همین امروز از اطلاعاتتان نسخه پشتیبان تهیه ‌کنید

تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات و داده‌ها، مسأله بسیار مهمی است و فراموشی و یا بی‌توجهی به آن بسیاری از افراد، مشاغل و حتی بازی‌ها را با مشکل از دست رفتن حجم زیادی از داده‌های ارزشمند مواجه می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هر روز افراد مقدار زیادی از داده‌های ارزشمند شخصی یا شغلی و حتی اطلاعات مربوط به بازی‌های کامپیوتری خود را از دست می‌دهند، زیرا از روش اساسی تهیه نسخه پشتیبان پیروی نمی‌کنند. در دنیای امروز گم شدن تلفن همراه، خراب شدن هارد دیسک و مواردی از این قبیل باعث می‌شود صدها عکس، فیلم و سند ارزشمند و غیر قابل جایگزین از دست برود. صدها طریق برای از دست رفتن بدون بازگشت اطلاعات وجود دارد؛ ۲۹ درصد از این موارد به دنبال حوادثی هم‌چون تصادفات و بلایای طبیعی به وجود می‌آید و حتی در صورت صرف وقت و هزینه زیاد به دنبال نابودی همیشگی منابع، راهی برای بازگرداندن اطلاعات باقی نمی‌ماند. در ادامه شمارا با تاریخچه روز جهانی پشتیبان‌گیری و اهمیت تهیه نسخه پشتیبان آشنا می‌کنیم:

همین امروز از اطلاعاتتان نسخه پشتیبان تهیه ‌کنید

تاریخچه روز جهانی پشتیبان‌گیری

روز جهانی پشتیبان‌گیری (World Backup Day) که در ۳۱ مارس هر سال برگزاری می‌شود، به‌عنوان نوعی یادآوری برای تهیه نسخه پشتیبان از پرونده‌های مختلف شخصی و حرفه‌ای هر فرد و نیز پر رنگ کردن اهمیت این اقدام محسوب می‌شود. پشتیبان‌گیری عبارت است از تهیه یک نسخه ذخیره‌شده از تمام پرونده‌هایی که روی سیستم‌های شخصی یا سازمانی وجود دارد؛ حتی فایل‌هایی که فرد آنها را کمتر به کار می‌گیرد.

این روز برای نخستین بار در سال ۲۰۱۱ و توسط یک مشاور دیجیتال معرفی شد. این ایده با مشاهده پستی در یکی از شبکه‌های مجازی به ذهن او رسید که در آن یکی از کاربران در مورد از دست دادن هارد دیسک خود گفته بود که ای کاش کسی به او یادآوری می‌کرد که پشتیبان‌گیری از اطلاعات چقدر اهمیت دارد. پس از آن این مشاور دیجیتال به این نتیجه رسید که هیچ چیز به اندازه یک روز جهانی نمی‌توانند چنین آرزویی را برآورده کند. بدین‌ترتیب ۳۱ مارس را به‌عنوان روز جهانی پشتیبان‌گیری انتخاب و اعلام کرد که گاهی از دست دادن اطلاعات این احساس را ایجاد می‌کند که جهان با شما سر شوخی گذاشته است، اما با تهیه نسخه پشتیبان می‌توان از این کار جلوگیری کرد.

پس از آن او ایده خود را به عنوان یک ابتکار مستقل برای افزایش آگاهی افراد در مورد تهیه نسخه پشتیبان و نگهداری داده‌ها ارائه داد و با به اشتراک گذاشتن سوگند پشتیبان‌گیری در این روز، به این صورت که "قسم می‌خورم در روز ۳۱ مارس، روز جهانی پشتیبان‌گیری از تمامی اسناد مهم و خاطرات و اطلاعات ارزشمندم، نسخه پشتیبان تهیه کنم"، ایده خود را به سرعت در تمامی نقاط جهان رواج داد.

همین امروز از اطلاعاتتان نسخه پشتیبان تهیه ‌کنید

تهیه نسخه پشتیبان چه اهمیتی دارد؟

هر چند امنیت داده‌ها و تجهیزات امری بسیار مهم است، اما هیچ‌چیز مهم‌تر از تهیه نسخه پشتیبان از آن‌ها نیست، زیرا در صورت بروز هر نوع اتفاق و فاجعه‌ای بیش از ۳۰ درصد از افراد راهی برای بازگرداندن پرونده‌های مهم خود ندارند. در حقیقت داده‌های هر سیستم از خود آن سیستم باارزش‌تر است، چرا که هر دستگاهی قابلیت جایگزینی دارد، اما مقاله‌ای که ماه‌ها وقت صرف آن شده، فیلمی که از برداشتن اولین گام‌های فرزند گرفته شده، لحظات بدون تکراری که فقط برای یکبار ثبت شده و مواردی از این قبیل، هرگز تکرار نمی‌شوند.

از سوی دیگر هرچند همه گمان می‌کنند که رایانه‌های ایمنی دارند، از هر ۱۰ رایانه شخصی و کاری، یکی ویروسی است و این امر باعث از دست رفتن ناگهانی و غیر قابل بازیابی داده‌ها خواهد شد. آمار نشان می‌دهد که در کشوری هم‌چون آمریکا روزانه ۱۱۳ گوشی تلفن همراه دزدیده می‌شود. با توجه به اینکه در دنیای مدرن دیجیتالی، زندگی بسیاری از مردم برای انجام کارهای تجاری و یا شخصی، به تلفن همراه‌شان وابسته است، گم شدن گوشی به معنای از دست رفتن تمامی اسناد، تصاویر، فیلم‌ها و موسیقی‌های ارزشمند ذخیره‌شده روی آن است‌. گاهی نیز این امکان وجود دارد که شخصی به طور اشتباه داده‌های خود را حذف کند. بدین‌ترتیب و با وجود اینکه گزینه‌های بسیار آسانی هم‌چون تهیه نسخه پشتیبان در اختیار همه قرار دارد، نادیده گرفتن آن امری بسیار دور از منطق تلقی می‌شود.

همین امروز از اطلاعاتتان نسخه پشتیبان تهیه ‌کنید

پشتیبان‌گیری از اطلاعات چه معنایی دارد؟

پشتیبان‌گیری از داده‌ها، به معنای تهیه نسخه دوم از هر چیزی است که فرد نمی‌خواهد از دست بدهد. اگر اتفاقی برای نسخه‌های اصلی بیافتد، می‌توان با استفاده از یک سرویس پشتیبان‌گیری در رایانه، تلفن و غیره، نسخه پشتیبان را بازیابی کرد. هدف اصلی پشتیبان‌گیری نیز تهیه برنامه بازیابی، در صورتی است که داده‌های اولیه غیرقابل دسترس باشد. با توجه به پیشرفت‌های فن‌آروانه، پشتیبان‌گیری هرگز آسان‌تر از امروز نبوده است و اکثر نرم افزارها و سخت‌افزارهای لازم برای این منظور در دسترس همگان است. امروزه اپل، گوگل، مایکروسافت، سامسونگ و سایر شرکت‌ها، خدمات پشتیبان خود را دارند. معمولاً تنها کاری که باید انجام شود این است که کاربران به تنظیمات دستگاه دسترسی پیدا کرده و گزینه پشتیبان‌گیری از همه داده‌ها را فعال کنند. پس از آن تنها در مدت چند دقیقه تمام اطلاعات ارزشمند موجود روی دستگاه ایمن و سالم خواهند بود.

کد خبر 483900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.