تعرفه برق برای صنایع کوچک افزایش نمی‌یابد

چندی پیش با مصوبه مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه سال۱۴۰۰، یارانه قیمت برق برای صنایع بزرگ کاهش یافت و زمزمه هایی برای افزایش تعرفه برای صنایع کوچک نیز شنیده شد اما طبق اعلام مدیرعامل شرکت توانیز تا کنون چنین طرحی در دستور کار قرار نگرفته است.

به گزارش ایمنا، محمد حسن متولی زاده با اشاره به افزایش ۲۷۵ درصدی تعرفه برق برای صنایع بزرگ، اظهار کرد: در قانون هیچ افزایش تعرفه‌ای برای صنایع کوچک پیش بینی نشده است و قرار نیست که تعرفه برق صنایع کوچک افزایش یابد.

وی با تاکید بر اینکه در قانون برای صنایع پر انرژی و بزرگ افزایش تعرفه پیش بینی و قرار شده یارانه پرداختی آنها کاهش یابد، تصریح کرد: منافع حاصل از این افزایش قیمت صرف توسعه زیرساخت‌ها و شهرک‌های صنعتی و روستاها می‌شود و تنها هدف این است که یارانه پرداختی آنها کاهش یابد.

مدیرعامل شرکت توانیر بیان اینکه صنایعی که زیر دو مگاوات مصرف دارند مشمول افزایش قیمت نمی‌شوند، اظهار کرد: صنایع کوچک و متوسط عمدتاً زیر دو مگاوات مصرف برق دارند و حتی در شهرک‌های صنعتی نیز به ندرت می‌شود که به مصرف دو مگاوات برسند.

چندی پیش نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای با افزایش بهای برق صنایع فلزی، واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی موافقت کردند؛ طبق این مصوبه وزارت نیرو مکلف است متوسط بهای انرژی برق تحویلی به صنایع فولادی، آلومینیوم، مس، فلزات اساسی، کانی‌های فلزی، واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی را بر مبنای نرخ خرید انرژی برق از نیروگاه‌های دارای قرارداد تبدیل انرژی (eca) محاسبه و دریافت کند.

منابع حاصل از محل افزایش بهای برق این صنایع به حساب شرکت توانیر نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود و پیشنهاد شده است این افزایش درآمد صرف طرح‌های نیمه تمام و شهرک‌های صنعتی که نیاز به ایجاد زیر ساخت دارند و همچنین اصلاح و نوسازی شبکه‌های فرسوده و نیروگاه‌های قدیمی و برق رسانی و رفع تنش آبی در مناطق محروم شود.

محمدباقر نوبخت در جریان بررسی این بند گفت که با این مصوبه قیمت برق از ٨٠ به ٣٠٠ تومان افزایش می‌یابد و این امر باعث می‌شود برق برای این مجموعه‌ها ۸,۰۰۰ میلیارد تومان گران شود.

منبع: ایسنا

کد خبر 483834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.