ربیعی: ۱۲ فروردین نماد رفراندوم‌محور بودن نظام جمهوری اسلامی است

سخنگوی دولت ۱۲ فروردین را نماد رفراندوم‌محور بودن نظام جمهوری اسلامی خواند و گفت: همه وظیفه داریم تمهیداتی بیاندیشدیم که بر مبنای آن هر نسلی آرا و اندیشه خود را بتواند در صندوق بیاندازد.

به گزارش ایمنا، علی ربیعی روز سه شنبه در نخستین نشست خبری خود در سال ۱۴۰۰ با بیان اینکه در آستانه قرن نوین هستیم و همپوشانی اعیاد بزرگ و نوروز را تنفس می‌کنیم، اظهار کرد: این نشان از چند وجهی بودن هویت ملت ایران دارد که به طور یکجا چهره نوروز و نیمه شعبان ۱۲ فروردین همنشین شده است. دیروز روز نیمه شعبان را به جشن نشستیم و نیمه شعبان برای ما طی قرن‌ها با امید و آرزو همراه بود.

وی افزود: با امید سختی‌ها و دشواری‌ها را پشت سر گذاشتیم و در فراز و نشیب‌ها هم با همین امید راه‌هایی برای آینده خود ساخته‌ایم. در جهان پر از ظلم امروز و در دنیای پرتلاطم و یک جانبه‌گرایی‌ها، مقاومت با امید به آینده روشن و با آبرو برای سعادت برای همه ما تجربه‌ای است که این سال‌ها بیش از سال‌های دیگر ما ایرانیان با آن روبرو بودیم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: از سال‌های سخت رنج‌های توأمان تحریم و کرونا، امروز به آینده‌ای بهتر در سایه توجهات حضرت ولی عصر (عج) عبور خواهیم کرد و مطمئن هستیم که آینده‌ای بهتر را رقم خواهیم زد.

امید بزرگ در سایه امیدها و موفقیت‌های کوچک به وجود خواهد آمد

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری ادامه داد: امید بزرگ در سایه موفقیت‌ها و امیدهای کوچک جامعه به وجود خواهد آمد. برای امید به جامعه مهدوی امروز باید جامعه‌ای با خیر و نیکوکاری و همکاری باهم و دادن امید برای آینده بهتر را سامان دهیم و در آن جهت حرکت کنیم‌.

سخنگوی دولت گفت: در ۱۲ فروردین ماه به سرعت از یک انقلاب مردمی تمام عیار و عظیم اجتماعی به ساختار قانونمند صندوق رأی رسیدیم و ۱۲ فروردین نماد رفراندوم محور بودن نظام جمهوری اسلامی است.

وی اضافه کرد: پدران قانون اساسی تمهیداتی اندیشیدند که تغییرات نگاه نسلی در صندوق‌ها متبلور شود و هم مردم باید بدانند صندوق‌های رأی میراث گرانبهایی است که نباید مورد غفلت قرار بگیرد و همه وظیفه داریم تمهیداتی بیاندیشدیم که بر مبنای آن هر نسلی آرا و اندیشه خود را بتواند در صندوق بیاندازد.

ربیعی تصریح کرد: آنچه که در ۱۲ فروردین دیدیم یک حضور "یک بار برای همیشه" نیست. برعکس، هر بار که ملت با همه تنوع رنگین کمانی خود یک طیف انتخاباتی را در گستره همگانی کشور تشکیل می‌دهد در واقع آن رفراندم در اشکال نوین خود تکرار می‌شود و نسل‌های جدید تری را با نگاه‌های نوین در پای صندوق‌های تعیین سرنوشت مجتمع می‌کند.بدینسان عمل تأسیس جمهوری اسلامی در پای صندوق‌های رأی در اشکال مشخص‌تر و جدیدتر خود تکرار می‌شود.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری تصریح کرد :۱۲ فروردین سالگرد رفراندوم تأسیس جمهوری اسلامی ایران امسال برای ما معنای خاصی دارد. قرنی را پشت سر گذاشته‌ایم که با کودتای شوم علیه دستاوردهای مشروطیت و علیه قانون اساسی مشروطیت آغاز شد و با کودتای آمریکایی ۲۸ مردادماه تداوم یافت و به یمن یک انقلاب شکوهمند و همگانی اختلال هویت ملی ایرانی رفع شد.

وی با بیان اینکه اکنون ملت ما همچنان که در بیانات مقام معظم رهبری در ۲۹ بهمن به روشنی منعکس شد یک جمهوریت سرشار از نشاط و پویایی را تجربه می‌کند، در تبیین این موضوع گفت: یعنی یک سازگاری و تلفیق و ترکیب شیرین میان سه عنصر جمهوری، اسلامی و ایرانی. رأی یکپارچه ملت ما به رفراندوم جمهوری اسلامی ایران در ۱۲ فروردین ۵۸ رأی به هر سه مؤلفه جمهوریتی، اسلامیتی و ایرانیتی این نظام بود و ملت ما این سه را باهم و در دل یک ترکیب هندسی سازگار خواستند.

سخنگوی دولت گفت: دولت در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ تلاش دارد به حکم وظیفه ذاتی خود در جلب "مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی اقتصادی و اجتماعی خود تسهیل‌گر حضور همان "همه با هم" رفراندوم ۱۲ فروردین بر سر صندوق‌های انتخابات ریاست جمهوری باشد.

برنامه پنج گانه دولت در سال ۱۴۰۰

ربیعی در ادامه با تشریح برنامه‌های پنج گانه دولت در ماه‌های باقیمانده اظهار کرد: بدون تردید عقب راندن تحریم تا آخرین روز کار دولت به طور مستمر ادامه خواهد یافت. ما مصمم هستیم که اجازه ندهیم تحریم‌های غیرقانونی آمریکا اخلالی در حرکت ایران در مسیر توسعه و تعامل سازنده با جهان ایجاد کند اما در عین حال تلاش دولت برای رفع تحریم‌ها تا آخرین روز کاری دولت متوقف نخواهد شد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: از رساندن و تکرار این پیام روشن به ناقضان برجام خسته نخواهیم شد که هرچقدر زمان بخواهند در اختیار خواهند داشت اما باید بدانند که هر روز تعلل بیشتر در لغو تحریم علیه ایران، نه تنها شانس احیای برجام را به عنوان اولین و آخرین راه حل در دسترس برای کنار گذاشتن اختلافات کمتر می‌کند بلکه آنها را از به دست آوردن چشم‌انداز بهتری از روابط با ایران هم دورتر خواهد کرد.

وی یادآور شد: ما اطمینان داریم که دولت آمریکا هیچ راه منطقی جز بازگشت به برجام و رفع کامل تحریم‌ها ولو بعد از پایان دولت دوازدهم پیش روی خود ندارد اما بنا به مسئولیت دولت در پاسخگویی به مردم، رفع تحریم‌ها یکی از مهمترین اولویت‌های دولت باقی خواهد ماند.

سخنگوی دولت دومین برنامه دولت در ماه‌های پیش رو را حوزه سلامت و درمان عنوان کرد و گفت: حوزه سلامت با تمرکز بر کرونا از جمله برنامه‌های اصلی و مستمر دولت خواهد بود. در این زمینه واردات بیش از ۲۰ میلیون واکسن خریداری شده و تلاش برای به ثمر رساندن تولیدات داخلی که به طور مستقل یا با مشارکت خارجی در حال انجام هستند با شدت و جدیت پیگیری خواهد شد. در این خصوص علاوه بر کشور کوبا با دو کشور تولید کننده نیز مذاکراتی صورت گرفته است.

ربیعی افزود: مراقب و پیشگیری از گسترش و قطع زنجیره ویروس کرونا و واکسیناسیون عمومی و تمهید برای درمان به موقع و مؤثر بیماران از برنامه‌های دولت در حوزه تا آخرین روز خود دنبال خواهد کرد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری مسئله تثبیت بازار و تلاش برای کاهش تحریم‌ها را سومین برنامه دولت در ماه‌های آتی عنوان کرد و گفت: دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت‌ها بخصوص در مورد کالاهای اساسی تا پایان کار خود نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه ۶ میلیارد دلار از بودجه تخصیصی برای تأمین کالاهای اساسی اختصاص یافته است، گفت: از مجموعه ۱۰۰ قلم کالای ضروری بیش از ۲۰ قلم کالای اساسی در دو مورد مرغ و روغن دچار اختلال توزیع شده‌اند که تصمیمات ستاد اقتصادی تولید در هر دو مورد افزایش یافته و در صورت نیاز واردات صورت گرفته و برنامه متعادل کردن بازار به سرعت انجام خواهد شد. امروز هم جلسه‌ای را با حضور رئیس جمهوری در ستاد تنظیم بازار تشکیل شد.

سخنگوی دولت چهارمین برنامه دولت در ماه‌های باقیمانده از عمر کاری خود را اتمام پروژه‌های زیرساختی عنوان کرد و گفت: در برنامه چهارم اتمام پروژه‌های زیرساختی تمهید شده و اقدام برای تداوم این پروژه‌ها برای آیندگان در دستور کار دولت است. این پروژه‌ها آثار عظیمی بر سال‌های بعد و بر زندگی آینده ایران و ایرانیان خواهد داشت.

ربیعی اضافه کرد: دولت معتقد است همچنان باید شرایطی به وجود آورد تا دولتی فارغ از تحریم و آماده جهش تولید و اقتصاد را به منتخب بعدی ملت تحویل دهد. در همین راستا بر اساس رهنمود مقام معظم رهبری برای سال ۱۴۰۰ برنامه‌ای ۴ ماهه در قالب یک برنامه یک ساله در دستور کار خود قرار داده است که بتواند تسهیلگر ادامه برای دولت بعد هم باشد.

۲۹۰ طرح با سرمایه گذاری دو هزار و ۶۵۲ میلیارد ریال در دولت تدبیر و امید به بهره برداری رسیده است

وی اظهار کرد: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تعداد ۲۹۰ طرح مهم در حوزه صنعت و معدن با مجموع سرمایه گذاری دو هزار و ۶۵۲ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۸۵ هزار و ۱۲۶ نفر به بهره برداری رسیده است. از این تعداد ۲۸ طرح طی ده ماهه سال ۱۳۹۹ و در اوج تحریم‌ها راه اندازی و بیش از ۱۱ هزار شغل نیز در سال ۹۹ ایجاد شده است که می‌توان به طرح‌هایی چون شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس، مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب، سنگ آهن گهر زمین، مجتمع جهان فولاد سیرجان، خودروسازی مدیران، مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران، پالایش نفت لاوان، خودروسازان راین، مجتمع جهان فولاد سیرجان و ذوب آهن پاسارگاد اشاره کرد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری افزود: اینها بخشی از اقدامات دولت در راه تولید و تسهیلگری در تولید و رفع موانع است که در جز تأکیدات مقام معظم رهبری بوده که دولت ذیل پروژه‌های زیرساختی برای زندگی آینده ایرانیان آن را به طور جدی دنبال خواهد کرد.

سخنگوی دولت برگزاری انتخابات سالم و پرشور را پنجمین برنامه دولت ذکر کرد و گفت: در اقدام پنجم دولت تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا یک انتخابات پرشور، سالم و رقابتی برگزار نماید. انتخابات متضمن افزایش سرمایه اجتماعی و حل مسائل داخلی کشور وهم متضمن ارتقا جایگاه ایران در منطقه و جهان است.

امیدواریم همه دیدگاه‌ها در انتخابات حضور داشته باشند

وی با بیان اینکه انتخابات یعنی زندگی روزمره هر ایرانی، گفت: امیدواریم شرایطی مهیا شود تا همه تنوع‌های دیدگاهی و برنامه‌ای در این انتخابات حضور داشته باشند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری یادآور شد: جریان‌هایی برای مأیوس کردن مردم از صندوق رأی آغاز به کار کرده‌اند و شتاب تازه‌ای گرفته‌اند و این تا روز انتخابات ادامه خواهد داشت. متأسفانه هم از خارج و هم از داخل به طور ناخودآگاه به شیوه‌هایی برخی از مطالب را بیان می‌کنند که احساس اینکه نتیجه برآمده از صندوق رأی تأثیری در سرنوشت جامعه ندارد را القا می‌کند.

ربیعی تاکید کرد: دولت در چارچوب مواضع بیان شده رهبری معظم مبنی بر مشارکت حداکثری مردم تلاش همه جانبه ای خواهد داشت.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از این نشست با اشاره به سفر اخیر وانگ یی وزیر خارجه چین به تهران و امضای سند همکاریهای ایران و چین گفت: این سفر فرصتی برای تبادل دیدگاه‌های میان دو کشور در زمینه‌های مختلف مورد علاقه و به ویژه تعمیق همکاری‌های ایران و چین فراهم آورد.

وی افزود: امضای سند «برنامه همکاری جامع ایران و چین» به منزله مهمترین دستاورد این سفر، در واقع نقشه راه ۲۵ ساله‌ای برای همکاری، سرمایه گذاری و تجارت میان دو کشور است که امیدواریم در ماه‌ها و سال‌های آینده با توافق‌های تکمیلی بتوانیم گام‌های عملی در محقق کردن این چشم‌انداز برداریم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری در عین حال گفت: البته این سند بلندمدت تنها مختص ایران برای چین نیست و اولین مورد سند بلند مدت همکاری برای ما هم محسوب نمی‌شود.

سند همکاری ایران و چین علیه هیچ کشور ثالثی نیست / آماده تنظیم سندهای مشابهی با سایر کشورها هستیم

وی تصریح کرد: این اسناد و برنامه‌های بلند مدت علیه هیچ کشور ثالثی نیست و تنها هدف آن تحقق و بهره برداری از همه ظرفیت‌های موجود در روابط میان ملت‌هاست. ما امیدواریم و البته آمادگی داریم که با سایر کشورهایی که علاقه مند به توسعه روابط در زمینه‌های تجاری و امنیتی هستند، اسناد مشابهی را در همکاری باهم تنظیم کنیم.

سخنگوی دولت یادآور شد: به همین ترتیب، اعتقاد داریم که این سند همکاری، آخرین امیدها به موفقیت‌آمیز بودن مسیر احیای کامل برجام را تسهیل می‌کند.

منبع: ایرنا

کد خبر 483829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.