هزینه ۴۰۰ میلیون دلاری ناسا برای ساخت ایستگاه‌ های فضایی جدید

ناسا به دلیل افزایش سن ایستگاه فضایی و قدیمی شدن آن قصد دارد هزینه ای برای ساخت ایستگاه‌های فضایی جدید به شرکت ها اعطا کند.

به گزارش ایمنا، هفته گذشته ناسا از پروژه مقصد تجاری LEO (CLD) رونمایی کرد و قصد دارد در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ در مجموع به چهار شرکت ۴۰۰ میلیون دلار جایزه بدهد تا توسعه در ایستگاه‌های فضایی خصوصی را آغاز کنند. این آژانس در تلاش است تا موفقیت برنامه‌های تجاری و خدمه تجاری خود را تکرار کند. در این برنامه‌ها سه شرکت، ناسا را در ارسال بار و فضانورد به ایستگاه فضایی بین‌المللی کمک خواهند کرد.

همکاری ناسا با SpaceX

فیل مک آلیستر، مدیر تجاری ناسا، گفت که این شرکت درباره سه فعالیت اصلی فکر می‌کند: "حمل بار، حمل و نقل خدمه و مقصد". ناسا مسئولیت دو فعالیت قبلی را به شرکت‌های خصوصی SpaceX و Northrop Grumman برای ارسال فضاپیمای باری به ISS و همچنین برای فضانوردان مسئولیت را به SpaceX و Boeing واگذار کرده است. مک آلیستر تأکید کرد که قبلاً، ناسا مالکیت کامل هر سه فعالیت را داشت.

صرفه‌جویی در هزینه‌های احتمالی ناسا به عنوان یک کاربر از ایستگاه‌های فضایی، به جای مالک و اپراتور، محرک اصلی برنامه CLD است. هزینه نگهداری ایستگاه فضایی بین‌المللی سالانه حدود ۴ میلیارد دلار برای ناسا خرج دارد. علاوه بر این، ISS در کل ۱۵۰ میلیارد دلار برای ساخت هزینه کرده است.

یکی دیگر از انگیزه‌های شروع برنامه CLD سخت افزار پیری ISS است، زیرا بیشتر ساختارهای اصلی ایستگاه فضایی در دهه ۱۹۹۰ تولید شده و ساختار نهایی تحت فشار در سال ۲۰۱۱ به آن اضافه شده است. مک آلیستر گفت: "ISS یک سیستم شگفت‌انگیز است، اما متأسفانه برای همیشه دوام نخواهد آورد و می‌تواند هر زمان ناهنجاری غیرقابل بازیابی را تجربه کند. "

هزینه ۴۰۰ میلیون دلاری ناسا برای ساخت ایستگاه‌ های فضایی جدید

ناسا برنامه CLD را راهی برای توسعه و ساخت زیستگاه‌های جدید در چند سال آینده برای چندین شرکت می‌داند تا آژانس قبل از بازنشستگی ISS یک دوره همپوشانی داشته باشد. مک آلیستر خاطرنشان کرد که جدا از برنامه CLD، ناسا با Axiom Space متخصص پرواز فضایی قراردادی ۱۴۰ میلیون دلاری برای ساخت ماژول‌هایی برای افزودن به ISS بسته است. هنگامی که ISS بازنشسته می‌شود، Axiom قصد دارد ماژول‌های خود را جدا کرده و به یک ایستگاه فضایی پرواز آزاد تبدیل کند.

مک آلیستر گفت: "ما در آنجا در حال پیشرفت هستیم و از این موضوع بسیار خوشحالیم. ما می‌خواهیم در زمینه تأمین ماژول رقابت داشته باشیم، این همیشه بخشی از برنامه ما بوده که هم ماژول‌ها را تأمین کنیم و هم پروازهای رایگان داشته باشیم. "

حمایت Axiom از ناسا در پروژه جدید

سخنگوی Axiom، در بیانیه‌ای گفت که این شرکت به طور گسترده از چشم‌انداز ناسا در مورد اقتصاد چند وجهی در LEO پشتیبانی می‌کند. ما بودجه خصوصی را برای طراحی و توسعه اولین مقصد تجاری جهان جمع می‌کنیم تا نشان دهیم که رهبری تجاری واقعاً می‌تواند اقتصاد LEO را پیش ببرد."

هزینه ۴۰۰ میلیون دلاری ناسا برای ساخت ایستگاه‌ های فضایی جدید

او ادامه داد:" احداث ایستگاه Axiom در ابتدا به عنوان نوع توسعه یافته ایستگاه فضایی بین‌المللی، کارهایی را که می‌توان در ایستگاه در کوتاه مدت انجام داد را گسترش می‌دهد و در صورت رسیدن به پایان عمر ISS، انتقال به موقع و یکپارچه را به بهترین وجه امکان پذیر می‌کند. "

گفتنی است؛ ناسا اطلاعیه نهایی پیشنهادهای CLD را در ماه می منتشر می‌کند و اولین مرحله اعطای بودجه بین اکتبر و دسامبر پیش بینی می‌شود. مرکز فضایی جانسون ناسا برنامه CLD را از طریق دفتر توسعه تجاری LEO خود مدیریت خواهد کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 483824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.