ایران - سوریه/ شبیه‌سازی عراق و بحرین در نخستین دیدار خانگی تیم ملی پس از کرونا

ملی پوشان کشورمان عصر امروز (سه‌شنبه) در دیداری دوستانه مقابل سوریه به میدان خواهند رفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تیم ملی در راه آماده سازی خود برای ادامه رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، عصر امروز سه شنبه - ۱۰ فروردین ماه - از ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه در دیداری تدارکاتی در ورزشگاه آزادی به مصاف سوریه خواهد رفت. ملی‌پوشان کشورمان که از ابتدای فروردین ماه در تهران اردو زده‌اند، آخرین محک جدی خود پیش از چهار مسابقه حساس از دور برگشت انتخابی جام جهانی که قرار است خرداد ماه به میزبانی بحرین برگزار شود را تجربه خواهند کرد.

روزهای حساس در انتظار فوتبال ملی ایران

دراگان اسکوچیچ با آن که حالا بیش از یک سال از حضورش روی نیمکت تیم ملی می‌گذرد اما با تعطیلی و تعویق چند باره دیدارهای رسمی، تنها چند مسابقه دوستانه را در قریب به ۴۰۰ روز سرمربیگری خود در تیم ملی پشت سر گذاشته است. شاگردان این سرمربی کروات در دو فیفا دی قبلی ابتدا ازبکستان و سپس بوسنی را در خاک مغلوب کردند تا شروعی امیدوار کننده داشته باشند.

ایران - سوریه/ شبیه‌سازی عراق و بحرین در نخستین دیدار خانگی تیم ملی پس از کرونا

با این حال به نظر می‌رسد سوریه رقیب قابل استناد تری برای ارزیابی عملکرد تیم ملی در قیاس با سایر رقبا باشد چرا که سوری‌ها پیش از عزیمت به تهران، در دیداری دوستانه سه به یک مغلوب بحرینی شدند که با توجه به میزبانی‌اش در گروه ایران، رقیبی جدی برای تیم ملی به شمار می‌رود. این در شرایطی است که ایران با نتایج ضعیف به دست آمده در دور رفت رقابت‌ها، برای رسیدن به جام جهانی از گروهی که حتی دوم شدن در آن هم نمی‌تواند حاشیه امنی برای حضور در ادامه مرحله انتخابی جام جهانی باشد، هم اکنون سوم بوده و تیم ملی برای نجات از باتلاقی که در آن فرو رفته است، جایی برای اشتباه در چهار دیدار خرداد ماه در منامه ندارد.

سردرد اسکو برای انتخاب ترکیب!

اگر چه روی کاغذ تیم ملی کار بسیار دشواری برای صعود از گروه خود دارد اما حضور لژیونرها و نسل بی‌نظیر در تیم ملی را نباید از خاطر برد. ترافیک ستارگان ملی‌پوش آن قدر در خطوط مختلف بالا است که احتمالاً دراگان اسکو را برای انتخاب ترکیب دچار سردرد خواهد کرد. در خط حمله ایران چند آقای گل لیگ‌های معتبر اروپایی توپ می‌زنند که حتی شنیدن نامشان می‌تواند واهمه در دل رقبای آسیایی بیاندازد.

ایران - سوریه/ شبیه‌سازی عراق و بحرین در نخستین دیدار خانگی تیم ملی پس از کرونا

حضور پرتعداد بازیکنان با کیفیت در تیم ملی تنها به خط هجومی محدود نمی‌شود و اسکوچیچ کار سختی برای انتخاب مدافعین، هافبک‌ها و حتی گلر نخستش خواهد داشت. این البته در شرایطی است که بسیاری نسبت به لیست دعوتی این مربی کروات معترض بوده و معتقدند بسیاری از بازیکنانی که شایسته پوشیدن پیراهن تیم ملی هستند، از دید اسکوچیچ مخفی مانده‌اند.

سوریه، قدرتی زیر خاکستر!

با وجود آنکه سوریه همواره قدرتی درجه دوم در فوتبال آسیا محسوب می‌شده اما با دست و پنجه نرم کردن با ناآرامی‌ها درونی که به تعطیلی و تضعیف لیگ سراسری این کشور منجر شد، علیرغم داشتن ستارگانی همچون عمر خربین و عمر السوما نتوانسته چندان در سطح فوتبال ملی موفق ظاهر شود. البته سوری‌ها چهار سال قبل فاصله چندانی با صعود به پلی‌آف بین قاره‌ای جام جهانی نداشتند اما ضربه آزاد تماشایی السوما به تیرک خورد تا دوئل حساس ۲۱۰ دقیقه‌ای را به استرالیا ببازند و راه را برای صعود کانگوروها به روسیه باز کنند.

ایران - سوریه/ شبیه‌سازی عراق و بحرین در نخستین دیدار خانگی تیم ملی پس از کرونا

آن‌ها حالا هر پنج دیدار نخست خود در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ را نیز با برد در گروهی پشت سر گذاشته‌اند که چین قدرتمند هم در آن حضور دارد و هم اکنون با ۱۵ امتیاز در صدر گروه A انتخابی جام جهانی دیده می‌شود. با این حال سوریه در دور برگشت باید به چین سفر کند و برای حفظ جایگاهش، کار چندان آسانی پیش رو ندارد. آن‌ها هدایت خود را به نبیل معلول تونسی سپرده‌اند که چهار سال قبل رو نیمکت تیم کشورش در جام جهانی نشسته بود.

غیبت مهاجم زهردار الاهلی

کاروان سوریه که از چند روز قبل در تهران اردو زده است، غایب مهمی را با خود به ایران نیاورده است. عمر السوما گلزن سوری که بارها با پیراهن الاهلی و تیم ملی کشورش دروازه تیم‌های ایرانی از جمله تیم ملی را گشوده است، به دلیل مصدومیت پس از بازی با بحرین به تهران نیامد تا با بازگشت به عربستان، روند درمانی خود را پیش بگیرد. او اگر بتواند از بند مصدومیت رهایی یابد، اواخر فرودین باید در لیگ قهرمانان مقابل استقلال به میدان رود. گفتنی است عمر خربین نیز به علت محرومیت مادام‌العمر از حضور در تیم ملی سوریه، جایی در لیست نبیل معلول ندارد.

ایران - سوریه/ شبیه‌سازی عراق و بحرین در نخستین دیدار خانگی تیم ملی پس از کرونا

شکست‌ناپذیری ۴۸ ساله تیم ملی مقابل سوریه

ایران و سوریه تاکنون ۲۷ بار در قالب رقابت‌های مختلف رو در روی هم صف آرایی کرده‌اند که از این بین تیم ملی کشورمان با ۱۵ برد، ۱۱ تساوی و تنها یک شکست عملکرد بهتری نسبت به سوری‌ها داشته است. تنها پیروزی سوری‌ها برابر ایران به ۴۸ سال قبل باز می‌گردد و پس از آن اگر چه همواره رقیبی دردسرساز در مسیر تیم ملی بوده‌اند اما هرگز موفق به غلبه بر ایران نشده‌اند. در تقابل‌های ایران و سوریه تا به امروز ۵۸ گل به ثمر رسیده که سهم ایران ۴۳، و سهم سوریه ۱۵ گل بوده که نشان از برتری مطلق تیم ملی کشورمان دارد.

کد خبر 483788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.