون‌ها همزمان به ارتعاش درمی‌آیند و عواملی مثل بیخوابی، اختلال قاعدگی، استفاده از الکل و ژنتیک موجب می‌شود این نورون‌ها در این جهت قرار بگیرند و با فعالیت بیشتر، نورون‌های دیگر را تحریک کرده و منجر به علامت شوند.

وی اضافه کرد: در واقع باید ۶ سانتی متر مغز تحریک شود تا بتوانیم علامت را ببینیم، اگر کمتر باشد و نورون‌ها به موازات هم به ارتعاش در نیاید و با رعایت موارد لازم به وسیله بیمار ممکن است که حمله تشنجی به او دست ندهد، احتمال دارد یک نفر در طول زندگی یک بار تشنج کند و اگر تشنج تکرار شود صرع اتفاق می‌افتد.

بارزترین علامت صرع تشنج نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تصریح کرد: پایداری صرع بیشتر از تشنج است و بارزترین علامت صرع تشنج نیست، در واقع ۹ درصد افراد ممکن است بیهوش شوند و یک درصد دچار صرع شوند که نیازمند تشخیص و درمان و بیماری به وسیله پزشک و متخصص مغز و اعصاب هستند.

وی تاکید کرد: بیماری صرع انواع مختلفی دارد، احتمال بروز صدها نوع تشنج است، بسیاری خانواده‌ها آگاه نیستند که با یک حمله صرعی و تشنجی مواجه شدند، به دلیل اینکه برخی علائم جزئی و غیر معمول است، هر نقطه‌ای از مغر ممکن است تشنج زا باشد و هر کدام علامت خاص خود را نشان می‌دهد.

مهوری به خانواده‌ها، توصیه کرد: معمولاً تشنج‌های بزرگ خانواده‌ها را نگران می‌کند، باید بدانیم این نوع تشنج ترسی ندارد و همه افراد خانواده برخورد با آن را می‌دانند، تشنج‌های کوچک و غیر معمول نگران کننده بوده و در آینده بخشی از حافظه را درگیر می‌کند، باید همه مردم علائم تشنج و شکل‌های مختلف آن را بشناسند تا شاهد بروز یک یک بیماری مزمن در آینده نباشند.

ژنتیک در بروز یک سوم صرع‌ها نقش دارد

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار کرد: مانند بسیاری از بیماری‌های دیگر وراثت در بروز این بیماری نقش مهمی دارد، در یک سوم صرع‌ها ممکن است ژنتیک نقش داشته باشد ولی به خانواده‌ها اطمینان می‌دهم ژنی که انتقال پیدا می‌کند قدرت زیادی ندارد و ۵ تا ۸ درصد صرع منتقل می‌شود، انتقال بعضی از صرع‌ها قوی‌تر است و بعضی انتقال ضعیف‌تری دارند، معمولاً انتقال وراثتی صرع‌های فوکال کمتر است و صرع‌های بزرگ سرعت انتقال بیشتری دارند.

وی اضافه کرد: از مهم‌ترین صرع‌های بزرگ صرع «میوکلونوس» جوانان است که سرعت انتقال آن قوی بوده و صرع‌های کوچک مثل «آپسانس» برای مدت کوتاه (۴ ثانیه) بیمار مات می‌شود و انتقال قوی‌تر دارند، خانواده‌ها نباید نگران باشد و قرار نیست که همه فرزندان یک خانواده مبتلا به صرع شوند.

این فلوشیپ صرع، خاطرنشان کرد: بعضی از انواع صرع می‌تواند به صورت ارثی انتقال پیدا کند بنابراین مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج بسیار مهم است و توصیه می‌شود، چنانچه کودک دچار بیماری صرع است قبل از شروع سن تحصیل نسبت به اقدامات پیشگیرانه و درمانی وی جهت درمان و کمک به فرایند یادگیری او اقدام شود.

۷۰ درصد بیماران صرع درمان پذیر هستند

مهوری به خانواده‌ها، توصیه کرد: اگر با بیمار صرع مواجه هستید وی را به متخصص مغز و اعصاب راهنمایی کنید، بیش از ۷۰ درصد بیماران صرعی درمان پذیر هستند و در تعدادی عمل جراحی می‌تواند باعث درمان قطعی آنها شود، پیشرفت‌های علمی سال‌های اخیر در کشور و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان موجب شده است در بسیاری موارد بیماری صرع قابل کنترل و درمان شود.

وی با تاکید بر نحوه تشخیص و درمان بیماری صرع، گفت: نوع نوار مغزی، ام آر آی و علائم بروز دهنده تشخیص و انتقال ارثی بیماری صرع را مشخص می‌کند، صرع هم مثل بسیاری از بیماری‌ها احتمال دارد منتقل شود و این انتقال بیشتر از ۸ درصد نیست، صرع مهم‌ترین بیماری مغز و اعصاب و قابل درمان است.

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب، تصریح کرد: تا قبل از سال ۱۳۸۰ تنها درمان دارویی برای بیماری صرع وجود داشت، از آن به بعد و طی ۲۰ سال اخیر در زمینه درمان بیماری صرع در کشور شاهد جهش‌های بسیاری بودیم، تشخیص سطح تشنج با ویدئو، انجام اعمال جراحی و تجویز داروهای جدید با عوارض کمتری برای بیماران صورت می‌گیرد، اما متأسفانه هزینه داروها برای بیماران بالاست و نیازمند حمایت دارویی هستند.

مهوری با بیان اینکه در زمینه جراحی بیماران صرع در کشور و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان رشد زیادی کرده است، افزود: خوشبختانه گروه متخصصان مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیش از ۸۰۰ عمل جراحی را انجام دادند، بسیاری از عمل‌های جراحی نوین در این دانشگاه شروع شده و جایگاه خوبی دارد، برای بیمارانی که درمان دارویی جواب نمی‌دهد، می‌توان با عمل جراحی نسبت به درمان آنها اقدام کرد.

وی با اشاره به اینکه بیمار باید تغذیه مناسب داشته باشد، اظهار کرد: لازم است بیمار به موقع غذا بخورد، از شیر، لبنیات، سبزی و میوه‌ها استفاده کند تا با مصرف داروها کاهش کلسیم و ویتامین دی در بدن نداشته باشند.

این فلوشیپ صرع، خاطرنشان کرد: افراد سالمند که دچار بیماری صرع هستند، جهت پیشگیری از تداخل دارویی حتماً با پزشک خود مشورت کنند، با توجه به پیشرفت‌های علمی در سال‌های اخیر داروهای جدید با روش‌های باکس موجب توقف صرع در موارد غیر قابل کنترل شده است، بنابراین خانواده‌ها به جای نگرانی اقدام به درمان تخصصی کنند.

کد خبر 483999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.