۱۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
نخستین کتاب سال قرآن منتشر می‌شود

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی از انتشار نخستین کتاب سال قرآن جمهوری اسلامی مشتمل بر فعالیت و عملکرد قرآنی دستگاه­‌ها و نتایج پیمایش ملی سنجش شاخص­‌های توسعه فرهنگ قرآنی طی سه ماه آینده خبر داد.

به گزارش ایمنا، حجت الاسلام حمید محمدی با ارائه گزارشی از فعالیت‌های دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سال ۱۳۹۹ گفت: تدوین کتاب سال قرآن جمهوری اسلامی، نخستین تجربه در حوزه نگارش کتاب سال در حوزه قرآن است و با توجه به اینکه در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ از دستگاه‌ها درخواست گزارش شد و برخی دستگاه‌ها در ارسال گزارش تأخیر داشتند، به ناچار ویراست نهایی کتاب، بهار ۱۴۰۰ چاپ و منتشر می‌شود.

وی با بیان اینکه کتاب سال قرآن قرار است اوایل بهار هر سال منتشر شود، اضافه کرد: در کتاب سال قرآن فرآیندها و خروجی‌های فعالیت و عملکرد قرآنی دستگاه‌ها و نهادها گردآوری و ارائه می‌شود ولی از آنجا که هدف فعالیت قرآنی تحقق اهداف نظام توسعه فرهنگ قرآنی مبنی بر تعمیم و تقویت ایمان و ارتباط و انس و در نهایت تحقق آموزه‌های قرآن و عترت در رفتار فردی و اجتماعی است، انتظار می‌رفت در کتاب سال، نتایج و آثار فعالیت‌های قرآنی سال نیز بازتاب یابد. بر همین اساس پیمایش ملی سنجش شاخص‌های توسعه فرهنگ قرآنی طراحی شده که از امسال نتایج آن در کتاب سال منتشر خواهد شد.

قائم مقام شورای توسعه فرهنگ قرآنی افزود: پس از تصویب کلیات شاخص‌های توسعه فرهنگ قرآنی در سال گذشته، مقدمات اجرای پیمایش ملی سنجش شاخص‌های توسعه فرهنگ قرآنی اعم از تدوین پرسشنامه و انعقاد قرارداد آن انجام شده و در آینده نزدیک وارد مرحله اجرا می‌شود.

وی با اشاره به پایش فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌ها و نهادها اظهار کرد: پیرو اجرای دوره قبلی پایش و ارزیابی عملکرد کمیسیون‌ها که در بازه زمانی ۸۹ تا ۹۴ اجرا شد، مرحله دوم نظارت و ارزیابی عملکرد کمیسیون‌ها و دبیرخانه کمیسیون‌ها از ۹۵ تا ۹۹ اجرایی می‌شود و طبق ابلاغیه رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی، رویکرد این مرحله از پایش و ارزیابی عملکرد کمیسیون‌ها ارزیابی نتایج و آثار عملکرد است نه فرآیندها و روندها.

وی درباره مصوبات مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سال ۹۹ گفت: تشکیل گروه کارشناسی به منظور تدوین پیش‌نویس برنامه اجرایی توسعه وقف قرآنی و تشکیل کارگروهی برای بررسی حقوقی و تدوین پیش‌نویس بسته جامع ساز و کارهای حمایتی، بیمه‌ای، خدمات مشاوره‌ای و مراقبت‌های پزشکی از پیشکسوتان، فعالان و مؤسسات قرآنی از مصوبات سال گذشته بود.

محمدی درباره نظارت شورای توسعه فرهنگ قرآنی بر اجرای مصوبات گفت: در این زمینه فعالیت‌هایی همچون پیگیری حقوقی و کارشناسی فرایند نهایی سازی ادغام اتحادیه‌های مردم نهاد قرآنی، نظارت بر اجرایی شدن اسناد راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی و همچنین نظارت بر اجرای سایر مصوبات مانند برنامه جامع فضای مجازی صورت گرفت.

قائم مقام شورای توسعه فرهنگ قرآنی افزود: تشکیل کمیته تدوین وضعیت مؤسسات قرآنی و چالش‌های ناشی از بحران کرونا و ارائه پیشنهادهای حمایتی، تشکیل کمیته نهایی کردن شاخص‌های ملی توسعه فرهنگ قرآنی، تشکیل کمیته تدوین آئین نامه شوراهای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان‌ها و ادامه فعالیت شوراهای استانی طبق مصوبه قبلی و همچنین تصویب تشکیل کارگروه مشترک دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و نماینده سازمان برنامه و بودجه به منظور تعامل منطقی و سازنده و استانداردسازی عناوین برنامه‌های قرآنی دستگاه‌ها از دیگر فعالیت‌های این شورا در سال ۹۹ بوده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 483822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.