مهارت مدیریت «عیدی» را به بچه‌ها بیاموزید

از بهترین خاطرات و لذت‌های بچه‌ها در ایام نوروز هر ساله عیدی گرفتن از بزرگترها است اما از آن هم مهمتر مدیریت این عیدی ها است که والدین باید این موضوع را به فرزندان خود آموزش دهند.

به گزارش ایمنا، یکی از بهترین علایق و خاطرات بچه‌ها از دوران کودکی عیدی گرفتن از بزرگترها و فامیل‌ها است، از پدر و مادر گرفته تا پدر بزرگ و مادربزرگ و دیگر اعضای خانواده که بهترین خاطراتشان را می‌سازد. بنابراین شاید این‌طور بتوان گفت که بهترین لذت بچه‌ها از عید به جز تفریح و گردششان، عیدی گرفتن است.

برای عیدی دادن بهتر است که مقدار کمی پول بر اساس سن و سال بچه در نظر گرفته شود، به طور مثال برای بچه‌های کوچک‌تر کمتر و برای بچه‌های بزرگ‌تر بیشتر در نظر گرفته شود و مزیت پول نسبت به سایر نوع عیدی‌ها این است که این حق انتخاب را برای بچه‌ها قائل می‌شوید تا خودشان بر اساس علایقشان خرید کنند یا پول‌هایشان را جمع کنند. خیلی‌ها هم اعتقاد دارند که عیدی نباید پولی باشد بلکه بر اساس سن بچه برایش خرید کنند که آن هم نظر دیگری است.

در هر صورت نکته مهم این است که لذت عیدی گرفتن را از بچه‌هایمان نگیریم و عیدی آنها را از خودشان نگیریم، خیلی از بچه‌ها این خاطره در ذهنشان مانده که پدر و مادرها به حساب ذخیره کردن پول‌هایشان عیدی شأن را می‌گیرند اما در هر صورت بچه‌ها نمی‌فهمند چه اتفاقی در طول سال برای عیدی شأن افتاد و این خاطره در ذهنشان آنقدر باقی می‌ماند که برای بقیه نیز تعریف می‌کنند. در عیدی‌های نقدی بهتر است از پول نو استفاده کنید، چون کودکان تفاوت پول کهنه و نو را متوجه می‌شوند. سعی کنیم از تعداد اسکناس‌ها خردتر در پرداخت عیدی استفاده کنید، چون در ذهن کودکان تعداد بیشتر اسکناس به معنای ارزش بیشتر پول و ذوق بیشتری می‌کنند.

حتی اگر پدر و مادر عیدی بچه‌ها را برای خودشان در بانک گذاشته یا ذخیره کرده باشند بهترین حالت این است که بچه‌ها در جریان این ذخیره کردن باشند مثلاً برایشان قلکی تهیه شود که بچه‌ها در جریان ذخیره پول‌هایشان قرار بگیرند و خودشان در طول سال تصمیم بگیرند آن را در جایی هزینه کنند یا خیر و یا اینکه چه چیز مورد نیازشان است که می‌توانند آن را با پول عیدی شأن تهیه کنند این بهترین حالت لذت بخش برای بچه‌ها می‌تواند باشد همین که مدیریت مالی شأن نیز در دست خودشان است و بچه‌ها را به سمت استقلال سوق می‌دهد.

بنابراین عیدی بچه‌ها را به خود آنها بدهید و اگر سن و سالشان برای ذخیره کردن کم است به آنها یاد دهیم که چطور پول‌هایشان را جمع و نگهداری کنند، اگر هم سن آنها به این حد نمی‌رسد و هنوز نمی‌دانند که با پول چه می‌کنند، بهتر است پدر و مادر آنها را به فروشگاه ببرند و برایشان توضیح دهند که مثلاً با عیدی خودشان برایشان اسباب بازی یا وسیله دیگری خرید می‌کنند اما این حق انتخاب را برای خود بچه قائل شوند.

نکته دیگر این است که پول یا هدیه‌ای که دیگران به بچه‌ها می‌دهند را تمسخر نکنید. یکی از وظایف والدین این است که به کودکانشان یاد دهند انسان قدرشناسی باشد، این به سلامت روانی کودکان کمک می‌کند. چه اینکه تا ابد در ذهنشان این باقی می‌ماند که اگر کسی پول یا هدیه مادی کم ارزش تری برایشان خریده این آدم ارزشی برایشان قائل نشده بنابراین به بچه‌هایتان این را آموزش ندهید که دیگران را بر اساس عیدی شأن ارزیابی کنند.

مسئله دیگر هم احترام گذاشتن به بزرگترها و تشکر کردن از آنها است که باز هم از وظایف بزرگترها و والدین است که به بچه‌هایشان آموزش دهند وقتی فردی به آنها عیدی داد، قدرشناس باشند و از او تشکر کنند، حتی اگر ارزش مادی یا مالی کمی عیدی داشته باشد.

در طول دوران نوروز بچه‌ها به دیدار پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها می‌روند و آنها هم عموماً از لابه لای قرآن به بچه‌ها و نوه‌هایشان عیدی می‌دهند. به بچه‌ها آموزش تشکر کردن و تبریک عید را بدهید تا بزرگترها هم خوشحال شوند. مثلاً به کودکتان یاد دهید که حتماً با دیدن بزرگترها به آنها عید را تبریک بگویند و در صورت دریافت عیدی تشکر کنند.

نکته دیگر این است که برای عیدی دادن و گرفتن رقابت و چشم و هم چشمی نکنید. به کودکانتان بیاموزید که حتماً عیدی گرفتن از طرف بزرگترها جزو واجبات نیست، اگر بزرگ‌تری عیدی می‌دهد لطف می‌کند و از سوی دیگر هم عیدی دادن نباید رقابتی باشد مثلاً خاله یا عمه مبلغی عیدی می‌دهند و ما هم مبلغ بیشتری بدهیم بلکه همان میزان کم عیدی از ارزش معنوی برخوردار است و برای بچه‌ها لذت دارد مگر اینکه ما به عنوان پدر و مادر تعریف دیگری از عیدی داشته باشیم که در این صورت بر ذهنیت کودکان هم تأثیر نادرست می‌گذارد.

بنابراین اگر به خاطرات خودمان رجوع کنیم می‌بینیم گاهی اوقات در کنار خاطرات شیرین از عیدی گرفتن خاطرات تلخی هم داریم که شاید ناشی از تبعیض‌ها و رفتارهای نامناسب بزرگسالان باشند. بنابراین نحوه عیدی دادن یادمان باشد که بر روان کودکان و نوجوانان تأثیرگذار است.

نحوه مدیریت عیدی‌ها

حال که به روزهای پایانی نوروز نزدیک می‌شویم بهتر است چند نکته درباره مدیریت عیدی بچه‌ها را در نظر داشته باشیم نخست اینکه همانطور که جلوتر ذکر شد بهتر است که مدیریت آن را به دست خود بچه‌ها بسپاریم و برای بچه‌ها اعتمادسازی کنیم یعنی این‌طور نباشد که عیدی‌هایشان را خرج کنیم می‌توانیم یک باکس یا قلک برایشان مشخص کنیم و بگوییم عیدی‌هایشان را در آن ذخیره کنند و هر زمان که به وسیله‌ای نیاز دارند یا دوست دارند آن را داشته باشند از ذخیره عیدی شأن خرج کنند و اگر هم میزان آن کم است می‌توانیم ما هم کمکی مالی به آنها داشته باشیم تا بتوانند آن وسیله را تهیه کنند در این صورت بچه‌ها قدری حساب و کتاب لوازمی که نیاز یا علاقه شأن است هم دستشان می‌آید.

اگر کودک شما به سن تشخیص و نزدیک نوجوانی رسیده بهتر است که با او صحبت کنید و بهترین راه ذخیره پول مثل نگه داشتن پول به نام خودش در بانک را در نظر داشته باشید.

و برای جمع بندی باید مطرح کرد که طوری رفتار کنید که تنها ماهیت عیدی دادن و گرفتن برای کودکان مهم باشد نه دریافت عیدی گرانقیمت. در زمان عیدی دادن میان کودکان تبعیض قائل نشوند و سعی کنید عیدی یکسان پرداخت شود تا حس حسادت در ذهن بچه‌ها زنده نشود. ایام نوروز و دریافت عیدی فرصت خوبی برای آموزش تشکر و قدردانی به کودکان است، از کودکان بخواهید وقتی از کسی عیدی دریافت کردند از او تشکر کنند، چه مبلغ عیدی کم و چه زیاد باشد، چه هدیه مورد پسندشان باشد و یا نباشد. از زمان ایام نوروز برای دید و بازدید و معاشرت با فامیل و آشنایان استفاده کنید و سعی کنید این رسوم را در ذهن کودکانتان زنده نگه دارید.

منبع: مشرق
کد خبر 483951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.