تهمت‌ها و اجبارها

به بهانه نهمین روز سال ۱۴۰۰، حاشیه پررنگ نهمین ماه سال ۹۹ به حواشی تغییر مدیر منطقه ثامن شهرداری مشهد و پس از آن حواشی تغییر دیگر مدیران اختصاص می‌یابد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از حاشیه‌های پررنگ شورای پنجم مشهد، تغییر در مدیران شهرداری بود و اعضای این شورا بارها نسبت به اتفاقاتی که خارج از مدیریت شهری، برای مشهد می‌افتد انتقاد کردند.

آذرماه سال گذشته بود که محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر مشهد در مراسم تکریم و معارفه شهردار منطقه ثامن، به اتفاقات اخیر پیش آمده برای این منطقه اشاره کرد و افزود: در این اتفاقات، برخی افراد صفات برجسته اخلاقی مورد تاکید امام رضا (ع) در حوزه‌های مختلف اعم از اخلاق، انصاف، جوان‌مری، شرافت و صداقت را قربانی کرده‌اند.

وی تصریح کرد: باید ترسید از روزی که پرده‌ها بیفتند و باطن افراد آشکار شود که البته این مهم از ویژگی‌های روز قیامت است. اما دنیا دار مکافات است و اگر فردی اجحاف و ظلمی روا کرده باشد، آثار آن را خواهد دید. تابلودارترین منتقدان و مخالفان شهردار سابق منطقه ثامن نیز روی دو خصلت و صفت بارز ایشان تاکید داشتند. پرکاری و تلاش شبانه‌روزی و سلامت و پاک‌دستی از ویژگی‌های بارز شهردار سابق منطقه ثامن بوده است. درعین‌حال برخی‌ها فضاسازی‌های مختلفی ایجاد کرده و آقای نعمتی را به فساد و سوءاستفاده متهم کردند باید در محضر خدا پاسخگو باشند.

حیدری خاطرنشان کرد: مصطفی نعمتی همچون سایر مدیران شهرداری در منطقه ثامن، در ارتباط با پروژه طرح مسکن ثامن که سابقه‌ای ۱۰ ساله دارد، ورود کرد. پروژه‌ای که بیش از ۴۰۰ نفر می‌توانستند به خاطر آن فضاسازی اجتماعی، شکایت و تجمع کنند اما با تدبیر و مجوز شورای شهر، هیأت مدیره و شهردار وقت، منابع از حساب‌های فی مابین شهرداری تزریق و یا تسویه شود.

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه مشابه این اقدام به شکل متعدد در فضای مدیریتی کشور یافت می‌شود، گفت: سال گذشته ۳۶ هزار میلیارد تومان از منابع بیت‌المال به سپرده‌گذاران مؤسسات مالی و اعتباری پرداخت شد. منابعی که باز نمی‌گردد و یا اگر بخواهد تهاتر شود از محل دارایی‌های باقیمانده مؤسسات مالی و اعتباری تسویه خواهد شد. املاک و دارایی‌هایی که شرایطش برای همه روشن است.

حیدری عنوان کرد: آیا اختصاص ۳۶ هزار میلیارد تومان، تضییع حقوق بیت‌المال است؟ اگر این چنین است، باید به سراغ تصمیم‌گیران و تصویب‌کنندگان آن رفت و سران قوا باید در این زمینه پاسخگو باشند.

رئیس شورای شهر مشهد خطاب به کسانی که با فضاسازی‌های مختلف، اصول انسانی را زیرپا گذاشتند و ارزش‌ها را قربانی کردند، گفت: دین بزرگی به گردن مردم دارید و امیدوارم بتوانید آن را جبران کنید.

حیدری فارغ از این موضوع، در زمان دیگری ورود بیش از حد نهادهای نظارتی به امور شهری را چالشی برای منتخبان مردم در شورای شهر دانست و افزود: باید با افزایش هم افزایی موجود در شهر میان مدیران باید برای رفع معضلات چاره اندیشی کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: از یک طرف سخنان امیدوار کننده می‌شنویم که می‌گویند دست کسانی که امید در شهر ایجاد می‌کنند را می‌بوسیم و از طرف دیگر سخنانی مطرح می‌شود که باعث گرفتن انگیزه از مدیران و ناامیدی جوانان می‌شود. اعتبار عمرانی برای شهر مشهد با رنج و مشقت تأمین می‌شود؛ باید بدانیم که مچ‌گیری هنر نیست، ممکن است ضعف و کاستی‌هایی وجود داشته باشد که نمی‌توان آن را کتمان کرد اما تنها زمانی خطا از کسی سر نمی‌زند که کاری هم انجام نشود. در شهری که متعلق به ثامن الحجج (ع) است نگذاریم فضای هم‌افزایی خدشه‌دار شود و خدمت بدون منت را دنبال کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: در شرایطی که از هر سو بر شیپور ناامیدی و بی‌اعتمادی نواخته می‌شود، مدیریت شهری مشهد برای نظام و انقلاب اعتبار ایجاد می‌کند و شایسته نیست رفتارها سبب بی انگیزگی و مسئولیتت ناپذیری شود.

ادعای بازداشت بدون تخلف

قصه اعتراض به برخورد با مدیران شهرداری، به بتول گندمی، یکی اعضای شورا نیز رسید و او با انتقاد از بازداشت مدیرعامل سازمان عمران شهرداری، گفت:

"مدیرعامل سازمان عمران شهرداری مشهد، مدیر جوانی است فداکار و پرتلاش. او در سال ۱۳۹۸، افتخارات عمرانی بزرگی را برای مشهدالرضا (ع) رقم زد. پروژه‌های معطل مانده سال‌های قبل را شبانه‌روزی فعال کرد. بارها به دلیل فشار کار و مشکلات جسمی روانه بیمارستان شد.

صنعتگران و کارآفرینان با افتتاح پروژه جاده حسن‌آباد به شهرک صنعتی، از او به نیکی یاد می‌کنند.

مردم طُرُق، خاطره بازگشایی جاده محمدآباد به طرق را همچنان به یاد دارند؛ پروژه‌ای که نزدیک به ١٠ سال، مردم نجیب آن منطقه، منتظر اجرایش بودند. عزت و آبروی پروژه جلوخان فردوسی، مورد تحسین فرهنگ‌دوستان است.

دوربرگردان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به بزرگراه آزادی، دوربرگردان ابوطالب، سه میلیون متر مربع آسفالت معابر سطح شهر، پروژه اتصال بلوار نماز به خاقانی، تعریض پل پرتوی و اصلاح هندسی سه‌راهی طرقبه و شاندیز، پروژه جمع‌آوری آب‌های سطحی و ده‌ها پروژه دیگری که اجرا شده یا در دست اجراست. اینها، همه از برکات حضور مخلصانه و پرتلاش سید احسان عظیمی مدیر عامل سازمان عمران شهرداری مشهد است.

من و دیگر همکارانم در شورای اسلامی شهر مشهد به عنوان نمایندگان مردم در جایگاه نظارتی‌، بر اقدامات شهرداری و از جمله سازمان عمران نظارت داریم ولی تا کنون هیچ گزارش تخلفی در این خصوص دریافت نکرده‌ایم و از دلایل بازداشت غیر منتظره این مدیر پرتلاش و ارتباط آن به موضوعات شهرداری نیز بی‌اطلاعیم و امیدواریم نکته‌ای در این خصوص نیز نباشد.

شورای شهر مشهد با سلسله مصوبات خویش در موضوع شفافیت، نشان داده است که به شفافیت و مبارزه با فساد به عنوان راهبرد اصلی ملتزم است و در این باره با کسی هم تعارف ندارد. بر همین مبنا در مبارزه با فساد نظارت و رسیدگی قضائی را نیز لازم می‌دانیم و در عین حال قضاوت درباره دلایل و مستندات و همچنین تناسب اتهامات احتمالی با شیوه برخورد با مدیر مورد اشاره و سایر مدیران اجرایی را به جامعه حقوقی و افکار عمومی واگذار می‌کنیم.

پیش شرط جهش تولید در سال جاری؛ رونق بخشیدن به پروژه‌های عمرانی و اقدامات مناسب جهت خروج از رکود و رفع بحران‌های بیکاری و مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا و… است. بر این مبنا معتقدم برخوردهای نسنجیده با مدیران اجرایی می‌تواند موجب توقف پروژه‌ها شده و به این ترتیب، چندین هزار کارگر نیز آسیب دیده و بیکار شوند و از سویی دیگر نتیجه ناخواسته برخوردهای نسنجیده با مدیران شهری؛ عدم ریسک‌پذیری آنان و کنارگذاشتن جسارت است."

ادعای استعفای اجباری

شهریار آل شیخ، معاون سابق برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد نیز با کناره‌گیری از سمت خود، برگ دسری از حواشی تکراری مدیران را رقم زد و در حالی از سمت خود استعفا داد که در نامه استعفایش تلویحاً به اجباری بودن آن اشاره کرده و در قسمتی از متن نامه نوشته است:

"…این دوره همچنین با تذکرات، محدودیت‌ها و اعلام نظرات بسیاری از نهادهای نظارتی توأم بوده است که ضمن تشکر از بخش‌های مشفقانه آن، شرایطی را رقم زده و مجموع محدودیت‌ها و مضایقی را پیش آورده که ادامه آن را خارج از توان خود می‌دانم. به طور خاص از آغاز سال ۹۹، مجموعه این محدودیت‌ها، فرصت مفید خدمت را از اینجانب گرفته است و بیش از این قادر به ادامه همکاری نیستم…"

این محدودیت‌ها که آل شیخ از آن سخن می‌گوید باعث واکنش رئیس شورای شهر مشهد شد و محمدرضا حیدری گفت: "در حالی که مدیریت شهری مشهد شرایط طاقت‌فرسایی را که پیش‌امدهای ناشی از شیوع کرونا آن را تشدید کرده، تحمل می‌کند و تلاش دارد تا در همین شرایط توسعه و عمران شهر را در ابعاد مختلف شتاب ببخشد.

در روزهایی که با تمام توان تلاش داریم تا بر عهد خود برای خدمت حداکثری و ایجاد امید و اعتماد در ابعاد مختلف عمل کنیم و میل آن را نداریم که با بیان برخی شرایط و واقعیات کام مردم خسته از نارسایی‌ها را تلخ‌تر کنیم.

در شرایطی که دم همگان سرد است و بر طبل نومیدی و بی‌اعتمادی می‌کوبند، شایسته نیست که با برخی برخوردها و روش‌ها موجبات بی‌انگیزگی مدیران، انصراف آنان از مسئولیت و محافظه‌کاری آنان در انجام امور را فراهم آورید.

هیچ اندیشیده‌اید که در نهایت دود این رخوت و ناامیدی‌های به وجود آمده به چشم مردمی خواهد رفت که خسته و درمانده‌تر از هر زمان دیگری هستند؟

محروم کردن مدیران خلاق و توانمند در حوزه برنامه‌ریزی شهرداری مشهد اتفاق ناگواری است، آمران و مجریان آن چه پاسخی به افکار عمومی و مردم دارند؟ "

حمیدرضا موحدی‌زاده، نایب رئیس شورای شهر نیز در واکنش به این استعفا گفت: "شهریار آل شیخ؛ مبتکر شهر و شهرداری الکترونیک، هوشمند و شفاف، تدوین گر برنامه چهارساله توسعه شهر (۱۳۹۷ - ۱۴۰۰) و اصلاح‌گر فرآیندها؛ سیستم‌ها و ساختار منابع انسانی و ده‌ها برنامه مفید دیگر به ناچار از شهرداری مشهد و یاری شهر کنار رفت!

او حتماً دلایل و علل استعفای اجباری خود را از مسئولیت معاونت توسعه و برنامه ریزی شهرداری مشهد در شرایط مناسب با افکار عمومی و شهروندان مشهدی، منصفان و عقلای شهر در میان خواهد گذاشت.

در علم مدیریت مبحثی تحت عنوان "حسابداری منابع انسانی" وجود دارد که در مدل و تئوری خود می‌گوید: "همان طور که برای تجهیزات، خودروها و ساختمان‌های سازمان خود قیمت گذاری می‌کنید و هرگز آنها را تخریب و بلااستفاده نمی‌کنید، به طریق اولی علاوه بر ارزش معنوی و سازمانی منابع انسانی و مدیران پرورش یافته که دارند؛ برای آنها قیمت گذاری مادی نیز انجام دهید تا ارزش آنها را بهتر و بیشتر بدانید. یک مدیر طی سال‌ها آموزش می بیند؛ آزمون و خطا می‌کند، حقوق و پاداش می‌گیرد، پاک‌دستی و تعهد از خود نشان می‌دهد، دانش و تجربه پیدا می‌کند و اگر همه هزینه‌هایی را که سازمان برای آنها متقبل شده و محاسبه کنند، از آنجا که سال‌ها طول می‌کشد، میلیاردها تومان خرج او می‌شود و چه بسا چندین برابر تجهیزات و ساختمان‌ها برای ساختن آنها هزینه و سرمایه گذاری می‌شود.

آنگاه روا، هوشمندانه و حق است که به جای رسیدگی به تخلفات احتمالی اداری آنها در دستگاه خودشان برای اشتباهات سهوی و گاهاً اجتناب ناپذیر، آن‌ها را غیرمسئولانه در مرجع دیگری به یکباره کنار گذاشت؟!

آیا آنها به اندازه یک ساختمان، خودرو و تجهیزات اداری برایتان ارزش ندارند؟ آیا مسئولیت حذف نیروهای کارآمد و اثربخش و نیروهای به مراتب ضعیف‌تر از آنها را بر سر کار آوردن، اقدامی عاقلانه؛ آینده نگر و دلسوزانه است؟!

خداوند عاقبت ما و آنها را ختم به خیر گرداند و روزی فرا برسد که هر مقامی مقید به چارچوب قانون باشد و هر چیزی سر جای خودش قرار بگیرد؛ ان شاء الله"

کد خبر 483647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.